Redaksjonen. Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Brukte elbilbatterier kan forsyne boliger strøm. Det er en dårlig idé, ifølge rapport Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 11,2 kWh for kr 40 000 ville være noe å tenke på for båten. I dag er det mye spesialutstyr beregnet på båt, men med et batteri på 11, 2 kWh og omformer til 230V kunne både varme, komfyr og kjøleskap vært standardutstyr for 230V. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Frobe Skrevet 25. november 2016 Populært innlegg Del Skrevet 25. november 2016 Det er altså ikke så mye at batteriene ikke kan gjenbrukes, men at de sannsynligvis er lønnsommere å resirkulere enn man tidligere trodde. Dette må være dårlige nyheter for de som hardnakket påstår at brukte elbilbatterier blir et avfallsproblem i fremtiden, og at de må byttes etter fem år. 12 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Det er altså ikke så mye at batteriene ikke kan gjenbrukes, men at de sannsynligvis er lønnsommere å resirkulere enn man tidligere trodde. Dette må være dårlige nyheter for de som hardnakket påstår at brukte elbilbatterier blir et avfallsproblem i fremtiden, og at de må byttes etter fem år. Allerede nå er det klart, at batteriene er gode nok, også etter fem år. Og resirkulert vil de vel kunne bli, selv om de utnyttes til siste trevl og ampere som stasjonært batteri? :-) 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Gjenbruk er Ok Siemens faktura til norsk fergefabrikk også. Med 30% fortjeneste må batteria vere sá dyre som mulig. Og livvslenngda kort. Se ikke på siemens, men mine gamle komentarer. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Et hjemmebatteri med en kapasitet på 11,2 kilowattimer vil ifølge rapporten koste rett over 4600 dollar (39.500 kroner), mens et helt nytt batteri på 7 kilowattimer vil koste 6000 dollar (51.500 kroner). Den reduserte ytelsen til det brukte batteriet vil imidlertid gjøre at de egner seg dårligere til daglige opp- og utladinger. Hvem av disse to er brukte?? "Hjemmebatteriet, eller det "nye" batteriet?? Dersom hjemmebatteriet er det brukte, så er det jo allerede kjøpt av eieren. Menes det at man får de pengene igjen ved å resirkulere, isteden for å bruke det videre, i huset?? 1 Lenke til kommentar
Trond Strøm Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 11,2 kWh for kr 40 000 ville være noe å tenke på for båten. I dag er det mye spesialutstyr beregnet på båt, men med et batteri på 11, 2 kWh og omformer til 230V kunne både varme, komfyr og kjøleskap vært standardutstyr for 230V. Du kan kjøpe 14 kWh av Tesla til ca.50 000 kroner inkludert omformer til 230V Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 11,2 kWh for kr 40 000 ville være noe å tenke på for båten. I dag er det mye spesialutstyr beregnet på båt, men med et batteri på 11, 2 kWh og omformer til 230V kunne både varme, komfyr og kjøleskap vært standardutstyr for 230V. Du kan kjøpe 14 kWh av Tesla til ca.50 000 kroner inkludert omformer til 230V Ja, skulle jeg bygget om båten i dag, slik jeg gjorde i 2006 hadde det vært aktuelt. Den gang kjøpte jeg et normalt 230V kjøleskap og en vekselretter fra 12V til 230V(900W), noe som fungerer OK når motoren er i gang, men det virker som spenningen blir for lav ved oppstart dersom dynamoen ikke lader. Vekten på batteriene er også en faktor som påvirker farten, men batteriene er tunge slik det er i dag også. Ville blitt en utfordring for gjestebryggeeierne, dersom det ligger over 100 båter i havnen. 1 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 11,2 kWh for kr 40 000 ville være noe å tenke på for båten. I dag er det mye spesialutstyr beregnet på båt, men med et batteri på 11, 2 kWh og omformer til 230V kunne både varme, komfyr og kjøleskap vært standardutstyr for 230V. Du kan kjøpe 14 kWh av Tesla til ca.50 000 kroner inkludert omformer til 230V Lykke til Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Mykje moro og eletrtrisk engasjement/ tru I komentarfeldet Lenke til kommentar
Eivind Toreid Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Man kunne dessverre ikke lese rapporten uten å logge inn, men jeg lurer på hvor de har bruktprisen på batterier fra. Det brukte batteriet burde ikke være verdt mer enn gjenvinningsverdien + verdien av gjenværende kapasitet, så blir vel prisen fra bilopphugger deretter. Så kan det brukes stasjonært, før det tilslutt gjenvinnes uansett. 2 Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Det er noen rare priser ute og går her. Fra andre kilder ser jeg at batteriprisen nå ligger på omkring $250 per KWt og ventes å synke til under $100 per KWt lenge før 2025. Det skulle gi $2800 for 11KWt idag og $1100 før 2025 (og ikke $4600 som oppgitt i artikkelen). Også uttalelsen om begrenset tilgang på Lithium og andre stoffer sier meg at folkene bak rapporten har tenkt nokså statisk, og ikke ser for seg særlig utvikling på 10 år. Lithium kan til og med utvinnes fra sjøvann, slik man gjorde med Magnesium på Herøya i mange år. 1 Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Hvordan vil jevnlige batteribytter påvirke utslippsregnestykket, som for eksempel dette? http://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Hvordan vil jevnlige batteribytter påvirke utslippsregnestykket, som for eksempel dette? http://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185Mange hevder at batteri er spesielt miljøskadelige å produsere, både CO2 og andre ting. Jeg bestemte meg å finne ut av det for en tid tilbake og fant vel egentlig ingenting som skulle tilsi at de er spesielt mye verre enn alt annet som produseres. Det jeg derimot fant er at det er en veldig sterk sammenheng mellom pris og CO2-utslipp. En bil til $60k slipper stort sett ut dobbelt så mye CO2 under produksjon som en til $30k. Så hvis du kjøper en Tesla model 3 til £35k og må bruke $10k senere på nytt batteri så øker du det produksjonsrelaterte CO2 utslippet til bilen med nesten 30% Det betyr også at ettersom prisen på batterier synker vil også miljøbelastningen under produksjon synke. Med det forbehold at noen produsenter er flinkere enn andre, prioriterer annerledes osv. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Hvordan vil jevnlige batteribytter påvirke utslippsregnestykket, som for eksempel dette? http://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185 Jevnlig batteribytte.. hmm hvor ofte mener du de byttes?? De varer garantert 8 år, og før den tid, så kan enkeltceller byttes ut. Så kan de resirkuleres, slik som blybatterier blir det. Brent olje kan aldri resirkuleres tilbake som olje. Så da er vel resultatet gitt? Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Hvordan vil jevnlige batteribytter påvirke utslippsregnestykket, som for eksempel dette? http://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185Mange hevder at batteri er spesielt miljøskadelige å produsere, både CO2 og andre ting. Jeg bestemte meg å finne ut av det for en tid tilbake og fant vel egentlig ingenting som skulle tilsi at de er spesielt mye verre enn alt annet som produseres. Det jeg derimot fant er at det er en veldig sterk sammenheng mellom pris og CO2-utslipp. En bil til $60k slipper stort sett ut dobbelt så mye CO2 under produksjon som en til $30k. Så hvis du kjøper en Tesla model 3 til £35k og må bruke $10k senere på nytt batteri så øker du det produksjonsrelaterte CO2 utslippet til bilen med nesten 30% Det betyr også at ettersom prisen på batterier synker vil også miljøbelastningen under produksjon synke. Med det forbehold at noen produsenter er flinkere enn andre, prioriterer annerledes osv. Penger brukt, er en god indikator på bruk av tid og ressurser. Avvik i forhold til hvor stor profitt som tas, gir noen variabler. Så kommer det an på om midler brukt, er subsidierte, som f,eks oljen ,eller om det brukes dyrere løsninger, som solceller, som nå er på gang. Penger brukes også til forskning, og ansatte som jobber med det. Disse skal jo også reise og leve..men det gjør de jo uansett. Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Jevnlig batteribytte.. hmm hvor ofte mener du de byttes?? De varer garantert 8 år, og før den tid, så kan enkeltceller byttes ut. Så kan de resirkuleres, slik som blybatterier blir det. Brent olje kan aldri resirkuleres tilbake som olje. Så da er vel resultatet gitt? Brent olje blir i stor grad til CO2, som tas opp i planter. Noen av disse sedimenteres, og blir til ny olje om noen millioner år. Mennesket er uansett bare en parentes i jordens historie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå