Gå til innhold

Hydrogenfergen vil koste 100 millioner kroner ekstra - det sponser staten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Selve glideflyet er selvfølgelig bevegelig men vinsjen den er forankret i må nødvendigvis stå fast i noe. På de små gliderne holder det kanskje å ha vinsjen på planet til en pickup men for de større gliderne trenger man nok noe større.

 

For flytrafikken gjelder det samme som for alle andre hindringer, styr unna!

Då er det nok uaktuelt å køyre rundt med ein slik på ein pickup. Fareområde må varslast og opprettast i god tid, slik at dei kjem med på karta.

 

Det spørs, som vanlig, på bruksområdet. Hvis du skal elektrifisere skogsdriften så trenger du strøm langt ute i skauen. Med en glider eller to på planet, kan du skaffe strøm til å lade din elektriske pickup men også til å lade motorsager og tyngre utstyr. Det med merking løser man ved gi prioritet til glidere opp til X antall fot over aktuelle områder(meldes inn av skogeier i god tid) men det er kanskje også på høy tid at det innføres krav til radiomerkesystem for autonome fly av alle størrelse?

 

 

 

Kitemill har for øvrig fått sitt eget luftrom for testing, roter man seg inn dit med småfly har man skylden selv..

Det var eit lite fareområde ved Lista ein kort periode i 2014. Ein liten boks opp til maks 1700 fot. Fareområdet vart aktivisert ved NOTAM. Er det det du tenkjer på?

 

Det var nok dem ja, tror de har en mer permanent ordning nå. Eller får det snart, de har inngått avtale om å levere 5 anlegg nettopp i nærheten av Lista.
Lenke til kommentar

 

Du må med andre ord ha fundamenter spredd rundt omkring.

Nei, de skal på en båt.

 

Skal vindturbiner plasseres på båt, blir det snakk om en ganske stor båt da dagens vindturbiner er over 100m høye.

Båten må ha stabilitet nok, så trolig koster båten flere ganger det vindturbinen koster.

I tillegg kommer systemet som får strømmen til land, og i dette tilfellet må en ha flere alternative landtilkoblinger.

Som du forstår er det ganske håpløst med flyttbare vindturbiner, både på land og sjø.

Lenke til kommentar

 

I tillegg kommer systemet som får strømmen til land

Hele poenget er at strømmen skal ikke til land med kabel, men omdannes til hydrogen vha elektrolyse.

Då kastar dei mesteparten av straumen vekk, og får i tillegg eit problem med å lagre og transportere vekk hydrogen. Kva er vitsen med å generere straum, om dei ikkje har tenkt å bruke han til noko vitugt? Det må vel vere noko meir matnyttig kraftkrevjande produksjon dei kan ha på eit skip til havs? Produksjon av lettmetall, frå havvatn, til dømes?
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor Vegvesenet skal bruke 100 mil. på hydrogenferger når batterifergene er bedre?

Vi har hatt en lang debatt i etterkant av en artikkel om ladeproblemene med Ampere.

Lading av 1 til 2MWh på 10 min. er og blir et problem, og batteribytte kan være løsningen.

Dersom batteribytte ikke forsinker trafikkavviklingen er dette den beste løsningen etter min mening.

Og ingen hører på deg?   :hmm: 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kjører glatt noen hundre kilometer ekstra for å slippe å være ombord på/i nærheten av en hydrogenferge. Hydrogen er betydelig vanskeligere å ha kontroll på enn LNG.

"Hydrogen er betydelig vanskeligere å ha kontroll på enn LNG."

Det er jo ikke sant. Men det hjelper deg antagelig ikke.

Det er sjølvsagt lettare å ha kontroll på eit flytande drivstoff enn ein gass.
Lenke til kommentar

All den tid teknologien for å lage hydrokarboner, som vi er ganske flinke til å bruke nesten halvveis effektivt, med de ressursene man har på en offshore vindmølle (strøm, vann, luft), blir det litt snodig å skulle knote med et stoff som ikke kan lagres på noen annen måte enn under trykk. Å flytte store mengder wattimer i form av hydrokarboner har vi jo gjort noen år nå, så det klarer vi noenlunde trygt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Jeg kjører glatt noen hundre kilometer ekstra for å slippe å være ombord på/i nærheten av en hydrogenferge. Hydrogen er betydelig vanskeligere å ha kontroll på enn LNG.

"Hydrogen er betydelig vanskeligere å ha kontroll på enn LNG."

Det er jo ikke sant. Men det hjelper deg antagelig ikke.

 

Jo, det ER sant! Et hydrogen-molekyl er betydelig mindre enn molekylene som en finner i LNG. Ergo, betydelig vanskeligere å holde innesperret. Pluss at hydrogen er betydelig mer reaktivt enn de gassene en normalt lager LNG av.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjører glatt noen hundre kilometer ekstra for å slippe å være ombord på/i nærheten av en hydrogenferge. Hydrogen er betydelig vanskeligere å ha kontroll på enn LNG.

"Hydrogen er betydelig vanskeligere å ha kontroll på enn LNG."

Det er jo ikke sant. Men det hjelper deg antagelig ikke.

Lng er vanskelig å anntenne. Konsentrason må være innenfor et snevert område.

Det kan lagres ved lavt trykk og system trykkene ombord er lave.

 

Hydrogen lagring er ofte ved høyt trykk. Hydrogen har svært liten molekyl størrelse og krever ekstrem kontroll med tetninger. Hydrogen i blanding med luft er eksplosiv i nesten alle konsentrasjoner (4 til 75%)Fylling av hydrogen med koblinger utsatt for marint miljø daglig vil kunne gi utfordringer. Store sikkerhetsoner kan bli nødvendig. Om trykk opp mot 700bar blir nødvendig blir det nødvendig med svært streng kontroll av rør og koblinger.

 

Derfor tror jeg at methan eller lng er tryggere. Det er mange skip som kjører lng i dag og ingen har så langt forsvunnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

 

Så søtt. De leker butikk.

 

...men.... det er jo med våre penger!

Så du mener at staten ikke skal bidra med støtte til FoU?
Jeg mener hydrogen er en satsing drevet av at det er offentlige midler tilgjengelig. Hydrogen som energibærer er lite miljøvennlig, vanskelig og ikke lønnsomt. Men noen har vært flinke til å skaffe offentlige midler.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen som har regnet på om det lønner seg å bruke naturgass eller biogass for å lage hydrogen, for så å bruke hydrogen på bil/buss/båt.

Eller er det bedre å bruke naturgass/biogass direkte i bil/buss/båt?

 

Verknadsgrada vert litt betre, spesielt samanlikna med LNG som må kjølast ned. Om det løner seg økonomisk veit eg ikkje, men eg tvilar. Det kompliserer ting veldig. Av og til er det billigare å la vere å skvise ut dei site par prosentane av verknadsgrad, og gå for ei enklare og billigare løysing.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

"Utviklingskontrakten som førte fram til Ampere har gitt veldig god spinoff for norsk industri, slik vi også så det på LNG."

 

Men når det prøves på å gi Norsk industri et forsprang på hydrogenbåter/skip så er det fryktelig galt? At det går an å være så til de grader sneversynte som "ekspertene" her inne er. Det er godt det ikke er dere som er beslutningstagere. Men jeg trenger ikke å krangle med noen. Vi får fasiten i løpet av få år.

 

Men at nivået her inne stort sett går på at "batteri er mye bedre enn hydrogen" og "hydrogen er farlig" , det er så kunnskapsløst at det er pinlig. Den slags retorikk hører hjemme på barneskolen :-)

Lenke til kommentar

Er det noen som har regnet på om det lønner seg å bruke naturgass eller biogass for å lage hydrogen, for så å bruke hydrogen på bil/buss/båt.

Eller er det bedre å bruke naturgass/biogass direkte i bil/buss/båt?

Vel ved og bruke metan som er CH4, er det beste. Da får du 4 hydrogen per karbon. Feks etan gass C2H6 får du bare 3 Hydrogen per karbon. Men det er gjerne ikke det billigste, der jeg jobbet brukte vi propan og kjørte dette i en reformer. Så igjennom en haug med filter for og få all CO gass over til CO2, så vaskes CO2 ut av gassen med vann. Voila hydrogen. Vi laget tørris av CO2 men blir markede blir nok mettet fort om alle gjør det. Problemet er og få karbon over i fast form igjen på en energi effektiv måte

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Utviklingskontrakten som førte fram til Ampere har gitt veldig god spinoff for norsk industri, slik vi også så det på LNG."

Men når det prøves på å gi Norsk industri et forsprang på hydrogenbåter/skip så er det fryktelig galt? At det går an å være så til de grader sneversynte som "ekspertene" her inne er. Det er godt det ikke er dere som er beslutningstagere. Men jeg trenger ikke å krangle med noen. Vi får fasiten i løpet av få år.

Men at nivået her inne stort sett går på at "batteri er mye bedre enn hydrogen" og "hydrogen er farlig" , det er så kunnskapsløst at det er pinlig. Den slags retorikk hører hjemme på barneskolen :-)

Opplever at de fleste her inne er opptatt av miljø og det beste for befolkningen. Hydrogen og batterier er energibærere ikke kilder. Så lenge energiproduksjonen i verden i stor grad er fossil innebærer hydrogen samfunnet en stor økning av verdens energi forbruk. Det vil gi økte priser på el kraft og alle som kan produsere mere vil gjøre det, også fossile kraftverk.

 

Vi må fokusere på metoder å øke energi produksjon i verden uten bruk av fossilt brenstoff, ikke hvordan vi skal bruke den opp når den engang er der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...