Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Jeg og flere på jobben må ekspedere kunder i pausen

Kimstern

Anbefalte innlegg

Har du tatt dette kurset? Ser på meg selv som en oppegående person, og jeg brukte 8 timer tilsammen. 

Det er sant :) Har snakket med sjefen om dette tidligere, men det var ikke av interesse.

Ok :) Det er en god stund siden jeg har tatt det så det er meget mulig du har korrekt. Tok det over en periode på 1 mnd så godt mulig det var lengre enn det jeg kan huske tilbake til.

Men litt merkelig holdning sjefen din evt har. Er jo bare en fordel om alle på bygget kan rutinene for "alt".

Hva skjer om du plutselig må dra hjem, eller er syk en kveld du har ansvaret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tatt dette kurset? Ser på meg selv som en oppegående person, og jeg brukte 8 timer tilsammen. 

Det er sant :) Har snakket med sjefen om dette tidligere, men det var ikke av interesse.

Ok :) Det er en god stund siden jeg har tatt det så det er meget mulig du har korrekt. Tok det over en periode på 1 mnd så godt mulig det var lengre enn det jeg kan huske tilbake til.

Men litt merkelig holdning sjefen din evt har. Er jo bare en fordel om alle på bygget kan rutinene for "alt".

Hva skjer om du plutselig må dra hjem, eller er syk en kveld du har ansvaret?

Sjefen har en merkelig holdning på det punktet ja. Helt enig, andre ansatte burde kunne ta seg av enkle ting mens "hoved" post-ansvarlig tar seg av vanskeligere ting. Særlig ved eventuelle pauser ville det vært svært gunstig.

Da er det krise, og vi må prøve å få tak i en av de få personene med post-erfaring. Tidligere hvor ingen har hatt mulighet til å stille opp, har man blitt værende på jobben tross sykdom.

Lenke til kommentar

Håper sjefen får øynene opp for hvor belastende dette er for de ansatte, og at det er riktig med betalt pause de dagene man er alene med posten. Vet at det ikke ser så ille ut som jeg har beskrevet tidligere, men i tilleg til posten har jeg ansvar for kassehjelp, kundeførespørsler, panteautomat, tipping og rutiner. Etter kl. 7 er det bare meg og 1 kasserer, så jeg alene må ta hånd om alle andre ting som skjer.

Slapp av. Tviler på at noen ønsker å si at du bare skal leve med utfordringen. Selvfølgelig er det ubehagelig for deg. Bare det at du ikke kan slippe tankene fri fra at i løpet av det neste halve minuttet så dukker det en postkunde opp er jo stressende nok i seg selv, dersom du forsøker å begynne på en ikke-pause type pause.

Å kunne koble helt ut er jo hensikten med det å ta seg pauser. Det beste er om du får til en fornuftig dialog med sjefen din. Så gir du sjefen litt pusterom, for det kan ta tid å ordne med ansettelser. Om det da ikke har skjedd en endring i løpet av noen få uker, så ta det opp med sjefen på ny. Da kan du ihvertfall ikke klandres for ikke å ha forsøkt å ta det opp, dersom du velger å skaffe deg en annen jobb, gå til arbeidstilsynet, eller hva du nå enn måtte finne på.

Det beste er jo å være på gode termer med sin sjef, ellers blir det jo bare surt. Gjelder også om du bytter jobb.

Da er det krise, og vi må prøve å få tak i en av de få personene med post-erfaring. Tidligere hvor ingen har hatt mulighet til å stille opp, har man blitt værende på jobben tross sykdom.

Kommer jo litt an på sykdom da. Men i utgangspunktet så høres det der ikke holdbart ut, uten at din fastlege evt. har ordnet en gradert sykemelding da.

Dialog om betente ting kan ofte være en vanskelig prosess.

Skriv ned noen stikkord. Tillat deg god tid til å uttrykke det du skal uttrykke. Sørg først og fremst for at sjefen din setter av tid for at du kan ha en samtale uten for mye forstyrrelser. La den andre part få prate innimellom.

Endret av G
Lenke til kommentar

Grei den, det kan sikkert være fornuftig å ha med tillitsvalgte, dersom du ser for deg større utfordringer med å få gjennomslag. Da regner jeg med at du ser motbøren klart og tydelig ut i fra de erfaringene du allerede har gjort deg. For ellers så kan det å dra inn tillitsvalgte selvsagt moderere hvordan partene vil ordlegge seg, i og med at det finnes et vitne, som jo også har litt reelle tråder som kan trekkes i.

Men tillitsvalgte har ikke nødvendigvis like mye påvirkningskraft i alle tilfeller. Vær obs på at måten du selv kommuniserer på, har mye betydning for hvordan sjefen kan imøtekomme deg på. Det viktigste du har å gjøre er å få kommunisert klart og tydelig de problemene du sliter med, så får virkemidlene bli liggende inntil det er ferdig kommunisert.

Du bør gå ut i fra at arbeidsgiver kan arbeidsmiljøloven, så det er jo ikke nødvendig å henvise til den i første omgang. Bare få uttrykket de tingene du sliter med, som du med deg selv vet at arbeidsmiljøloven bakker deg opp på likevel. Om det så er på repetisjon i forhold til det du tidligere har kommunisert. Noen folk er enkelt og greit trege å få i gir. Kanskje sjefen er et surrehode som bare trenger en påminnelse?

Det kan jo foreslås at flere opplæres slik at det lar seg gjøre å ta de nødvendige pausene på skift med de andre i butikken.

Og du har simpelthen behov for pauser, ihvertfall har du uttrykket at du ønsker disse pausene fordi jobben varer såpass lenge at du behøver dem. I andre situasjoner om du f.eks. har et kortvarig skift, så kan jo ansatte ofte ønske at de slipper å ta pauser, da de da kan få gå hjem tidligere, eller få ekstra betaling ut av det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde en samtale med sjefen min istad!

Fikk igjennom kravet mitt om lønnet pause de dager post-ansvarlige er alene :)

Takk til alle for en god diskusjon, synspunkter og forslag.

Her er dokumentet jeg hadde med til møte med sjefen min (anonymiserte det)

Møte med sjef om de vakter der post-ansvarlige er alene med posten hele vakten.pdf

Endret av Kimstern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å gi lønn for den halvtimen er sannsynligvis den rimeligste løsningen for butikken, framfor å måtte ansette dyrere arbeidskraft eller nyansette noen.

Utover det så kan det jo hende at butikksjefen vil selv se nødvendigheten for å lære opp flere, det er tross alt butikken det vil gå utover dersom sykdom på mer enn en person oppstår med litt lengde. F.eks. innleggelse på sykehus for blindtarmoperasjon bare for å plukke noe. Samt at en annen medarbeider samtidig faller på glattisen og slår seg i hode med kraftig hjernerystelse og brukket bekken.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har man ikke rett til å ha hele pausen sammenhengende?

I dette tilfellet kan man jo ende opp med å ta 5 min pause, 10 min pause, 5 min pause osv...

Man har ikke krav på å ta hele pausen sammenhengende, men det må være en pause i ordets rette forstand. En samling av fem minutters pauser vil sannsynligvis ikke tilfredsstille det vilkåret.

Videre så skal pausen være betalt om du må være tilgjengelig, selv om det går tid mellom hver gang det faktisk jobber.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...