eey Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Hei, Jeg skal nå begynne å studere til høsten etter 1,5 år i forsvaret. Jeg har alltid hadd sansen for økonomi og fa spesielt samfunnsøkonomi, noen som vet hvordan det er med jobb muligheter som samfunnsøkonom? Og kan jeg ta en bachelor i samfunnsøkonomi og en master i feks. Ledelse? Og sist men ikke minst hvor stor rolle spiller det med tanke på hvilken skole jeg studerer på? Vil et vitnemål fra NTNU veie tyngre enn et vitnemål fra UIO eller vice versa? Og, er BI økonomi og administrasjon et sikkert bet for å få jobb? Har ganske høye ambisjoner, men har akkurat for lite snitt til å komme inn på NHH, som jeg har hørt er den beste skolen. Mye spørsmål her nå, hehe :-) Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 (endret) 1.) Først og fremst vil jeg råde deg til å lese deg opp om forskjellen mellom en utdannelse innen samfunnsøkonomi vs øk-ad. Uten å gå i veldig dype detaljer så er en øk-ad utdannelse orientert mot handel og business, mens samfunnsøkonomi er mer vitenskapelig orientert. Med andre ord; Øk-ad er mer praktisk rettet mens samfunnsøkonomi er mer teoretisk og "tørt". 2.) Om du kan ta en master i ledelse med bakgrunn fra samfunnsøkonomi kommer nok helt an på hvilket studiested det er snakk om, men det er nok en litt uvanlig vei å gå, det er mer vanlig å gå fra øk-ad til samfunnsøkonomi på masternivå. 3.) Studiested vil være avgjørende for noen arbeidsgivere, men her snakker vi først og fremst om jobber i de mest populære firmaene. 4.) Ang UiO vs NTNU vil jeg si at det er ganske likt, men UiO har det største fagmiljøet innen samfunnsøkonomi, mens NTNU er bedre på empirisk finans/finansiell økonomi. 5.) Om BI er et sikkert bet for jobb kommer nok litt an på hva du mener med et sikkert bet. Jobb kan man alltids få, men det er ikke sikkert den er særlig bra, eller relevant. Generelt vil jeg si at en bachelorgrad i øk-ad er ganske lite verdt idag, uavhengig av hvor den avlegges. Jeg vil tro at dette også vil avhenge litt av hva slags fag du tar, f.eks regnskap og revisjon gir nok lettere relevant jobb. Endret 24. november 2016 av Marcus Halberstram 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Har en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI oslo, sliter med å finne relevant jobb selv om jeg har B i snitt (men skal heldigvis begynne på mastergrad til høsten neste år)... Så anbefaler ikke en bachelorgrad fra BI akkurat. I tillegg sitter jeg igjen med masse gjeld. Det finnes andre og billigere alternativer, som økonomi på uio eller nmbu. Ellers hioa! Bachelorgrad på BI er baaare tull! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Hvorfor sliter du, D.A.B? Få stillinger utlyst? Høy konkurranse om jobbene? Inntrykket mitt er at innen økonomi har det blitt slik at man som regel må ha mastergrad om man skal gjøre karriere eller få de gode jobbene. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 (endret) Jeg går siste året av en bachelor på HHIT (Handelshøyskolen i Trondheim ved NTNU (tidligere HiST)). Her kan man jo ta en bachelor i Øk.Ad. med Samfunnsøkonomi-retning på siste året - det var kanskje noe mer sånn du tenkte på når du skrev bachelor i samføk -> master i ledelse? Når det gjelder jobber, så mener i alle fall veilederen min her på skolen at det er mulig å få jobb med kun bachelor, men ikke i Oslo og ikke i et stort selskap. Det har vært noen unntak, men det har vært eksepsjonelt flinke studenter som typisk har fått jobb i BDO/PwC/Deloitte etter å ha blitt headhuntet i løpet av studiet. Ellers er næringslivet i Trondheimsområdet veldig glad i kandidater fra HHiT, og "vi" er visstnok mer ettertraktet enn NHH-studenter her i området (om det bare er propaganda fra skolens side vet jeg ikke). Andre steder i landet henger nok NHH desidert høyere enn NTNU/HHiT. Her på HHiT har det ingenting å si hvilken spesialisering du tar på bachelor for skolens egne mastergrader. Altså kan du gå fra bachelor i markedsføring til master i finans. De anbefaler det ikke, men det er mulig Bare å spørre om du har noe mer du lurer på, kanskje særlig om HHiT, selv om jeg kan prøve å svare mer generelt om økonomiutdanning også. Endret 25. november 2016 av Knewt Lenke til kommentar
Visum Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Har en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI oslo, sliter med å finne relevant jobb selv om jeg har B i snitt (men skal heldigvis begynne på mastergrad til høsten neste år)... Så anbefaler ikke en bachelorgrad fra BI akkurat. I tillegg sitter jeg igjen med masse gjeld. Det finnes andre og billigere alternativer, som økonomi på uio eller nmbu. Ellers hioa! Bachelorgrad på BI er baaare tull! Skal du ta master på BI? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Hvorfor sliter du, D.A.B? Få stillinger utlyst? Høy konkurranse om jobbene? Inntrykket mitt er at innen økonomi har det blitt slik at man som regel må ha mastergrad om man skal gjøre karriere eller få de gode jobbene. Det er jo mange stillinger som ligger ute, men også kjempestor konkurranse. Har hørt av flere at som en økonom nytter det seg med nettverk. Kjenner en del som ble innkalt til intervju gjennom kontakter. Dette er noe jeg mangler! Kjenner en til som har B i snitt fra bachelor på BI samt vært på utveksling , men som ennå ikke har klart å skaffe seg relevant jobb. Jobbmarkedet er kjempetøft for økonomer, og det blir nok verre i fremtiden slik jeg ser det nå, tenk på det før du velger dette studiet. Hvorfor ikke velge å ta master i samfunnsøkonomi på uio? Lønna er noenlunde det samme som en siviløkonom, og koster nesten ingenting å gå der. Husk at en bachelor på BI har dårlig rykte!! Master på BI er anerkjent, vanskelig å komme inn og vanskelig å fullføre. Så anbefaler deg sterkt å IKKE bruke pengene dine på bachelor på BI! Ta det heller på hioa eller nmbu, og jobb hardt for å få B i snitt og søk inn på Master på BI (hvis du tenker å ta master da, jobbmulighetene blir bedre med en master). Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Har en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI oslo, sliter med å finne relevant jobb selv om jeg har B i snitt (men skal heldigvis begynne på mastergrad til høsten neste år)... Så anbefaler ikke en bachelorgrad fra BI akkurat. I tillegg sitter jeg igjen med masse gjeld. Det finnes andre og billigere alternativer, som økonomi på uio eller nmbu. Ellers hioa! Bachelorgrad på BI er baaare tull! Skal du ta master på BI? Nei, absolutt ikke! Jeg nekter å bruke ca. 180 000 kr for toårig master. I tillegg er det andre kostnader som mat, bil osv. Kommer til å ta meg ettårslønn å betale ned på gjelda. Og jeg likte ikke miljøet på BI særlig mye for at jeg skal fortsette der (du vil ikke se noen med ryggsekk, ALLE går i merkeklær med hode hevet, fikk ett inntrykk av at de fleste var useriøse når det gjaldt studiet i bacheloren i hvertfall, de hadde bare betalt seg inn). Master på BI er jo anerkjent, men jeg fikk ikke et godt inntrykk av skolen i de tre årene jeg gikk der. Skal ta master på nmbu eller hioa. Tro meg, hvor du tar din mastergrad har ingenting å si så lenge du har gode karakterer! En med D i snitt fra master på BI kommer dårligere frem enn en med B i snitt fra nmbu. Så IKKE tenk på studiestedet, jobb hardt for å få gode karakterer, det et det som telles Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Du får det jo dekket av lånekassen da, D.A.B. Og studielån får du uansett. Du merker ikke de ekstra kronene i hverdagen uansett. Tro meg. Studiegjeld er den beste gjelden du kan ha ifht. nedbetaling. Utrolig mye frihet i forhold til utsetting og muligheter der. Verste jeg vet er folk som vil noe, men kvier seg for de det er dyrt. Vi bor i Norge. En av de beste landene å studere i, nettopp fordi vi har lånekassen. Alle kan gå på hvilken som helst skole fordi vi nettopp har lånekassen. I Spania kan for eksempel kun de rike gå på en privatskole, slik har vi det ikke her. Det bør vi være veldig fornøyde med. Vil man bli eiendomsmegler for eks, må man gå på BI eller på skole i et høl som Bø. Selvfølgelig velger de fleste da BI i Oslo eller andre større byer. Skal man da ikke følge drømmen sin om dette fordi det blir noen ekstra kroner i gjeld senere i livet når man har jobb og ting går på stell? Selvsagt ikke. Det blir ulogisk og tullete. Lånekassen er der for deg og etter min erfaring utrolig samarbeidsvillige. Jeg har gått på BI og hadde sekk, det hadde også flere av de jeg gikk med, så du har nok enten ikke vært så mye på skolen eller så overdriver du litt vel mye her. Jeg bryr meg om hvordan jeg ser ut, så er ikke helt svart-hvitt på BI som folk tror. Finnes en mellomting. Alle går heller ikke i merkeklær, det er nok like mange som på andre skoler. Lykke til med valget til trådstarter! Lenke til kommentar
Visum Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Selvfølgelig velger de fleste da BI i Oslo eller andre større byer. Skal man da ikke følge drømmen sin om dette fordi det blir noen ekstra kroner i gjeld senere i livet når man har jobb og ting går på stell? Selvsagt ikke. Det blir ulogisk og tullete. Lånekassen er der for deg og etter min erfaring utrolig samarbeidsvillige. Det er ingen garanti at du får jobb etter å ha studert på BI. Kjenner personlig flere BI-studenter med B i snitt som sliter. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Skal ta master på nmbu eller hioa. Tro meg, hvor du tar din mastergrad har ingenting å si så lenge du har gode karakterer! En med D i snitt fra master på BI kommer dårligere frem enn en med B i snitt fra nmbu.Så IKKE tenk på studiestedet, jobb hardt for å få gode karakterer, det et det som telles Det er faktisk ikke riktig. Har du A i snitt, så antar jeg at du ikke burde få store problemer uansett. Men hvorfor sammenligne en D i snitt fra BI med en B i snitt fra NMBU? Hva med B i snitt fra BI/NHH og B i snitt fra NMBU? Alt annet likt, er fortsatt BI og NHH kongen på haugen. Arbeidsgiverne i de store selskapene kjenner til institusjonene. De har kanskje gått der selv. Konkurransen og snittet for å komme inn er høyere enn på de andre skolene. Slik ting betyr fortsatt noe. Hvor mye det betyr vet ikke jeg og det kan vi diskutere, men å si at det betyr ingenting er rett og slett ikke riktig. Det er samme som NTNU og ingeniørutdannelse. NTNU er et varemerke som er innarbeidet over lang, lang tid. Jeg snakket med en eldre ringrev i bransjen tidligere og sa jeg vurderte den nye mastergraden på HiOA. "Kom deg til Trondheim og ta utdannelsen der. Det er mitt råd. Masteren på Ås har jeg ikke så mye tro på." Videre sa han noe som, "Jeg gikk der selv og vet hvordan det er. Det er knallhardt, men du har igjen for det." Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Skal ta master på nmbu eller hioa. Tro meg, hvor du tar din mastergrad har ingenting å si så lenge du har gode karakterer! En med D i snitt fra master på BI kommer dårligere frem enn en med B i snitt fra nmbu.Så IKKE tenk på studiestedet, jobb hardt for å få gode karakterer, det et det som telles Dette er nok ikke korrekt, og en misvisning til fremtidige økonomistudenter. Studiested har åpenbart en innvirkning på karriere, da arbeidsgivere vet hva de får fra enkelte institusjoner. NHH og BI troner øverst, og følgelig vil en grad fra disse stedene gi best avkastning. Arbeidsgivere