Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Jeg og flere på jobben må ekspedere kunder i pausen

Kimstern

Anbefalte innlegg

Jeg er låseansvarlig i en dagligvare butikk, og har ansvaret i butikken fra klokken 4 til 11. Denne butikken har postkontor, og for å betjene kunder der trenger man omfattende opplæring.

Da jeg jobber i en lavpriskjede, er vi 3 stykker på jobb frem til klokken 7, og 2 til klokken 11.

Dette fører til at jeg og andre lås-ansvarlige vanligvis jobber sammen med kasserere som ikke har fått den nødvendige opplæringen. De låseansvarlig må derfor betjene post kunder alene hele kvelden. Grunnet den jevne strømmen av post kunder hele dagen, vil det være umulig for låseansvarlig å ta en uavbrutt pause i løpet av vakten.

Dersom post-ansvarlige tar pause før klokken 7, vil det komme minst 5 forskjellige posthendvendelser innenfor halv-times vinduet av pausen. I tillegg er det ekstra mye trykk nå, rundt juletider hvor det er et enda høyere antall pakker og brev som går igjennom butikken vår.

Hvis det kun er 1 post sertifisert person i butikken, vil det si at den post ansvarlige har krav på betalt pause?

Endret av Kimstern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står litt om pauser her: http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2015/02/dette-ma-du-vite-om-pauser-i-arbeidstiden/

Det betyr at sjefen din kan få problemer om ikkje du får tilstrekkelig pause i løpet av kveldsvakta. Arbeidsmiljøloven er klinkende klar, på at du har krav om pause. I praksis virker det som at det kan være vanskelig å få tilfredstilt lova fullt ut. Kan ein middelveg væra ein løysing?

No har ikkje eg jobba med post i butikk, men kan ein ikkje lære opp dei "ikkje-sertifiserte" til det mest grunnleggende, slik at du ikkje må betjene alle postkunder? Kor langt er det frå pauserommet til postkassa? Kunne det tilrettelegges slik at du ikkje treng å bruke lang tid på å "avbryte" pausa for å hjelpe ein kunde?

Lenke til kommentar

En middelvei er kanskje mulig, men lurer på om post ansvarlige har krav på betalt pause. Det er ca 50m fra pauserommet til post skranken, og det tar ofte 3-5 minutter og ekspedere alle kunder. Butikksjef vil ikke ha en ordning der kasserere hjelper til, da man i følge posten har nødt til å ha gjennomført opplæring for å betjene kunder der i det hele tatt. Selv for enkle ting som å utgi pakker.

Hender ofte at jeg tar pausen min i posten, men føler ikke at jeg får slappet av der. Grunnet mye støy og henvendelser fra kunder.

Leste igjennom artikkelen din, men den referer ikke til konkrete lov paragrafer. Vil helst bevise overfor min sjef at trekk av lønn for pause i de dager der man er alene med posten, er ulovlig.

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven:

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-9

§ 10-9.Pauser
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Videre vil det stå om pauser i kontrakten din. (Dette av §14-6). Står der at du skal ha en halvtimes pause, skal du ha det. Man har selvsagt ikke pause når man betjener kunder.

Det er egentlig ikke trekk det er snakk om, men at du jobber mer enn det som er avtalt (1 halvtime ekstra, om du har 1 halvtime pause), og ikke får betalt for det. Og heller ikke får din kontraktsfestede pause.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller sagt til sjefen at hvis han ikke vil betale for lunsjen så begynner du å gå ut av lokalet og gjøre andre ærender når du har lunsj, tiltross for at du er alene med posten. Du har jo tross alt ubetalt pause. 

Endret av Dapp47
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, da har du krav på betalt pause, uansett. De fleste arbeidstakere ønsker vel heller å faktisk ha fri i pausen sin, men du skal ha betalt hvis du ikke har mulighet til å forlate lokalet. 

Det KAN jo være litt fint også. Jeg jobbet på en kiosk der jeg ofte var alene på jobb, og hadde alltid betalt pause. Spiller ingen rolle om det ikke kommer kunder, slik at du i praksis faktisk får fri hele pausen, du skal ha betalt uansett :) Kjipt de gangene du knapt rekker å spise, fordelaktig de gangene du får sitte i fred likevel. 

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven:

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-9

§ 10-9.Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Videre vil det stå om pauser i kontrakten din. (Dette av §14-6). Står der at du skal ha en halvtimes pause, skal du ha det. Man har selvsagt ikke pause når man betjener kunder.

Det er egentlig ikke trekk det er snakk om, men at du jobber mer enn det som er avtalt (1 halvtime ekstra, om du har 1 halvtime pause), og ikke får betalt for det. Og heller ikke får din kontraktsfestede pause.

