Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Har lyst på gass-koketopp - Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Etter mange år som leietaker, er tiden omsider blitt moden for å ta steget inn på boligmarkedet for undertegnedes del.

Har noen hus i kikkerten, og felles for de fleste i nærområdet er at de har litt oppussingsbehov.

Her får jeg jo en gylden mulighet til å innrede mitt eget kjøkken; og siden jeg er i etableringsfasen og har budsjett deretter, ser det ut til at det blir Ikea hele veien.

Har alltid hatt lyst på gasstopp, da jeg ikke er så glad i induksjons- og keramiske topper. 

Noen som har erfaring med å bruke gasstopp på "landet", uten gassledning inn til huset?

Hvordan gjør folk oftest dette, det er vel de færreste steder her i landet som har gassnettverk? Propanflaske under skapet? Hvordan er det med forbruk i så fall, må de fylles ofte?

Ser Ikea har noen topper som til og med passer inn i fattigmannsbudsjettet mitt. Er disse BARE å glemme? All hjelp/synspunkter mottas med takk!  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, okei. Var det jeg regnet med var det vanlige, ja. Da blir det jo med ett litt mer oppnåelig!

Ja nettopp, raskt og enkelt - og så er det jo en sjarm med det. Dessuten har gasstopper ordentlige knapper og brytere i stedet for touch-paneler. Jeg liker ting jeg kan vri og trykke på :p

Lenke til kommentar

Det er mange som bruker gassbluss rundt om kring, og dei aller fleste baserer seg på flasker. Sjølv blokker der ein har felles gassanlegg så er det klart vanligast å kun ha uttak til peis i stova og grill på verandaen, det er ikkje mange som også har uttak på kjøkkenet av ein eller anna grunn.

Dei fleste brukar elektrisk komfyr av ein eller anna type, og i tillegg har ett eller to gassbluss. Det er så langt ikkje veldig vanlig med reine gasskomfyrar i Norge.

Det er fleire måtar å gjere dette på. Det er lov å ha ei flaske i kjøkkenskapet og med fleksibel slange opp til gassblusset. Alt du treng å passe på då er at kjøkkenskapet har ventilering slik at ei eventuell lekasje blir ventilert ut i oppholdsrommet. Dette fordi du raskt skal kunne lukte ei eventuell lekkasje og at gassen ikkje skal kunne forsvinne ned i sokkelen på kjøkkenskapet og der samle seg opp og bli antent av f.eks. stikkontakter og liknande som ligg i sokkelen. Du kan ha opp til to 11 kg flasker inne i boligen.

Det andre alternativet, som både er tryggare og betre, er å montere ubrennbart gasskap på utsidan av huset, og legge skikkelige rør inn til kjøkkenet. 

Vær også oppmerksom på at du må planlegge litt andre løysningar på kjøkkenet dersom du skal ha gassbluss, blant anna er det minimumskrav til kor nært gassblusset kan stå inntil veggen. Og du må montere kjøkkenventilatoren høgare oppe enn det som er vanlig ved bruk av elektrisk komfyr.

Har ingen kjennskap til kva utstyr IKEA selger, men i utgangspunktet er det sikkert heilt kurante varer.

Pass berre på at gassblusset er tilpassa den gassen du skal bruke, her er det mange forskjellige gassbluss som er berekna til forskjellig bruk som propan, butan, naturgass, osv.

I tillegg må du passe på at utstyret er CE merka og berekna for innendørs bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...