vil dermed bite seg merke i hvor du er fra, og det vil være en implisitt faktor som medfører om du får jobben eller ikke. Dette er realiteten, og en hver annen tankegang er selvkonstruert propaganda fra de mer "laverestående" skolene. En velkjent vandrehistorie på flere økonomiinstitusjoner er at arbeidsgivere deler søkere i bunker etter hvilken skole de kommer fra, og vurderer etter det. Da kan du vel klare å forstå hvor mye skolevalg har å si for jobbsøkingen Endret 26. november 2016 av Manager 3 Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Selvfølgelig velger de fleste da BI i Oslo eller andre større byer. Skal man da ikke følge drømmen sin om dette fordi det blir noen ekstra kroner i gjeld senere i livet når man har jobb og ting går på stell? Selvsagt ikke. Det blir ulogisk og tullete. Lånekassen er der for deg og etter min erfaring utrolig samarbeidsvillige. Det er ingen garanti at du får jobb etter å ha studert på BI. Kjenner personlig flere BI-studenter med B i snitt som sliter. Det er ingen garanti at du får jobb uansett hvor du studerer. Så det argumentet kan sies på den måten også. Får du ikke relevant jobb med en gang jobber du bare videre i deltidsjobben du hadde før. Studielånet betales ikke ned på før lenge etterpå uansett. Igjen; lånekassen er samarbeidsvillige som bare det. Lenke til kommentar
Aspirin Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 (endret) Det er yrkesrettede studier begge to, men tror det gjelder begge at det er svært mye konkurranse om jobbene man får med kun bachelor. Så det er i hvert fall viktig å være klar over at masterstudier kan bli nødvendig. Når det gjelder skoler så har jeg inntrykk av at UiO har det beste ryktet innen samfunnsøkonomi. Vet ikke så mye om øk/ad, men tror at så lenge du er på bachelornivå er det ikke spesielt viktig hvor du studerer så lenge du får et bra nok snitt til å søke deg inn på en god master. Personlig ville jeg vært skeptisk til å betale for 5 år med studier på BI. Da synes jeg det virker som en mer fornuftig investering av tid og penger å ta bachelor på en statlig høgskole/universitet og så master på NHH eller i utlandet. Endret 30. november 2016 av Aspirin Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 At samfunnsøkonomi er spesielt yrkesrettet vil jeg ikke akkurat si. Samfunnsøkonomi er et universitetsstudium helt på linje med filosofi, sosiologi, historie, matematikk etc. Øk-ad derimot, er yrkesrettet. 1 Lenke til kommentar
Armador Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 I din situasjon ville jeg valgt BSc med samfunnsøkonomi på UiO, som gir deg bedre grep om matematikk/økonomi enn øk-ad. Jeg mener at du videre vil tjene på å ta master i finans ved et utenlands universitet, gjerne LSE/Imperial i London. Dette vil spare deg mye penger over de tre første årene som du kan brule på en dyr MSc i London (ca 250,000) Etter disse fire årene vil du garantert få intervjuer hos selv de aller største selskapene i inn- og utland. Lenke til kommentar
Aspirin Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 At samfunnsøkonomi er spesielt yrkesrettet vil jeg ikke akkurat si. Samfunnsøkonomi er et universitetsstudium helt på linje med filosofi, sosiologi, historie, matematikk etc. Øk-ad derimot, er yrkesrettet. Tja, jeg nevnte yrkesrettet fordi mitt inntrykk er at de aller fleste med en master innen samfunnsøkonomi kan klare å få seg en relevant jobb innen økonomi/finans eller i det offentlige. Veien til yrkeslivet er en del kortere enn om man hadde studert filosofi, sosiologi, historie o.l, kanskje med unntak av læreryrket. Øk-ad er selvfølgelig desto mer yrkesrettet, men det er uansett kort vei å gå fra en bachelor i samfunnsøkonomi til en master innen øk-ad eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå