Flexxy Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Liker ikke regelen med tillatt totalvekt - Hva har det å si mtp bilen min? Skal trekke en tom hestehenger som veier 720kg, med tillatt totalvekt 1995kg. Bilen min veier 2035kg, med tillatt totalvekt 2805kg. Blir utrolig kjipt at jeg ikke kan trekke tom henger, pga. tillatt totalvekten overstiger 3500kg samlet bil + henger...... Er det dumt å kjøre den allikevel og når man blir stoppet bare vise at den er tom? Litt skjønn må UP/ Politi eller svv ha...? Forøvrig kan bilen min trekke 3000kg. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Det vises ingen skjønn. Bot blir minimum 2000, men kan også bli 6000. Sannsynligvis må du sette fra deg hengeren for å få lov til å kjøre videre. 2 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Blir utrolig kjipt at jeg ikke kan trekke tom henger, pga. tillatt totalvekten overstiger 3500kg samlet bil + henger...... Er det dumt å kjøre den allikevel og når man blir stoppet bare vise at den er tom? Litt skjønn må UP/ Politi eller svv ha...? Ja, det er dumt. Nei, politiet og SVV har heldigvis ikke rom for skjønn! Løsningen er enkel - utvide til C1(tror jeg det heter i dag) Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 (endret) Ta BE førerkort? Edit: Det koster vel fortsatt under 6k... Endret 25. november 2016 av daruu 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Ja, det er dumt. Nei, politiet og SVV har heldigvis ikke rom for skjønn! Løsningen er enkel - utvide til C1(tror jeg det heter i dag) C1 vil ikke hjelpe noe som helst her, BE derimot vil hjelpe. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Med kun sertifikat klasse B så har du ikkje dokumentert kompetanse til å avgjere om slik kjøyring går fint fordi hengaren er tom. Dette er derfor kjøyring utan gyldig sertifikat og du vil få bot. Etter som eg kan finne så vil kjøyring med for tung hengar på B sertifikatet være forenkla forelegg på 5000 kr ved fyrste gongs overtredelse (og påstand om bot på 6000 kr dersom forelegget ikkje blir akseptert). For at du skal kunne kjøyre med denne hengaren så må du med andre ord ha rett sertifikat. På sertifikat klasse B så kan du kun kjøyre med tilhengar som har "tillatt totalvekt" under 750 kg. I tillegg finnes det eit campingvogn-unntak som ikkje er aktuelt i denne situasjonen fordi maskvekta på bil og hengar tilsaman blir meir enn 3500 kg. På sertifikat klasse B96 så kan tillatt totalvekt på bil og hengar være opp til 4250 kg, men i ditt tilfelle blir då bilens tillate totalvekt på 2805 kg og tilhengarens maks totalvekt på 1995 kg tilsaman 4800 kg som er høgare enn maks grensa på 4250 kg. Du må derfor ha klasse BE, då kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt opp til maksgrensa for bilen så lenge det ikkje står i vognkortet at hengarens tillatte totalvekt er meir enn 3500 kg. Som med alt anna så er ikkje problemet her om politiet eller SVV viser skjønn ved ein eventuell kontroll (det skal dei ikkje gjere, men av og til kan du sjølvsagt ha flaks likevel). Problemet oppstår dersom du får sleng på tilhengaren og dette fører til skader som forsikringsselskapet ditt ikkje er villige til å dekke fordi du ikkje hadde gyldig sertifikat. Og sjølv om det kanskje høyrest udramatisk ut å kjøyre med ein tilhengar som har eigenvekt på berre 720 kg (og tillatt totalvekt på 1995 kg) når du lovlig kunne kjøyrt ein tilhengar med tillatt totalvekt på opp til 750 kg, så er mykje av forklaringa på dette at ein stor skaphengar med lav vekt slik som ein hestehengar har lett for å få sleng. Kombinasjonen av stort vindfang og lav eigenvekt gjer at det lett kan skje ulykker ved plutselige vindkast, pga lufttrykket av passerande vogntog, eller ubalansert vekt på hengaren. 6 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Ja, det er dumt. Nei, politiet og SVV har heldigvis ikke rom for skjønn! Løsningen er enkel - utvide til C1(tror jeg det heter i dag) C1 vil ikke hjelpe noe som helst her, BE derimot vil hjelpe. Selvsagt, langt på natt og sjakk på TV...! 2 Lenke til kommentar
Flexxy Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 Takker for innspill, får bare bite i det sure eplet og betale 6500.- for BE Men, mener enda at det er en dum regel. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 (endret) Takker for innspill, får bare bite i det sure eplet og betale 6500.- for BE Men, mener enda at det er en dum regel. 6500,- er ikke så ille da! Jeg måtte nesten ut med det dobbelte for noen år siden i Trondheim. Det finnes mange "dumme regler," men det er stort sett bedre å følge de fleste av dem, enn å bryte dem Endret 1. desember 2016 av steinrawr Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Det er det dobbelte om du tar C1E BE er nok såpass lavt priset på grunn av sterk konkurranse og har vært på samme nivå i flere år Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 (endret) BE er kanskje "lavt priset" men du skal ikke mer enn 5-6 år tilbake i tid, før det var under halvparten av hva det er i dag. Det varierer jo fra fem tusen til ti-tolv tusen pluss statens gebyrer. Etter at reglene endret seg ganske drastisk i 2011 og 2013 (mener jeg å huske) så ble også opplæringen mye dyrere. Endret 2. desember 2016 av steinrawr Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Det er det dobbelte om du tar C1E Dersom du tar C1E må førerkortet fornyes hvert 5. år. BE holder for de aller fleste. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 C1E er for de som allerede har C1 Men det er ikke mange som har bruk for det Jeg har C, men skal kjøre opp til BE på nyåret Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 C1E er for de som allerede har C1 Men det er ikke mange som har bruk for det Jeg har C, men skal kjøre opp til BE på nyåret Du treng ikkje å ha C1 for å ta C1E, du kan godt gå rett på C1E fyrste gong. Om du har bruk for C1E eller ikkje er då sjølvsagt avhengig av om du skal kjøyre lastebil med tilhengar over 3500 kg eller ikkje. Tar du CE eller C1E så gir dette også samme kompetanse som eit BE sertifikat. Der som har C frå før, så bør du nok vurdere å kjøyre opp til CE og ikkje berre BE. Med CE så kan du trekke henger også med kjøyretøy i klasse C. Dersom du har behov for å trekke tunge tilhengarar så vil du ofte oppdage at det ikkje er mange kjøyretøy i klasse B som er godkjente til å trekke så tunge tilhengarar. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Selfølgelig må man ha C1 for å kjøre opp til C1E.. "Du kan avlegge tilhengerprøve for lett lastebil når du har bestått førerprøve i klasse C1." Min bil er godkjent til 3500kg, som er mer enn nok Har jeg behov for å drasse på noe tyngre tar jeg bare lastebilen til firmaet Lenke til kommentar
M.H Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Det var vel en endring for opplæringen til BE for noen år siden? Nå må man vel ha fem kjøretimer og rundt to timer lastesikring, tror jeg. Før holdt det vel med to kjøretimer og lastesikring. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Kjøreskoler har flinke talsmenn både i eu og nasjonalt, har de statistikk på at dette gir en stor reduksjon i ulykkene? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Det jeg lurer på er hvor gamle er disse utregningene? Biler har generelt både blitt større, tyngre, sikrere og blitt mere egnet til å slepe tung last. Kanskje det er på tide med en reevaluering av tallene. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Det er vel eu direktiver som er forholdsvis nye som styrer dette, f.eks så er B96 ny fra 2013(?). 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Tviler ikke, men da burde det jo være lett å forandre det siden Norge ikke er medlem av EU hohoho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå