Helvetica Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 (endret) Hei, Oppvaskmaskinen vår får ikke inn vann. Vannkrana er på. Leste på nett at det kanskje kunne være magnetventilen... Det er en Bitron type 88 som er koblet til, er dette noe som er mulig å bytte selv? Evt. hvor får man tak i ny? Jeg prøvde også å rense det lille filteret som er inni ventilen, men får den ikke ut pga. den sorte gummiringen som er i skrufestet. (Kan denne tas ut?) Har også sjekka filteret i bånn av oppvaskmaskinen, det ser helt fint ut. Noen som har andre tips? Takk for hjelpen. Endret 25. november 2016 av Helvetica Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Kan være magnetventil eller elektronikken som styrer, eller hva som helst annet som kan ha gått tett for den saks skylt, for ikke at jeg har noe erfaring med å feilsøke på hvitevarer. Det som kan være verdt å bite seg merke i er at om du skulle klare å reparere oppvaskmaskinen selv, ved å skifte ut magnetventil - og det i ettertid oppstår en leggasje som medfølger vannskade, så kan du risikere høyere egenandel på forsikring. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Hvis magnetventlien er i orden skal du høre det "durer" fra den når den skal til å fylle vann. Gjør den ikke det og det er helt stille, er det mest sannsynlig feil i den. Hvis det er en Bosch/Siemens du har med aquastop finnes det rep.sett til denne ventilen, som du enkelt kan bytte selv. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Og hvis oppvaskmaskinen har aquastop - sjekk om det er tørt under maskinen. Både lrekkasje fra selve maskinen og vannsøl fra andre ting som har rent inn under den skal føre til at vanntilførselen stenges. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Styringa til vannstoppen ligger i bunnen av oppvaskmaskina som for øvrig er formet som et tett kar slik at det som lekker ikke skal havne på gulvet. På siemens maskina jeg hadde før fra 2005 var det en isoporflotør med et stag som gikk til samme bryteren som den mekaniske nivåføleren gikk på slik at både vann i bunnkaret eller høy vannstand inni maskina kutta vanntilførselen. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Dette er sikkert et long-shot, men på mitt kjøkken kan man skru en knott på kranen til vasken for å skru vanntilførselen på oppvaskmaskinen av og på. I følge tidligere eier hadde hun slitt lenge med å finne ut hva som var årsaken da oppvaskmaskinen plutselig en dag ikke tok inn vann. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Hvis noen sensorer i/under oppvaskmaskina registrerer lekkasje så vil styringa nekte å åpne magnetventilen. Jeg tror mer på at det finnes en årsak til at styringa velger å ikke åpne enn at det er en feil på magnetventilen. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 (endret) Hei, Oppvaskmaskinen vår får ikke inn vann. Vannkrana er på. Leste på nett at det kanskje kunne være magnetventilen... Det er en Bitron type 88 som er koblet til, er dette noe som er mulig å bytte selv? Evt. hvor får man tak i ny? Jeg prøvde også å rense det lille filteret som er inni ventilen, men får den ikke ut pga. den sorte gummiringen som er i skrufestet. (Kan denne tas ut?) Har også sjekka filteret i bånn av oppvaskmaskinen, det ser helt fint ut. Noen som har andre tips? Takk for hjelpen. skal vistnok hjelpe å ta av og på ledningen ved magnet ventilen, den skal vistnok resettes da har jeg hørt. EDIT: jeg husker nå. skru opp aquastoppen og manuelt åpne den. kan fikse seg da. Endret 30. november 2016 av Janbanan123 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Er det lekkasje på maskinen, vil avløpspumpen gå konstant uavhengig om døra er lukket eller opp. Noen maskiner må man faktisk ta ut støpselet for at avløpspumpen skal stoppe. Lenke til kommentar
Helvetica Skrevet 1. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2016 (endret) Takk for svar alle sammen! Jeg har ikke sett noe vann under maskinen, og avløpspumpa går som normalt når maskinen prøver å sette i gang en vask. Det kommer bare ikke noe vann inn... Har også dobbeltsjekka at det faktisk kommer vann ut når jeg skrur på vanntilgangen, så i teorien skal det ikke være noen andre brytere som er skrudd av. skal vistnok hjelpe å ta av og på ledningen ved magnet ventilen, den skal vistnok resettes da har jeg hørt. EDIT: jeg husker nå. skru opp aquastoppen og manuelt åpne den. kan fikse seg da. Jeg tok faktisk og åpnet aquastoppen, og da tok maskinen inn vann den første delen av oppvasken, men så tømte den seg for å fylles på nytt - og da var det stopp igjen. Og nå har det vært stopp siden! Jeg hører ikke noe during fra den, som noen over her nevnte at man skal.. Kanskje jeg skal ta og sjekke om strømkabelen til aquastopen er løsnet, selv om det kanskje er et long shot Edit: Kan jo nevne at det er en AEG Favorit 40379 Endret 1. desember 2016 av Helvetica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå