Gå til innhold

Høy tempcpu? FC4

larsen_1

Anbefalte innlegg

Mulig dette er posta i feil tråd men tror det har med temperatur på cpu eller gpu.

Etter å ha spillt det en stønn ca 40 min får jeg en feilmelding om at det har sluttet å virke.

Spiller Farcry 4 3,dje gangen. Maskinen er fra 2012

3770k, ikke klokka

Asus P8z77-V-pro

Asus gtx 670 SLI

Intel High Performance Liquid Cooling

Lasta ned core temp og lot den stå på under gaming. Rett etter spillet slutta å virke tok jeg en screenshot av coretemp.

Fortelle dette dere noe?

post-305677-0-74289100-1480098885_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er nok ikke grunnen, max nådde temp er 81 grader, som er greit innenfor hva den kan være før du får noe feilmelding.

Uansett, om CPU ville overopphetet ville nok maskinen skrudd seg av for å ikke bli skadet.

Kan det være gpu temp kanskje?

Det kan det være, har du temperaturene på GPU også?

Lenke til kommentar

Nei det er nok ikke grunnen, max nådde temp er 81 grader, som er greit innenfor hva den kan være før du får noe feilmelding.

Uansett, om CPU ville overopphetet ville nok maskinen skrudd seg av for å ikke bli skadet.

Kan det være gpu temp kanskje?

Det kan det være, har du temperaturene på GPU også?

Nei, hvilket program anbefaler du? Spillte FC nå og samme skjedde.

Lenke til kommentar

85 grader maks burde ikke være nok til at det skrur seg av. Får du noe blåskjerm når maskinen krasjer, eller skrur den seg bare av uten varsel?

Får kun en feilmelding om at FC har sluttet å virke. Må deretter velge "avbryt" i vinduet som poppa opp

Lenke til kommentar

85 grader maks burde ikke være nok til at det skrur seg av. Får du noe blåskjerm når maskinen krasjer, eller skrur den seg bare av uten varsel?

Får kun en feilmelding om at FC har sluttet å virke. Må deretter velge "avbryt" i vinduet som poppa opp

Da tror jeg du må lete på andre ting, Skjermdriver + reinstallasjon av spillet kanskje

Lenke til kommentar

Få basefrekvensen ned til 100 eller kanskje 99 og prøv igjen. Mange intel-prosessorer er ekstremt kranglete hvis denne overstiger 100. Min 3770K vil ikke samarbeide overhodet på 100MHz men går helt opp til 4,5GHz hvis jeg setter den til 99MHz.

post-18544-0-28109400-1480866750_thumb.png

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det varierer fra HK til HK. Se om du finner noe auto-overclock eller lignende og sett alt til Normal, standard evt. auto avhengig avhvilke valg du har. Hvis du finner en instilling som heter "base clock", "FSB", "Front side Bus", "BCLK" eller lignende så sett denne til 100, evt. 98 eller 99 og prøv igjen.

Har du mulighet så kan du lagre BIOS-instillingene før du begynner å prøve deg fram. Hvis alt da går til helv"¤% kan du bare laste inn de gamle instillingene igjen.

Lenke til kommentar

"ASUS overclocking features should be a cemented experience in our minds now.  For automatic overclocks there are essentially two settings - 'Fast' (implemented by either TPU switch on board, OC Tuner in BIOS, or 'Fast' setting in AI Suite) and 'Extreme' ('Extreme' setting in AI Suite).  Manual overclocks are mostly performed in the BIOS, with TurboV Evo in the OS useful for testing limits in the OS in order to apply them in the BIOS.

Automatic Overclock: In the Fast setting, the system boots at the 41x multiplier and 103 MHz BCLK, giving 4223 MHz total overclock.  This represents a 20% boost over the 3.5 GHz default speed of the i7-3770K - this setting gives 1.128 V at load, and a peak temperature of 71C in OCCT.

For the Extreme setting, the OS boots with 41x and 103 MHz (4223 MHz), and performs CPU multiplier testing.  At each ratio the voltage is slightly increased and the CPU and memory are loaded to find instability.  The system blue screened at 45x, causing the system to reboot at 44x and 103 MHz (4532 MHz).  The system then performed BCLK tuning, which blue screened at 106.6 MHz.  The system then rebooted to give a final overclock of 44x and 104.4 MHz, giving 4602 MHz overall.  At this setting however, the system reported 1.272 V at load and a peak 94ºC during OCCT.  This extreme setting is truly extreme(!), but remember that the suggested maximum temperature of Ivy Bridge is 105ºC (whether you would want it that high is up to you)."

Prøv å let deg frem til noen av alternativene nevnt over, i biosen. Som du ser er 103 bclk nevnt som resultat av slik automatisk overklokking. Få det deaktivert så tipper jeg det løser seg :) Selv om du legger inn OS på nytt forsvinner ikke innstillingene du hadde i biosen av den grunn. Biosen har ingenting med OS'et å gjøre slikt sett.

Asus har vel en slik TPU bryter på hovedkortet også. Om den kan overstyres i biosen er jeg litt usikker på, uansett er det vel like så greit at bryteren ikke står i OC/aktivert modus på hovedkortet.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

"ASUS overclocking features should be a cemented experience in our minds now. For automatic overclocks there are essentially two settings - 'Fast' (implemented by either TPU switch on board, OC Tuner in BIOS, or 'Fast' setting in AI Suite) and 'Extreme' ('Extreme' setting in AI Suite). Manual overclocks are mostly performed in the BIOS, with TurboV Evo in the OS useful for testing limits in the OS in order to apply them in the BIOS.

Automatic Overclock: In the Fast setting, the system boots at the 41x multiplier and 103 MHz BCLK, giving 4223 MHz total overclock. This represents a 20% boost over the 3.5 GHz default speed of the i7-3770K - this setting gives 1.128 V at load, and a peak temperature of 71C in OCCT.

For the Extreme setting, the OS boots with 41x and 103 MHz (4223 MHz), and performs CPU multiplier testing. At each ratio the voltage is slightly increased and the CPU and memory are loaded to find instability. The system blue screened at 45x, causing the system to reboot at 44x and 103 MHz (4532 MHz). The system then performed BCLK tuning, which blue screened at 106.6 MHz. The system then rebooted to give a final overclock of 44x and 104.4 MHz, giving 4602 MHz overall. At this setting however, the system reported 1.272 V at load and a peak 94ºC during OCCT. This extreme setting is truly extreme(!), but remember that the suggested maximum temperature of Ivy Bridge is 105ºC (whether you would want it that high is up to you)."

Prøv å let deg frem til noen av alternativene nevnt over, i biosen. Som du ser er 103 bclk nevnt som resultat av slik automatisk overklokking. Få det deaktivert så tipper jeg det løser seg :) Selv om du legger inn OS på nytt forsvinner ikke innstillingene du hadde i biosen av den grunn. Biosen har ingenting med OS'et å gjøre slikt sett.

Asus har vel en slik TPU bryter på hovedkortet også. Om den kan overstyres i biosen er jeg litt usikker på, uansett er det vel like så greit at bryteren ikke står i OC/aktivert modus på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...