Redaksjonen. Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 KRONIKK: – Hybride skyløsninger gjør det enklere å beskytte eksisterende it-investeringer Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Dette er jo en pitch, så da er det kanskje greit at jeg nevner at artikkelen ikke tar opp bakdelene med en hybrid skyløsning. Fordelene med denne strategien kommer jo fram, men hver strategi har fordeler og bakdeler. Ja, både tradisjonell hosting, og ren skyløsning har fordeler framfor hybrid sky, på samme måte som de har bakdeler. Jeg er ikke den riktige til å belyse disse, jeg er hverken en hoster eller en storbruker, men jeg har vært med på å velge ny arkitektur i egen organisasjon, så jeg måtte sette meg litt inn i fordeler og bakdeler. Denne artikkelen er som naturlig er, ensidig. En hybrid løsning harikke fullt ut fordelene til hverken tradisjonell hosting eller cloud-løsninger. Dette er ikke egentlig en hybrid løsning - det er to løsninger flettet sammen. Det er jo en fornuftig tilnærming for mange; hvis man ikke klarer velge hverken -eller er det kanskje en god grunn til det. Men i den hybrid nettskyen er du fortsatt like avhengig av hardware og infrastruktur på den delen av løsningen som ikke er cloud, mens du har fleksibilitet og redundans på den delen som er cloud. Motsatt har man fortsatt cloudens store akilleshæl: kontroll. Stikkord som "Compliance", "security", "trust" og juridisk/teknisk kompatibilitet mellom den virkelige tilgangen til hardware og software, og det som man tradisjonelt ønsker å begrense i SLA mellom eget firma og egne kunder. Mange kontrakter må skrives om før man kan flytte kundedata ut av eget hus, og det skal godt gjøres å få norsk sikkerhetsklarering på alt personell som har tilgang på hardware og software i et gigantisk anlegg annetsteds i verden. Cloudens skalerbarhet oppnås bare på de elementene som er i cloud-halvparten, og kontrollen fra egen hosting kun på de elementene som fortsatt er i tradisjonell hosting. Når det er sagt, er kanskje en hybrid cloud et akseptabelt mellompunkt, siden de nevnte bakdelene er verre henholdsvis for ren tradisjonell hosting, og for ren cloud-løsning. Og kanskje er det nettopp denne dualiteten som gjør at noen kan utnytte cloudens fordeler uten å gå ned på kontrollen over kundedata? Men hybrid cloud har også noen egne bakdeler. Kompleksiteten på hybrid cloud er større enn på de to løsningene som man kombinerer, og økt kompleksitet betyr høyere kostnader, flere nedetids-scenarioer, og kanskje større krav til både driftskompetanse og juridisk kompetanse. Alt i alt liker jeg konseptet hybrid cloud, men det er lett å tenke på det som en ren cloud-løsning krydret med egne maskiner der noen i organisasjonen ikke gidder/tør/ønsker eller kan legge alle elementer i clouden. Et annet alternativ er privat hybrid cloud, for ekstra kontroll på bekostning av skalerbarhet og redundans. Kompromisset der er såpass stort at denne kanskje er det minst valgte alternativet. Men når man allerede har kontraktfestet driftsform, er det en mulig strategi. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå