Gå til innhold

TEST: MSI RX 480 4GB «Gaming X» og Asus GTX 1060 3GB «Dual OC»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget med 6GB vs 3GB kommer jo ikke før "nok" teksturer, samt en del spesialeffekter må lastes inn / er påslått. Eksempelvis har Deus Ex: MD anbefaling om minst 4GB RAM på en del grafikkinnstillinger.

Ser jo at ved 2560x1440 og very high på dette spillet, så er jo 6GB-kortet fra 20-30% raskere - avhengig av hvilken versjon man sammenligner. Asus OC mot Asus OC så er det 36.3 vs 28.0 fps - altså er 6GB-versjonen her 30% raskere. Self FE som ikke er OC er 33.9 vs 28.0 - 21% raskere, selv om sistnevnte er overklokket.

Lenke til kommentar

Men hva blir resultatet om man erstatter MSI sitt kort med Sapphire sitt på 4Gb?

https://www.prisguide.no/produkt/sapphire-radeon-rx-480-nitro-4gb-266447 , prisen på Sapphire sitt er en svimlende tusenlapp under det MSI sitt koster...

Hei, Malvado! Vi tipper de yter *veldig* likt, noe vi også nevner i saken:

«Likevel er det slik at vi, uten at vi har noen andre tredjepartskort å sammenligne med, har liten grunn til å tro at MSIs RX 480 Gaming X 4GB-variant er verdt en hel tusenlapp mer enn for eksempel Sapphires Nitro+-modell. MSI virker altså å ta seg alt for godt betalt i forhold til konkurrentene. »

- Niklas

Lenke til kommentar

Poenget med 6GB vs 3GB kommer jo ikke før "nok" teksturer, samt en del spesialeffekter må lastes inn / er påslått.

Eksempelvis har Deus Ex: MD anbefaling om minst 4GB RAM på en del grafikkinnstillinger.

Ser jo at ved 2560x1440 og very high på dette spillet, så er jo 6GB-kortet fra 20-30% raskere - avhengig av hvilken versjon man sammenligner.

Asus OC mot Asus OC så er det 36.3 vs 28.0 fps - altså er 6GB-versjonen her 30% raskere.

Self FE som ikke er OC er 33.9 vs 28.0 - 21% raskere, selv om sistnevnte er overklokket.

- AMD skrøt veldig av "R9"-serien ved lansering og det samme gjelder "RX"-serien.

Og det gjør dem fortsatt på website'en sin.

And I quote...

"Leave HD in the dust and max-out game settings at 1440p, or jump directly to ultra-HD 4K for extreme gaming."

Hadde vært dig om TEK hadde tatt en "Mythbuster" på den påstanden der...

Da som du sier..., er jeg rimelig sikker på at minnemengden hadde blitt en mer avgjørende faktor.

Men for å ta det hele et skritt lengre...

Også Max-Out Catalysten i samme slengen.

Dialing everything up to eleven and leaving it there, so to speak...

For så og gjøre det samme med NVIDIA sitt kort.

In-Game settings og Control-Center settnings.

For en gangs skyld; Bare glem alt det der med fordeler og ulemper, favorisering og sammenlignbarhet.

Spørsmålet er og blir; "Hvilket kort yter best når alt er helt Maxed Out ved "2560*1440"-oppløsning?"

Det hadde ikke skadet om det hadde blitt testet ved "1920*1080" og "3840*2160" også, og muligens også ved "Ultra-Wide" oppløsninger som "2560*1080" og "3440*1440".

"Ultra-Wide"-skjermer begynner smått å bli nok så populært den senere tid.

Selv drømmer jeg om "2.40:1.00"-skjermer og/eller "4.00:1.00"-skjermer.

Lenke til kommentar

Men hva blir resultatet om man erstatter MSI sitt kort med Sapphire sitt på 4Gb?

https://www.prisguide.no/produkt/sapphire-radeon-rx-480-nitro-4gb-266447 , prisen på Sapphire sitt er en svimlende tusenlapp under det MSI sitt koster...

Hei, Malvado! Vi tipper de yter *veldig* likt, noe vi også nevner i saken:

«Likevel er det slik at vi, uten at vi har noen andre tredjepartskort å sammenligne med, har liten grunn til å tro at MSIs RX 480 Gaming X 4GB-variant er verdt en hel tusenlapp mer enn for eksempel Sapphires Nitro+-modell. MSI virker altså å ta seg alt for godt betalt i forhold til konkurrentene. »

- Niklas

Hadde du fortsatt anbefalt Nvidia 1060 3GB kortet om du har hatt valget mellom RX 480 4Gb til 1999 eller Nvidia sitt til 1890?

Altså man viser jo i testen at det finnes på markedet kort som er billigere i pris og sånn sett så føler jeg at konklusjonen som blir gitt i artikkelen ikke blir helt riktig, man gir jo en "Thumbs up" på et kort som er både dyrere enn et RX 480 4Gb til 1999kr (sapphire sitt) som faktisk yter bedre enn dette kortet og langt billigere varianter av Nvidia sitt RX 1060 på 3Gb til henholdsvis 1890 ifølge prisguide...

Lenke til kommentar

Lurer jo også på hva som hadde blitt anbefalt av MSI 480 4GB / Asus 1060 3GB om prisene hadde vært nærmere hverandre. Skjønner ikke annet enn at rent ytelsesmessig er 480 et sterkere kort med flere muligheter. Registrerer også at Sapphire sitt kort er meget mye billigere, men i min idiotiske verden er MSI bra grunnet stødig kjøling og gode erfaringer :)

Lenke til kommentar

Lurer jo også på hva som hadde blitt anbefalt av MSI 480 4GB / Asus 1060 3GB om prisene hadde vært nærmere hverandre. Skjønner ikke annet enn at rent ytelsesmessig er 480 et sterkere kort med flere muligheter. Registrerer også at Sapphire sitt kort er meget mye billigere, men i min idiotiske verden er MSI bra grunnet stødig kjøling og gode erfaringer :)

Hei, som vi skriver i testen ville vi da gått for et AMD-kort:

...det vi mest sannsynlig ville gjort om vi skulle bygget en budsjett-spill-pc i dag, var å ikke velge noen av de testede kortene men heller utstyre maskinen vår med et annet og rimeligere RX 480 4GB-kort. (enn MSI RX 480 4GB Gaming X)

For eksempel Sapphires Nitro+. AMDs RX 480 4GB yter nemlig svært godt i DX12-titler og støtter både FreeSync og CrossFireX.

/Anders

Lenke til kommentar

Veldig bra om man får samsung ram, men er vel ingen garanti for dette. Fikk samsung minne på mitt fra netonnett.

Får rundt 14.5k gpu score i firestrike om jeg kjører en beskjeden core clock 1460-1480 og 1625mhz memory straps @ 2025mhz og kortet er tilnærmet lydløst.. Dersom jeg går for 15k begynner kortet mitt å bråke litt ettersom 1420 core krever 50% powertarget og 100mv+, men var bittelitt uheldig med chippen på kortet mitt som kjører 1.15 default voltage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...