Gjest Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Hei, noen som har erfaring med 2 årig mastergrad i Economics på Uio? Hvilket språk benyttes under forelesninger/innleveringer og eksamen? Og hvordan er det med jobbmuligheter etter studie på Uio sammenlignet med BI for eksempel? Tror dere det er mulig å ta master i Economics på Uio etter en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI? Takk på forhånd ☺ Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 (endret) Hei, noen som har erfaring med 2 årig mastergrad i Economics på Uio? Hvilket språk benyttes under forelesninger/innleveringer og eksamen? Og hvordan er det med jobbmuligheter etter studie på Uio sammenlignet med BI for eksempel? Tror dere det er mulig å ta master i Economics på Uio etter en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI? Takk på forhånd ☺ Et Google-søk er alt du trengte å gjøre; http://www.uio.no/english/studies/programmes/economics-master/ Språk i undervisning/eksamen: http://www.uio.no/english/studies/programmes/economics-master/structure/ Karrieremuligheter: http://www.uio.no/english/studies/programmes/economics-master/career/ Opptak: http://www.uio.no/english/studies/programmes/economics-master/admission/ Endret 24. november 2016 av Manager 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Å søke rundt på nettet om studiet har jeg gjort flere ganger men vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rundt dette studiet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Det er mulig, men jeg er rimelig sikker på at du blir nødt til å bruke et semester eller to på å ta blant annet mer matematikk. Til sammenligning med en business grad som du har fra BI, er graden i samfunnsøkonomi en tung, kvantitativ grad med mye matematikk og statistikk. Bacheloren har vel i hvert fall 20 studiepoeng og den matematikken er nok på et nivå over Matematikk fra Økonomer på BI. En mail til UiO vil nok gi deg gode svar. Ellers en del studenter her som har gått samfunnsøkonomi på UiO, så du får nok noen svar etter hvert. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Jeg har master i samfunnsøkonomi fra UiO. Du må nok bruke minst ett år på å ta fag for å kvalifisere til master i samfunnsøkonomi. De fleste forelesningene går på engelsk, og de fleste eksamenene er både på norsk og engelsk. I utgangspunktet kan du svare på norsk, men det gjelder ikke alle fag. Du søker deg stort sett til andre jobber enn med master fra BI, men jobbmarkedet for samfunnsøkonomer er stabilt godt. Lønnsnivået er nokså tilsvarende. Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Å søke rundt på nettet om studiet har jeg gjort flere ganger men vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rundt dette studiet. Det du lurte på var vel ikke kun våre tanker eller erfaringer , men rett og slett praktisk informasjon rundt studiet. Det er veldig rart at du ikke har klart å finne ut av elementære spørsmål som språk under forelesninger/eksamen, jobbmuligheter eller opptakskriterier hvis du har "søkt rundt på nettet om studiet flere ganger". 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Å søke rundt på nettet om studiet har jeg gjort flere ganger men vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rundt dette studiet. Det du lurte på var vel ikke kun våre tanker eller erfaringer , men rett og slett praktisk informasjon rundt studiet. Det er veldig rart at du ikke har klart å finne ut av elementære spørsmål som språk under forelesninger/eksamen, jobbmuligheter eller opptakskriterier hvis du har "søkt rundt på nettet om studiet flere ganger". Du tar feil her. Ang språket: Hjemmesiden deres er på engelsk, og der står det at eksamener gis og besvares på engelsk. Men hva med innleveringer, diskusjoner i klassen, masteroppgave, presentasjoner da? Er det også på engelsk? Det er ting som bare de som har gått dette studiet fortelle meg samt jobbmulighetene for samfunnsøkonomer med en mastergrad. Jeg vil for eksempel høre om andres erfaringer om hvor vanskelig/lett det har vært for dem å finne relevant jobb etter endt studie. Og ang det du skrev om opptakskrav, selvsagt har lest og søkt rundt om hva som kreves for å komme inn, men det står jo absolutt ikke om eksakte emner en MÅ ha hatt før. Jeg har hatt noen lignende fag fra bachelor på BI som de som går bachelor i samføkonomi på uio, men det er jo forskjell på ren økonomistudiet og samfunnsøkonomi. Så vil bare vite om en kan gå rett fra en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI som er privat institusjon til master på uio. Har jo sendt mail til de på uio om akkurat dette, men hadde ikke skadet å få noen gode råd fra andre personer også som har master eller bachelor i samfunnsøkonomi. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Det er mulig, men jeg er rimelig sikker på at du blir nødt til å bruke et semester eller to på å ta blant annet mer matematikk. Til sammenligning med en business grad som du har fra BI, er graden i samfunnsøkonomi en tung, kvantitativ grad med mye matematikk og statistikk. Bacheloren har vel i hvert fall 20 studiepoeng og den matematikken er nok på et nivå over Matematikk fra Økonomer på BI. En mail til UiO vil nok gi deg gode svar. Ellers en del studenter her som har gått samfunnsøkonomi på UiO, så du får nok noen svar etter hvert. Jeg har master i samfunnsøkonomi fra UiO. Du må nok bruke minst ett år på å ta fag for å kvalifisere til master i samfunnsøkonomi. De fleste forelesningene går på engelsk, og de fleste eksamenene er både på norsk og engelsk. I utgangspunktet kan du svare på norsk, men det gjelder ikke alle fag. Du søker deg stort sett til andre jobber enn med master fra BI, men jobbmarkedet for samfunnsøkonomer er stabilt godt. Lønnsnivået er nokså tilsvarende. Tusen takk for utfyllende svar samt råd, fikk bedre innblikk i studiet ☺ setter stor pris på det. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Hvorfor tar du ikke heller Master på BI med spesialisering i economics? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Hvorfor tar du ikke heller Master på BI med spesialisering i economics?Hadde jo gjort det hvis ikke det kostet ca. 180 000 kr for å ta master der ? vil ikke bli gjeldsslave. I tillegg er det andre kostnader som mat, bil, bolig m.m. Vet jo at master på BI er anerkjent og jeg kommer til å få jobb med grei lønn, men vil jo ikke bruke opp min noen måneders lønn til å nedbetale gjelda. De pengene kan jeg bruke på andre og viktigere ting. Og etter min mening, har ikke stedet du studerer på mye å si for arbeidsgiveren. De er som oftest ute etter personer med gode akademiske resultater, uavhengig av hvor de har studert. En master i samfunnsøkonomi på uio er like eller kanskje mer anerkjent (man må ha over C i snitt for å komme inn), og semesteravgift er kun ca. 500 kr ? Endret 26. november 2016 av Gjest Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Ok, men vil anbefale deg og ikke tenke så mye på gjeld når du velger studiested. 180.000 i gjeld er ingen ting i det store bildet. Hva får du egentlig for 180.000 idag? En ok bruktbil? 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) 180 000 for to år er veldig myye i følge meg haha ? noen tjener ikke engang dette på ett år. I tillegg må jeg tenke på boligkostnader, bilkostnader, matkostnader osv. Har spart opp en del penger, men vil bruke de på andre ting. Og jeg vet at jeg kan få samme grad på en offentlig skole, så ser ikke poenget i å gå på en privat skole. ? ps:kjøpte bruktbilen min for litt under 35 000 kr (gammel bilmodell, men er fornøyd) Ok, men vil anbefale deg og ikke tenke så mye på gjeld når du velger studiested. 180.000 i gjeld er ingen ting i det store bildet. Hva får du egentlig for 180.000 idag? En ok bruktbil? Endret 26. november 2016 av Gjest Lenke til kommentar
HeroZero Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Ok, men vil anbefale deg og ikke tenke så mye på gjeld når du velger studiested. 180.000 i gjeld er ingen ting i det store bildet. Hva får du egentlig for 180.000 idag? En ok bruktbil? Hvorfor vil du heller at han skal gå på BI? Du kan jo også søke master på NHH, HiOA og en rekke andre skoler enn UiO og BI, men hvis man skal betale for det er det heller bedre å gå til utlandet i mine øyne 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) For min del kan han gå hvor han vil, jeg prøver bare å si at når det gjelder utdannelse bør man tenke på litt andre ting en gjeld. Selvsagt kan man det, det kommer helt ann på hvilke ambisjoner man har. Ta og sjekk hvor mange i meglerhusene, konsulenthusene og revisjonshusene som ikke er fra NHH/BI/NTNU. Utlandet er også et alternativ, men dersom TS blir skremt av 180 000 på BI kommer han til å få hjerteinfarkt av prisene i Storbrittania, USA og andre steder. Regner du ut internrenta på en grad fra BI vs grad fra HIOA over flere år tror jeg forskjellen blir marginal. Husk også at dersom du må bruke ett år på å ta fag for å kvalifisere deg for opptak på UIO så blir det ett år med tapt inntekt. Og den vil være en del høyere enn de 180 000 du må bruke på BI. Endret 26. november 2016 av TheNarsissist 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Hvorfor tar du ikke heller Master på BI med spesialisering i economics? Vet du noe om denne graden på BI Vs UiOs? Lenke til kommentar
HeroZero Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Tror ikke OP vil få noe spesielt mye igjen for å ta BI fremfor UiO, For min del kan han gå hvor han vil, jeg prøver bare å si at når det gjelder utdannelse bør man tenke på litt andre ting en gjeld. Selvsagt kan man det, det kommer helt ann på hvilke ambisjoner man har. Ta og sjekk hvor mange i meglerhusene, konsulenthusene og revisjonshusene som ikke er fra NHH/BI/NTNU. Utlandet er også et alternativ, men dersom TS blir skremt av 180 000 på BI kommer han til å få hjerteinfarkt av prisene i Storbrittania, USA og andre steder.Regner du ut internrenta på en grad fra BI vs grad fra HIOA over flere år tror jeg forskjellen blir marginal. Husk også at dersom du må bruke ett år på å ta fag for å kvalifisere deg for opptak på UIO så blir det ett år med tapt inntekt. Og den vil være en del høyere enn de 180 000 du må bruke på BI. På f.eks Oxford koster det £12,300 årlig å ta Master i Økonomi, så litt mer enn BI, men du får også dekket skolepengene ved høyere lån og stipend (93900 i lån hvor 50% av opptil 64519 blir stipend) enn du får for skolepenger i Norden (~61652) og om han kommer inn på en skole av høy kvalitet (ganske mange, så det sikkert ikke umulig å komme inn på en av de) vil han få dekket det som er over 93900 ved stipend. Så når man regner med levekostnader i Storbritannia versus Norge og dekkingen av skolepenger ved stipend så burde det definitivt lønne seg å studere der om man kommer inn på en god skole. Lenke til kommentar
RevealeR Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Å søke rundt på nettet om studiet har jeg gjort flere ganger men vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rundt dette studiet.Det du lurte på var vel ikke kun våre tanker eller erfaringer , men rett og slett praktisk informasjon rundt studiet. Det er veldig rart at du ikke har klart å finne ut av elementære spørsmål som språk under forelesninger/eksamen, jobbmuligheter eller opptakskriterier hvis du har "søkt rundt på nettet om studiet flere ganger". Du tar feil her. Ang språket: Hjemmesiden deres er på engelsk, og der står det at eksamener gis og besvares på engelsk. Men hva med innleveringer, diskusjoner i klassen, masteroppgave, presentasjoner da? Er det også på engelsk? Det er ting som bare de som har gått dette studiet fortelle meg samt jobbmulighetene for samfunnsøkonomer med en mastergrad. Jeg vil for eksempel høre om andres erfaringer om hvor vanskelig/lett det har vært for dem å finne relevant jobb etter endt studie. Og ang det du skrev om opptakskrav, selvsagt har lest og søkt rundt om hva som kreves for å komme inn, men det står jo absolutt ikke om eksakte emner en MÅ ha hatt før. Jeg har hatt noen lignende fag fra bachelor på BI som de som går bachelor i samføkonomi på uio, men det er jo forskjell på ren økonomistudiet og samfunnsøkonomi. Så vil bare vite om en kan gå rett fra en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI som er privat institusjon til master på uio. Har jo sendt mail til de på uio om akkurat dette, men hadde ikke skadet å få noen gode råd fra andre personer også som har master eller bachelor i samfunnsøkonomi. Jeg tar nok ikke feil. Her vil jeg innledningsvis minne deg på at du i hovedinnlegget skrev "Hvilket språk benyttes under forelesninger/innleveringer og eksamen?" Dette var aldri noen snakk om klassediskusjoner, masteroppgave eller presentasjoner, og således er ikke disse elementene tatt med i vurderingen. Videre står det ganske så klart at undervisningsspråket er engelsk i de fleste emner, så trenger man ikke så mange hjerneceller for å forstå at dette også impliserer at klassediskusjoner ikke kan foregå på norsk, da de engelskspråklige studentene ikke ville forstått noe. Ønsker du mer informasjon om andre elementer enn de spesifiserte, så vil jeg heller anbefale deg å være mer presis neste gang du ønsker å stille et spørsmål. Når det gjelder masteroppgave, så skal du ha funnet dette ettersom du har "søkt rundt om studiet flere ganger", men for ordens skyld kan jeg oppgi direktelink til masteroppgaven: http://www.uio.no/studier/emner/sv/oekonomi/ECON4091/index.html Her står det klart at språket på masteroppgaven er valgfritt og hvordan selve masteroppgaven fungerer. Det at du ikke har klart å finne dette, tyder på at du ikke har søkt så godt som du egentlig skulle, men heller gått inn med en forventning om å få alt servert på sølvfat. Dette er offentlig informasjon, og følgelig trenger man ikke å være en student/tidligere student ved dette studiet for å finne informasjonen, slik som du påstår. Nå synes jeg du skal skjerpe deg og lete bedre, istedenfor å syte når andre kommer og finner nøyaktig den informasjonen du er ute etter. Endret 26. november 2016 av Manager 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Hvorfor tar du ikke heller Master på BI med spesialisering i economics? Vet du noe om denne graden på BI Vs UiOs? Nei, ikke så mye mer enn hva som står på BI. Snakket litt med en som er på siste året og hun sa at det var et veldig bra program, men veldig hardt. De fleste som går finans/samf må tydeligvis tilbringe hele dagen fra dag 1 om de skal komme seg igjennom. Dersom TS tror han vil "spare" ved å bruke et år på og ta fag for å kvalifisere seg til opptak på UIO vil jeg sterkt anbefale å finne noe annet å satse på enn økonomi. Dersom du virkelig er interessert i samfunnsøkonomi, for all del gå for UIO. Ser ut som et veldig bra program. Lenke til kommentar
oslant Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Tror ikke OP vil få noe spesielt mye igjen for å ta BI fremfor UiO, For min del kan han gå hvor han vil, jeg prøver bare å si at når det gjelder utdannelse bør man tenke på litt andre ting en gjeld. Selvsagt kan man det, det kommer helt ann på hvilke ambisjoner man har. Ta og sjekk hvor mange i meglerhusene, konsulenthusene og revisjonshusene som ikke er fra NHH/BI/NTNU. Utlandet er også et alternativ, men dersom TS blir skremt av 180 000 på BI kommer han til å få hjerteinfarkt av prisene i Storbrittania, USA og andre steder. Regner du ut internrenta på en grad fra BI vs grad fra HIOA over flere år tror jeg forskjellen blir marginal. Husk også at dersom du må bruke ett år på å ta fag for å kvalifisere deg for opptak på UIO så blir det ett år med tapt inntekt. Og den vil være en del høyere enn de 180 000 du må bruke på BI. På f.eks Oxford koster det £12,300 årlig å ta Master i Økonomi, så litt mer enn BI, men du får også dekket skolepengene ved høyere lån og stipend (93900 i lån hvor 50% av opptil 64519 blir stipend) enn du får for skolepenger i Norden (~61652) og om han kommer inn på en skole av høy kvalitet (ganske mange, så det sikkert ikke umulig å komme inn på en av de) vil han få dekket det som er over 93900 ved stipend. Så når man regner med levekostnader i Storbritannia versus Norge og dekkingen av skolepenger ved stipend så burde det definitivt lønne seg å studere der om man kommer inn på en god skole. Her bommer du ganske grovt. Msc in finance and economics på Oxford koster totalt rundt 38 000£, ikke 12 000£. Det er en forskjell på rundt 290 000 NOK. Og det er for ett år. http://www.sbs.ox.ac.uk/programmes/degrees/mfe/fees-funding Endret 26. november 2016 av oslant 1 Lenke til kommentar
Aspirin Skrevet 30. november 2016 Del Skrevet 30. november 2016 Hei, noen som har erfaring med 2 årig mastergrad i Economics på Uio? Hvilket språk benyttes under forelesninger/innleveringer og eksamen? Og hvordan er det med jobbmuligheter etter studie på Uio sammenlignet med BI for eksempel? Tror dere det er mulig å ta master i Economics på Uio etter en bachelor i økonomi og administrasjon fra BI? Takk på forhånd ☺ Det er nok fullt mulig, men det spørs litt på hva slags spesialisering du har hatt i bachelorgraden din? Om du har tatt flere emner innen samfunnsøkonomi er du kanskje allerede innenfor opptakskravene til masteren på UiO. Ellers må du regne med å ta noen ekstra fag etter du er ferdig. Kravet for å komme inn er minst 90 studiepoeng innen samfunnsøkonomi og tilhørende emner. Makro/mikro-økonomi er inkludert her, men du burde nok sjekke med opptakskontoret om disse emnene fra BI vil bli godkjent som overlappende med de fra UiO. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå