Redaksjonen. Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Skal øke rekkevidden og gi lenger levetid.Toyota har utviklet ny metode som kan gi bedre elbilbatterier Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Kjekt og se at Toyota som for bare et år siden sa at ELBILER IKKE var fremtiden, nå sier at det er faktisk ELBILEN som er det de vil satse på. og de pakker det pent inn og sier at Hydrogen IKKE er fremtiden. Hydrogen er bare tull. Ny batteriteknologi vil gi både ferger, trailere og biler alt de trenger til lange turer. Taket på en trailer med solceller vil kunne gi nok strøm til og kjøre bilen med vanlig dagslys om noen få år. Null drivstoff og kun batterier til mellomlagring i tillfelle dårlig vær. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Kjekt og se at Toyota som for bare et år siden sa at ELBILER IKKE var fremtiden, nå sier at det er faktisk ELBILEN som er det de vil satse på. og de pakker det pent inn og sier at Hydrogen IKKE er fremtiden. Hydrogen er bare tull. Ny batteriteknologi vil gi både ferger, trailere og biler alt de trenger til lange turer. Taket på en trailer med solceller vil kunne gi nok strøm til og kjøre bilen med vanlig dagslys om noen få år. Null drivstoff og kun batterier til mellomlagring i tillfelle dårlig vær. Hva betegner du som få år? 5? 50? Det hjelper en bil lite at taket til en trailer er nok til å forsyne den med strøm. En bil har som regel ikke en trailer med seg. Endret 26. november 2016 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Synes ikke 15% forbedring innen noen år var veldig lovende. Virker ut som mange andre har funnet løsninger som gir vesentlig mer enn det. Men kanskje kombinasjonen av alle fremskritt blir veldig store? 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Det er alltid en hel rekke potensielle forbedringer som blir jobbet med, men det er ikke alle som bærer frukter, og når de gjør det så er det ikke sikkert de blir like gode som man trodde. I mange tilfeller tar det mange år bare å teste om ny teknologi er sikker nok til å plasseres i et maskineri på 1-2 tonn som beveger seg i 80+ km/t. Jo flere bedrifter som forsøker å finne bedre teknologier, jo bedre for oss forbrukere. 15% er forøvrig en veldig respektabel forbedring. I en bil med 400 km rekkevidde så tilsvarer det jo over 50 kilometer lengre. Endret 26. november 2016 av Pseudopod 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Kjekt og se at Toyota som for bare et år siden sa at ELBILER IKKE var fremtiden, nå sier at det er faktisk ELBILEN som er det de vil satse på. og de pakker det pent inn og sier at Hydrogen IKKE er fremtiden. Hydrogen er bare tull. Ny batteriteknologi vil gi både ferger, trailere og biler alt de trenger til lange turer. Taket på en trailer med solceller vil kunne gi nok strøm til og kjøre bilen med vanlig dagslys om noen få år. Null drivstoff og kun batterier til mellomlagring i tillfelle dårlig vær. Selv om du sikkert ønsker det, er det ikke det du skriver som er det riktige. Både batteri-elektriske OG Hydrogen-lektriske biler er elektriske biler. Og Toyota har sagt at de utvikler batteri-elektriske biler før infrastrukturen til Hydrogen-stasjoner er utbygd nok til å fortsette Hydrogen-elektrisk. ( Hydrogen-elektriske busser går som planlagt i Japan.) 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Jeg mener egentlig at argumentet for at hydrogenbiler også er elektriske biler blir ganske poengløst. Ja, de har elektrisk drivlinje, men det har også en bensinbil som bruker bensin til å drive et aggregat for elektrisitet. Jeg mener det er mer relevant å fokusere på drivstoffet enn drivlinjen når man snakker om hva slags type bil det er. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Jeg mener egentlig at argumentet for at hydrogenbiler også er elektriske biler blir ganske poengløst. Ja, de har elektrisk drivlinje, men det har også en bensinbil som bruker bensin til å drive et aggregat for elektrisitet. Jeg mener det er mer relevant å fokusere på drivstoffet enn drivlinjen når man snakker om hva slags type bil det er. "men det har også en bensinbil som bruker bensin til å drive et aggregat for elektrisitet." Ja, så spørs det om en hybrid med Hydrogen-elektrisk og batteri-elektrisk er riktigere enn en hybrid med batteri-elektrisk og forbrenningsmotor. For de som ikke velger elektrisk bil i dag pga. rekkevidde og ladetid/muligheter. (De som synes det er moro å mekke bil-motor og kjøre med brom-lyd vil nok velge forbrenningsmotor alene, så lenge dette er mulig.) Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) Er egentlig uinteressant i et miljøperspektiv (og også for flesteparten av forbrukerene) hvordan bilen behandler energi internt. Det som er viktig er hva som dyttes inn i den, og hva som spyttes ut av den etterpå. I en hydrogenbil så dyttes det inn hydrogen og spyttes ut vanndamp. I en elbil så dyttes det inn elektrisitet og spyttes ut ingenting. I en ordinær hybridbil dyttes det inn litt bensin og litt strøm, og spyttes ut mindre eksos enn vanlig. Endret 29. november 2016 av Pseudopod Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Venter i spenning på solid state batterier som fjerner et av hovedproblemet til lithiumbatteriene: ytelse i kulde. Når nåla går under 0C kan lading bare benyttes på svært lav hastighet, noe som medfører at de fleste elbilprodusenter kutter muligheten for regen ved minusgrader i batteriet. Det andre er at makseffekten strupes kraftig på mange typer lithiumbatterier. Spillvarme fra batteriet eller evt batterivarmere (som igjen trekker endel strøm) gjør at det tar tid før batteriet får normale ytelser. Med et batteri med "fast" masse eller en annen form for elektrolytt som tåler lading i minusgrader så hadde man i mine øyne gjort et sjumilssteg i utviklingen for elbilbatterier. Et batteri som kan lades i minusgrader kombinert med varmepumpe og væskesløyfer som avgir varme til kupeen kunne gitt bilene tilnærma lik rekkevidde vinterstid som om sommeren med unntak av -15C eller mer hvor varmepumpa yter dårlig og væskesløyfa kan avgi lite varme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå