Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Når er det best å kjøpe bolig?

heipameg

Anbefalte innlegg

Jeg lurer hvilket årstid er det det er lurest å kjøpe bolig? Da tenker jeg hovedsak i Osloområde. Tenker når kanskje budrundene ikke stiger alt for mye over takst? Nå går jo også renta opp så mulig at det er færre som byr?

Ellers litt generelle tips angående boligkjøp og boliglån tar jeg gjerne i mot. Jeg har 280000 i lønn, jeg får utbetalt 18000 i mnd, og synes det er kjipt og leie for 10-14000 i mnd når jeg heller kunne lånt kanskje 2.2 mill og betale ca 10-11000 i mnd og faktisk eie min egen bolig. Har noen tips på hva jeg kan gjøre for å få godkjent lån også?

Og la oss si at jeg har godkjent finansieringsbevis på 2 mill, boligen har takst på 2 mill men budrunden øker den til 2.3 mill, kan jeg likevel legge inn bud på 2.3 mill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer hvilket årstid er det det er lurest å kjøpe bolig? Da tenker jeg hovedsak i Osloområde. Tenker når kanskje budrundene ikke stiger alt for mye over takst? Nå går jo også renta opp så mulig at det er færre som byr?

Ellers litt generelle tips angående boligkjøp og boliglån tar jeg gjerne i mot. Jeg har 280000 i lønn, jeg får utbetalt 18000 i mnd, og synes det er kjipt og leie for 10-14000 i mnd når jeg heller kunne lånt kanskje 2.2 mill og betale ca 10-11000 i mnd og faktisk eie min egen bolig. Har noen tips på hva jeg kan gjøre for å få godkjent lån også?

Og la oss si at jeg har godkjent finansieringsbevis på 2 mill, boligen har takst på 2 mill men budrunden øker den til 2.3 mill, kan jeg likevel legge inn bud på 2.3 mill?

Det blir nok vanskelig å få såpass mye i lån, bankene pleier å holde seg til 4x årslønn og går gjerne noe over. Men det du tenker er dobbelt så mye som det de pleier å forholde seg til. Men det er gjerne mer normalt i  Oslo området på grunn av prisene. 

Om du byr 2,3 millioner med ett finansieringsbevis på 2 millioner må du skaffe disse 300 000 fra en plass.

Husk også at du må ha 15% i egenkapital, bankene har mulighet til å gi lån utover dette men det er begrenset for hvem de gir det til. 

Lenke til kommentar

Dette bør du nok ta en prat med en rådgiver i banken din om.

Forøvrig må du huske på at når du eier selv, får du en rekke nye utgifter du ikke hadde da du leide. Du kan altså ikke sammenlige leieutgifter og boliglånsutgiften direkte. Det er også totalt urealistisk å låne nesten 10 ganger din egen inntekt. Spesielt når du tjener så lite.

Og selvsagt kan du ikke by mer penger enn det du har blitt lovet av banken din + det du har selv fra før i en budrunde... Husk også at det er avgifter å betale når du kjøper selveierbolig.

Anonymous poster hash: 0cb58...185

Lenke til kommentar

Hei

Ikke for å knuse drømmen din, men så mye lån med den lønnen det får du ikke. Tipper du kanskje får låne 1,3-1,7 maks. Og da må du ha en egenkapital på 15% og i tillegg ha betalingsevnen.

Dessverre så er det ikke lett å komme seg inn på boligmarkedet alene.

Lenke til kommentar

Bankene legger til grunn statistisk gjennomsnitt for utgifter i husholdninger, og selv for bare en person er ikke det en ubetydelig sum i måneden. Dessverre blir det da sånn at med 18k utbetalt antar de at ganske mange prosent av lønnen din går til husholdningen. Hjelper ikke at du er vant til å bruke mesteparten av lønna på tak over hodet dessverre.

Eneste muligheten jeg kan se er om du har foreldre som er villige til å bli med som med-lånetagere eller stille sikkerhet.

Lenke til kommentar

Antall ganger lønn er nok ikke det første banken vurderer, de vil heller se på din betalingsevne. 

Med 18,000 utbetalt vil de neppe ønske at mer enn 1/3 går til nedbetaling av lån, noe som betyr ca 6,000 ut til lån i mnd.

De krever videre at du kan tåle en rentøkning til 5%, som betyr at 6,000 i mnd tilsvarer et lån på rett over en million. Da med forbehold om at du sitter med 150,000 i likvide midler/BSU.

Som du vet finnes det ikke leiligheter til denne prisen i Oslo... 

Ditt største problem er nok lønnen som såvidt jeg vet er langt under tariff? Som kiwi-ansatt bør du sitte med ca 100,000 mer i året?

Lenke til kommentar

Antall ganger lønn er nok ikke det første banken vurderer, de vil heller se på din betalingsevne. 

Med 18,000 utbetalt vil de neppe ønske at mer enn 1/3 går til nedbetaling av lån, noe som betyr ca 6,000 ut til lån i mnd.

De krever videre at du kan tåle en rentøkning til 5%, som betyr at 6,000 i mnd tilsvarer et lån på rett over en million. Da med forbehold om at du sitter med 150,000 i likvide midler/BSU.

Ditt største problem er nok lønnen som såvidt jeg vet er langt under tariff? Som kiwi-ansatt bør du sitte med ca 100,000 mer i året?

Når begynte kiwi ansatte å tjene rundt 200 kroner timen? Butikk er jo standard 150+, litt avhengig av hvor en jobber. Virker som TS er noe i underkant av dette som sikkert ikke er helt unormalt. 

Lenke til kommentar

Når begynte kiwi ansatte å tjene rundt 200 kroner timen? Butikk er jo standard 150+, litt avhengig av hvor en jobber. Virker som TS er noe i underkant av dette som sikkert ikke er helt unormalt. 

Opererer de med timelønn når en har fast arbeid? 

En slektning fortalte meg at hun hadde 380k i året, som jeg ikke har noen grunn til å betvile. Dog var hun "låseansvarlig" uten at hun mente at det hadde hatt veldig stor effekt.

Lenke til kommentar

En slektning fortalte meg at hun hadde 380k i året, som jeg ikke har noen grunn til å betvile. Dog var hun "låseansvarlig" uten at hun mente at det hadde hatt veldig stor effekt.

Det kommer an på, en får uansett timelønn når en deler på 1950 som er ett årsverk. Jeg kjenner iallefall ingen som har så høy lønn i butikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på, en får uansett timelønn når en deler på 1950 som er ett årsverk. Jeg kjenner iallefall ingen som har så høy lønn i butikk

Direkte feil, daglig leder i butikk kan gjerne ha 500.000 kr i lønn eller mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Direkte feil, daglig leder i butikk kan gjerne ha 500.000 kr i lønn eller mer.

Ja og eierne kan gjerne være milliardærer, men helt rett det var dårlig presisering av meg. Mente så klart butikkansatte/de på gulvet. 

Kjøpmenn kan selv justere lønn innad i bedriften/butikken. Medarbeidere i SPAR kan for eksempel gjøre over 400k "på gulvet", men da kanskje med noe ekstra ansvar eller lørdagsvakter.

Lenke til kommentar

du kan få husbank start lån mest sannsynlig med den inntekten.

Eller gjør som meg, jeg kommer også fra Østlandet. Jeg flyttet akkurat til Arendal. Fikk meg en studioleilighet, helt kurant for 390 000 bare midt i sentrum.

Det er best å kjøpe om vinteren.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

du kan få husbank start lån mest sannsynlig med den inntekten.

Eller gjør som meg, jeg kommer også fra Østlandet. Jeg flyttet akkurat til Arendal. Fikk meg en studioleilighet, helt kurant for 390 000 bare midt i sentrum.

Det er best å kjøpe om vinteren.

Nei startlån er vanskelig å få om dagen, de har endret på vilkårene. Nå må en minst være aleneforsørger med dårlig eller ingen inntekt. Det var iallefall det jeg hørte fra kommunen når jeg sa opp mitt. Når jeg tok det opp og var lærling var det "godt nok" 

Lenke til kommentar

For å svare på det første spørsmålet så er november og desember typisk gode måneder for kjøpere (i den grad det finnes). Det kan også være muligheter rundt "vårslippet" for å gjøre en god deal da det er veldig mange boliger som blir lagt ut da, men da er det også veldig mange som ser etter bolig, og det er det ikke i desember. Generelt tenk motsatt av hva folk flest vil tenke, som at de helst vil gjøre flytteprosessen utenom vinteren (pga. værforholdene) og ikke vil styre med boligkjøp i jula. Hvis noen legger ut en bolig på et ugunstig tidspunkt kan det også være et tegn på at de vil/må selge fort for enhver pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...