Gå til innhold

mouseover på knapper

Anbefalte innlegg

holder for tiden på med nytt design på hjemmesiden og vil ha litt variasjon fra de vanlige tekst knappene i menyen.

har derfor tenkt å lage en knapp i photoshop, men jeg vi jo selvfølgelig ha en mouseover på denne, hvordan fikser jeg dette?

er det et alternativ å lage grafikken i photoshop importere denne til fireworks for å lage mouseover der? virket litt tungvint.. forslag noen :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil at en knapp skal ha hover effekt selv om javascript er skrudd av, så bruk CSS og ikke onmouseover. Du kan bruke A elementet og sette background-image, width&height lik bildet osv. Men det kreves at den er display: block; Så vil kanskje ikke funke for alle dine formål?

a {
   background: url(knapp_ikke_hover) transparent no-repeat top left;
   color: #000000;
   display: block;
   height: 50px;
   width: 100px;
}

a:hover {
   background: url(knapp_hover) transparent no-repeat top left;
   color: #000000;
}

Men hvis det f.eks er en meny på toppen, så kan du jo bruke position: absolute; og plassere dem med top og left. Eller hvis det er en meny på siden hvor knappene skal komme under hverandre, så er jo block helt greit, for de vil komme under hverandre automatisk. Eller så kan man bruke float: left e.l. for å få dem ved siden av hverandre ;) The options are many.

Lenke til kommentar
Hm. Hva er et preloadscript..? Så på den linken, men skjønte ikke så mye..  :blush:

Cluet er at det lille scriptet lager et bildeelement og laster inn bildet i det elementet. Dette krever seff at bildet må hentes, og da ligger det i minnet. Siden scriptet ligger i head uten å være en funksjon vil det kjøres automatisk før resten av siden lastes. Når du kommer til bruken av bildet i body vil nettleseren vite at bildet allerede ligger lokalt, og vil hente det derfra i stedet for å laste det ned.

Preload må brukes med omhu. Hvis du laster mange store bilder vil den første siden bli "utrolig" treg. Da bør du implementere en loadbar i tillenn (orker ikke gå inn på dette her)

Er du klokere nå?

FuLu, det blir himla mye jobb hvis det er mange elementer som skal ha rollovers, men man slipper jo å tenke på javascriptstøtte. Personlig bruker jeg mye scripts og nekter folk adgang til siden min hvis de ikke har aktvert dette. I de fleste tilfeller idag er js eksplisitt deaktivert hvis det ikke støttes. Folk so deaktiverer js vet at det begreneser nettleseren deres og at de må ta konsekvensene av dette. Derfor ser jeg ikke på det som noe problem

Endret av enden
Lenke til kommentar

Enden: Tjo tja, blir kanskje litt mer jobb, men blir for det meste copy&paste i css koden ;) Ellers det med JS, i IE skrur jeg av det på alle sider untatt de jeg vet er ok, ellers bruker jeg for det meste Firebird, og der er JS aktivert, og vil ikke by på meg noe problemer. Men kommer jo og an på hvem som skal se siden, er det bare venner eller kjente, så er det kanskje samme om det er JS, men til generelt bruk, hvor målgruppen er forhåpenligvis flest mulig, så er det kanskje dumt å låse seg på JS til bruk av visuelle effekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...