Uttrag fra min kontrakt:

Pauser: Arbeidstaker har rett til pauser i henhold til arbeidsmiljøloven § 10-9.

Lønn:Lønn Arbeidstaker har rett til tarifflønn i henhold til gjeldende tariff. Ved tiltredelse innebærer dette at arbeidstakers lønn er --- kr. pr. time. Lønn utbetales til arbeidstakers konto etterskuddsvis på bedriftens ordinære lønningsdag, p.t. den --- i hver måned. Under ferieavvikling betales ikke lønn, men feriepenger under feriefraværet i henhold til ferielovens bestemmelser.

Ikke tariffavtale: Arbeidsforholdet reguleres ikke av tariffavtale, dog slik at arbeidstakers rett til pauser, ferie og lønn skal være i samsvar med den til enhver tid gjeldende tariffavtale.

Så det er ikke beskrevet noe spesielt i min kontrakt om det med betalt/ubetalt pause. Vet ikke om "Ikke tariffavtale" punktet i kontrakten er relevant for denne saken

Anbefaler at du får lært opp de andre medarbeiderene til posten. Er vel en relativt enkel jobb med pakke utlevering\innlevering ol.

Da kan vi få store bøter av postvesenet om de kontrollerer.

For å få fart på sakene, så kan du opplyse din sjef om at du forlater lokalet i din ubetalte pause. Da må sjefen ordne dette, enten ved å bemanne opp, eller gi deg betalt pause og kreve at du blir i lokalet.

Skal prate med sjefen min imorgen eller på tirsdag, prøver å få med meg en kollega også.

Skrev også ut alle transaksjoner fra posten, fra fredag kveld og lørdag morgen hvor jeg var alene med posten. La dette inn i excel for å vise sjefen min den faktigste hyppigheten av kunder.

post-423534-0-66237200-1480256642_thumb.jpg

Håper sjefen får øynene opp for hvor belastende dette er for de ansatte, og at det er riktig med betalt pause de dagene man er alene med posten. Vet at det ikke ser så ille ut som jeg har beskrevet tidligere, men i tilleg til posten har jeg ansvar for kassehjelp, kundeførespørsler, panteautomat, tipping og rutiner. Etter kl. 7 er det bare meg og 1 kasserer, så jeg alene må ta hånd om alle andre ting som skjer.

Endret av Kimstern
Lenke til kommentar

Anbefaler at du får lært opp de andre medarbeiderene til posten. Er vel en relativt enkel jobb med pakke utlevering\innlevering ol.

Det er klart om de ikke har gjennomført kursene. Men kan de ikke bare få gjennomført kursene? :)

Lenke til kommentar

Det er klart om de ikke har gjennomført kursene. Men kan de ikke bare få gjennomført kursene? :)

10 timer opplæring på nettet og sjekkliste på 30 punkter som skal gås igjennom. Jeg er helt enig i at sjef burde starte opplæring av ansatte, men hun sier at flere ikke er skikket til å sette seg inn i posten og følge alle instrukser. Dersom ansatte gjør feil, kan det være tidkrevende å rette opp. 

Lenke til kommentar

10 timer opplæring på nettet og sjekkliste på 30 punkter som skal gås igjennom. Jeg er helt enig i at sjef burde starte opplæring av ansatte, men hun sier at flere ikke er skikket til å sette seg inn i posten og følge alle instrukser. Dersom ansatte gjør feil, kan det være tidkrevende å rette opp.

Er vel 12 deler av kurset som taes på nettet. dette tar nærmere 1-3 timer enn 10 timer.

Men om de ansatte ikke er skikket til å sette seg inn i det, så er det jo en annen ting.

Sjekklistne krysser man jo bare av etterhvert som man har gjort de forskjellige tingene i praksis :)

Uansett om det daglivarebutikk eller hvilken som helst annen jobb, så må jo de ansatte følge rutinene. ellers får de finne seg noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel 12 deler av kurset som taes på nettet. dette tar nærmere 1-3 timer enn 10 timer.

Men om de ansatte ikke er skikket til å sette seg inn i det, så er det jo en annen ting.

Sjekklistne krysser man jo bare av etterhvert som man har gjort de forskjellige tingene i praksis :)

Uansett om det daglivarebutikk eller hvilken som helst annen jobb, så må jo de ansatte følge rutinene. ellers får de finne seg noe annet.

Har du tatt dette kurset? Ser på meg selv som en oppegående person, og jeg brukte 8 timer tilsammen. 

Det er sant :) Har snakket med sjefen om dette tidligere, men det var ikke av interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...