Gå til innhold

"Tillatt totalvekt" dumt imo


Flexxy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At man må ha ett kurs i lastsikring skal jeg være med på, der ser man mye rart, lære seg og rygge med henger er bare trening og trening og ikke noe en lærer på en kjøreskole.

Men EU og norge liker jo at ting skal være dyrt og vanskelig, det er jo bra for næringslivet og sysselsetningen, spesielt bra for kurs og bevisbransjen.............

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både lastsikringskurs og opplæring i korleis du skal rygge på ein slik måte at det ikkje oppstår farlige situasjonar er nyttig.

Og eigentleg er det heller ikkje så dumt å kjøyre nokre turar med ein dreven instruktør slik at du lærer å posisjonere deg slik at du ikkje gløymer at hengaren er på slep.

 

Alt i alt så ser eg ikkje eit stort problem med hengarlappen, det er ikkje så mange timar som skal til uansett.

Lenke til kommentar

Ideelt sett, skulle alle som kjører opp til en førerkortklasse ha opplevd trafikken fra andres perspektiv. De fleste bilførere hadde hatt godt av å vite hvordan det er å være på MC, hvor langt fremover du må planlegge i lastebilen, og hvor mye plass busser og lange kjøretøy trenger i kryss og rundkjøringer.

 

Desverre er det ikke slik, men jeg mener de som tar mer enn en førerkortklasse, og faktisk kjører mer enn "bare bil" blir mer hensynsfulle og forståelsesfulle førere. Med unntak, selvfølgelig!

Lenke til kommentar

Og det koster vel ca 100000,- for full pakke?

Er vel enda et utmerket eksempel på galskapen.

Ikke snakk om å ta lappen, kun at de som kjører opp til B, får kjørt lastebil

Blir en tusing ekstra for lappen, men det synes jeg er verdt det da en får bedre sjåfører

Lenke til kommentar

Summen av alle slike krav koster mye for samfunnet og næringslivet, de bør ha en bedre begrunnelse enn at det sikkert er nyttig, det bør være en veldig målbar effekt ellers burde man forenkle.

Den samfunnsmessige kostnaden av sikrere førere er sannsynligvis vesentlig mindre enn kostnaden av et par ekstra kjøretimer i ulike førerkortklasser vil være.

 

Jeg er også for å forenkle, men snarveier i trafikkopplæring er ikke veien å gå, spesielt ikke når vi har et system som gir en av verdens sikreste føreropplæringer. Det er ingen som betviler viktigheten av mengdetreningen og de praktiske øvelsene som gjøres gjennom føreropplæringen for f.eks klassene A, B, C, D. Men, de kan alltids bli enda bedre, og lære opp enda bedre og sikrere sjåfører.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...