Gå til innhold

Samsung UE65KS9505 eller LG OLED C6 65" - Begge koster 25k

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Så!

Begge koster 25.000.- (dvs. jeg fikk bestilt OLED hos expert til 24.995.- tidligere i uka og den er på vei), mens Hifklubben har Samsung 9500 til 24.995.-

Er det en klar vinner her, eller er det litt "hipp som happ" avhengig av hva man vil legge vekt på?

Merk at det er Samsung sin 9500-serie og ikke 9000-serie..... Så er back-lit og ikke edge-lit skjerm..

LG OLED:

+ Sortnivå

+ Kontrast

+ Farger

+ Tynn Skjerm

+ Best 3D

+ Dolby vision

+ Innsynsvinkel

Samsung 9500:

+ Input lag

+ Bedre HDR (1000 nits vs ca 700 hos LG)

+ Bedre ytelse i mørke områder

Hva tenker dere andre? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes listen taler seg selv der du har skrevet den ;).

Vil ikke si at Samsungen er bedre på HDR, Man skal vist bli tilnærmet sveiseblind av 600-700 nits også i et mørkt rom + du får bedre kontrast i lave / mørke partiet.

Men nå er jo i alle fall 9505 en skikkelig bra LCD med sin FALD, men det er jo litt kjipt å bare sitte igjen med HDR10 om dolby vision tar seg opp i nær fremtid.

Skal du primært game og bruke skjermen som PC skjerm så hadde jeg gått for LCD skjermen, skal du primært se tv og film vil jeg si OLED seirer greit.

Lenke til kommentar
+ Bedre HDR (1000 nits vs ca 700 hos LG)

+ Bedre ytelse i mørke områder

Disse skjønner jeg ikke. HDR, High Dynamic Range, handler ikke om maks lysintensitet, men om maks kontrast mellom lys og mørk. LG sin er bedre på HDR.

På det siste punktet regner jeg med du sikter til at LG har noe "kutting" av de aller mørkeste tonene, men det ser jeg som en fordel på film da det skjuler de styggeste komprimerings-artifactene. Til tv spiller det ingen rolle da begge skjermene overgår kvaliteten til tv-signaler med høy margin. Til spill og foto er det nok en ulempe. Med andre ord ingen klar ulempe, men mer avhengig av type bruk.

Personlig mener jeg OLED er veien å gå nå. LCD er et blindspor som Samsung forsøker å lede oss ut på fordi de ikke har knekt koden med lønnsom produksjon av OLED-paneler i store formater, ikke fordi LCD er et godt spor sammenlignet med OLED. LG har rett og slett et overlegent produkt selv om de på sin side sliter med input-lag (som kun er relevant ved spilling).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...