MrHorgen Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Hei og hopp Jeg begynner å få få GB til overs i Pcen nå om dagen. Er ikke akutt, men de spises opp sakte og sikkert. For tiden har denne maskinen to stk SSD. OS disk på 480GB, en annen på 120GB. To stykk HDD. En på 1 TB, og en på 3TB. Jeg lurer på om jeg skal fjerne den på 1 TB og erstatte den med to stk 3TB i raid 1. Hvilke HDD vil dere anbefale til det? Bruk vil være lagring av spill, programmer, bilder og filmer. Raid 1 her vil bli gjennom chipsettet til hovedkortet som er av typen Z170. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Kanskje Hitachi Deskstar 7K4000 4TB eller WD red\WD black? Tror ikke ville satset på billig harddisk særlig hvis du vurder raid 0. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 25. november 2016 Forfatter Del Skrevet 25. november 2016 Kanskje Hitachi Deskstar 7K4000 4TB eller WD red\WD black? Tror ikke ville satset på billig harddisk særlig hvis du vurder raid 0. Nei tanken var Raid 1. Har for tiden absolutt ingen form for backup. Den 1TB disken jeg tar ut tenkte jeg også legge en kopi av alle bilder og filmer jeg ønsker noe ekstra sikkerhet på og sette den inn i en annen PC. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Raid er ikke backup. Jeg hadde det på noen PCer før, men konkluderte etter hvert med at det var bare tull. Har dessuten aldri mistet så mye data noen gang. Var delvis brukerfeil og delvis ustabil AMD chipsett, dagens chipsett er sikkert bedre, men uansett kan man aldri se på RAID som backup. http://www.petemarovichimages.com/2013/11/24/never-use-a-raid-as-your-backup-system/ http://serverfault.com/questions/2888/why-is-raid-not-a-backup 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Sjekk uansett at harddiskene faktisk fungerer ordentlig i RAID. Selv om det i teorien skal fungere med hvilke som helst disker er det noen som rett og slett bare er veldig kranglete. Jeg hadde noen WD-disker av en serie som var kjent for å fungere dårlig i RAID. Det er ikke morro å støtt og stadig måtte vente på RAID verify/rebuild pga. en disk som "faller ut". Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Så og si alle disker vil fungerer i raid. Men rebuild tida på dagens disker er altfor høg. To stykk på 3TB som speiles har godkjent rebuild tid. Men som andre seier, raid er på ingen måte og eg har også mistet utruleg mykje data pågrunn av raid. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 For å konkretisere hva som sies her - Når dagen kommer der ingen av dine uerstattelige samlinger med bilder og musikk lar seg åpne, og du får en mystisk melding på skjermen om å betale et uhorvelig stort beløp for å få filene låst opp - Da hjelper det så uendelig lite at diskene var speilet slik at også filene som er lagret i speil-disken (det mange desverre feilaktig anser som sin backup) også er kryptert og derfor utilgjengelig for deg. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 26. november 2016 Forfatter Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Tanken var som sikkerhet mot at en disk feiler, ikke mot andre ting. Et sted kan man vel begynne? Uansett disken på 1TB vil bli brukt som back-up disk plassert i en annen data som knapt brukes. Fortsatt tusen takk for at dere deler deres erfaringer med RAID. Endret 26. november 2016 av MrHorgen Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Kjører raid på WD Red sine disker. Funker som fjell det. Kjør Raid 10 (1+0) på 4 disker. Da får du stripe of mirrors og kan miste 1 disk i hver av subset'ene. Raid 10 på 4 disker syntes jeg er en fin løsning for en husstand, og jeg har god erfaring med WD Red som sagt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Kjøp en ekstern disk/NAS til backup, kjør backup gjerne daglig, ukentlig eller månedlig alt etter hvor ofte du gidder og hvor mye uerstattelig data du produserer. Så utvider du disk-kapasiteten på PCen i tillegg. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Stemmer for Simen1 sitt forslag. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 26. november 2016 Forfatter Del Skrevet 26. november 2016 Kjører raid på WD Red sine disker. Funker som fjell det. Kjør Raid 10 (1+0) på 4 disker. Da får du stripe of mirrors og kan miste 1 disk i hver av subset'ene. Raid 10 på 4 disker syntes jeg er en fin løsning for en husstand, og jeg har god erfaring med WD Red som sagt. Jeg kan prøve dette senere. Kjøp en ekstern disk/NAS til backup, kjør backup gjerne daglig, ukentlig eller månedlig alt etter hvor ofte du gidder og hvor mye uerstattelig data du produserer. Så utvider du disk-kapasiteten på PCen i tillegg. Det er planen over tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå