Gå til innhold

– iPhone-eiere er mer opptatt av status enn Android-eiere


Anbefalte innlegg

Skulle vært interessant å se en studie som viste alle de ulike fabrikantene separat, og ikke bare iPhone vs et operativsystem. 

 

Ellers er ikke resultatet så veldig overraskende. Det blir jo litt sånn når "alle" har produktet. Har selv kjørt iPhone lenge nå fordi jeg liker forutsigbarheten, enkelheten og designet bedre enn konkurrentene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Falt du av din moralske kjepphest med hodet først, eller?

 

Les gjerne innledningen til artikkelen løgnhistorien du postet:

"This American Life announced that it was retracting the episode that the information below is based on because its primary source, Mike Daisey, lied about several incidents."

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Skulle vært interessant å se en studie som viste alle de ulike fabrikantene separat, og ikke bare iPhone vs et operativsystem. 

 

Ellers er ikke resultatet så veldig overraskende. Det blir jo litt sånn når "alle" har produktet. Har selv kjørt iPhone lenge nå fordi jeg liker forutsigbarheten, enkelheten og designet bedre enn konkurrentene :)

 

Ok. Bedre om man da gjør iOS vs Android. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelige kommentarer folk lirer ut av seg. Selv har jeg hatt Samsung siden tidenes morgen. Gikk nå over til iPhone da Note 7 ikke kommer på markedet. Å si at IPhone ikke er en avansert mobil, er rett og slett å være uviten. Begge plattformene har sine fordeler og svakheter. Uansett hva en velger kommer en til å bli fornøyd. Bra telefoner begge to. I kommentar feltet hold deg for god til å være fordomsfull, ellers blir du ikke tatt seriøst. Har du ikke erfaring med merket du rakker ned på. Så få det og så kom med en konstruktiv tilbakemelding som andre kan dra erfaring fra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Sikkert derfor jeg kjører KIA...

Som bilentusiast hadde jeg aldri kjøpt en KIA :p

Da bør du ta deg en tur til Korea og se hva KIA faktisk er gode for. Det finnes drøssevis av biler der som på ingen måte vil skjemmes om du plasserer de attemed europeiske premiummodeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telefoner er stort sett laget med "det skal være lett" i tankene. Så det er riktig at iPhone ikke er avansert, som de fleste andre.

 

Å klage på alt som ikke stemmer med sine egne preferanser og meninger er stort sett det som skjer. Overprising av Apple-produkter er greit nok, men det driver mange andre med også. Å klage på maskinvaren til Apple er også greit nok, men faktum er at de yter godt selv med "dårlig" innmat.

 

Edit; Var svar til Tomba :)

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Som eier av et par iPhones er jeg ikke ukjent med begrepet overprising, men jeg klør meg litt i skjegget når jeg ser at Huawei har lansert en telefon til 8000 kroner. Snakker vi da om overprising, eller at produsentene utnytter betalingsviljen i markedet?

Lenke til kommentar

Som eier av et par iPhones er jeg ikke ukjent med begrepet overprising, men jeg klør meg litt i skjegget når jeg ser at Huawei har lansert en telefon til 8000 kroner. Snakker vi da om overprising, eller at produsentene utnytter betalingsviljen i markedet?

Hvorfor skal ikke de overprise en telefon når apple gjør det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes det er vannvittig overprising, spesielt når man gjerne kan kjøpe mange av disse modellene til halv pris etter et år. Det er ingen tvil om at man utnytter betalingsvilja i markedet, for ingen trenger å betale 10 000 kroner for en telefon, det er noe de ønsker å gjøre. Men vi skal heller ikke glemme at hvis krone- og dollarkursen var som for et par år siden, så hadde disse tallene sett ganske annerledes ut.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Sikkert derfor jeg kjører KIA...

Som bilentusiast hadde jeg aldri kjøpt en KIA :p

Da bør du ta deg en tur til Korea og se hva KIA faktisk er gode for. Det finnes drøssevis av biler der som på ingen måte vil skjemmes om du plasserer de attemed europeiske premiummodeller.

 

Neppe. Har sett tester av koreanske biler eks. i USA. De, og i hvert fall ikke KIA, kan ikke måle seg med europeiske merker. Driftssikkerheten er også under snittet, så da ser jeg ingen grunn til å kjøpe KIA.

Lenke til kommentar

 

 

Falt du av din moralske kjepphest med hodet først, eller?

 

Les gjerne innledningen til artikkelen løgnhistorien du postet:

"This American Life announced that it was retracting the episode that the information below is based on because its primary source, Mike Daisey, lied about several incidents."

Jeg velger å anta at du overså den påfølgende setningen i artikkelen:

"The gist of the story remains true and has been confirmed by many others. But some of the particularly striking details were apparently fabricated."

 

Når det er sagt, så er det vanskelig å forholde seg til innholdet i artikkelen, ettersom det ikke påpekes hva som er avslørt som usant og ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke mye status i å ha en mobil som millioner andre også  har da men :p

Men hvis du ikke har en iPhone så kan det være mangel på status. Mange som ikke er så originale og kjøper etter trendene for å ha det samme som andre, men da kan det være mangel på status å ikke ha noe alle andre har. Noe som naturligvis er generelt sett viktigere for kvinner enn menn, selv om det selvfølgelig er store individuelle forskjeller.

 

Man ser jo fort at mange av Apple-brukerne kan særdeles lite om faktisk teknologi og hvordan ting skal brukes, de vil bare ha noe enkelt og gidder ikke sette seg inn i ting det minste. Litt synd da slike vil holde tilbake teknologi. Også tragisk hvor overpriset iphone sine telefoner er, er jo bare noe billig greier laget i Kina av barn stengt inne på en fabrikk

Tror du at hvis du lyver nok, så blir det sant?

 

Vet du hva? Barnearbeid er ulovlig i Kina. Problemet til Kina er at de er et stort land, og det er mange som stiller ganske svakt. De er gjerne fattige bønder på bygden og lignende. Disse blir gjerne utsatt for kriminelle handlinger der de blir tvunget til å jobbe i byer av kriminelle, eller barn som kidnappes til diverse ulovlige forhold. Akkurat som "Dark Room" her i Norge. Ingenting av det er lovlig, men dessverre så er det noen tilfeller det skjer likevel. Vi har og slaver i Norge.

 

Som du ser her har Kina nesten utryddet barnearbeid allerede via store utdanningsprogrammer f.eks:

http://www.poverties.org/blog/child-labour-in-china

Ifølge CNN er det 100.000 barn ansatt innenfor "manufacturing":

http://edition.cnn.com/2013/10/15/world/child-labor-index-2014/

 

Det er da 0.007369196% av befolkningen. Vi snakker altså her om promille. En er åpenbart en for mye, men det betyr at de aller aller fleste fabrikker ikke har et eneste barn. Jeg så tilfeldigvis en video i går av en tilfeldig YouTuber som bare dro til Shenzhen og besøkte Elephone sine kontorer og fabrikk. Han mente selv det var HIDDEN camera, men det var de åpenbart ikke da han bare gikk rundt overalt og filmet alle, mens de viste han rundt på fabrikken. Så når noen bryter loven er det selvfølgelig alvorlig. Og hvis du ikke er klar over det så er kinesiske foreldre utrolig opptatt av barnene sine. De er blant annet pensjonen deres. Akkurat som ikke vi liker at barn lider under slike forhold, så gjør ikke de det heller.

 

Så hvis du er ferdig med de fordombaserte løgnene dine hadde det vært fint. Og det at din eneste kilde er en mann som lyver er ganske utrolig. Vel, mine kilder lyver ikke. Og du tar feil om du tror barnearbeid er vanlig i Kina. Du tar feil om du tror det er lovlig. Og det håndheves også i Kina, med jevnlige inspeksjoner. Anbefaler deg å ta en titt på Bangladesh, India og Afrika. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Sikkert derfor jeg kjører KIA...

Som bilentusiast hadde jeg aldri kjøpt en KIA :p
Da bør du ta deg en tur til Korea og se hva KIA faktisk er gode for. Det finnes drøssevis av biler der som på ingen måte vil skjemmes om du plasserer de attemed europeiske premiummodeller.

 

Neppe. Har sett tester av koreanske biler eks. i USA. De, og i hvert fall ikke KIA, kan ikke måle seg med europeiske merker. Driftssikkerheten er også under snittet, så da ser jeg ingen grunn til å kjøpe KIA.

Igjen, det koreanske ( eller for den del det japanske markedet om man snakker om japanske biler) er veldig forskjellig fra både USA og Europa. Det kan ikke sammenlignes.

 

Jeg bor her, og ser til daglig luksusbiler som ikke finnes hverken i Europa eller USA. Angående driftssikkerhet er det vel uansett ingenting som overgår de japanske bilene, og svært mange av de koreanske merkene har også gått forbi enkelte vestlige merker.

 

Om jeg skull kjøpt meg ny bil nå hadde jeg vurdert koreanske merker like mye som vestlige for å si det sånn, Og jeg er også en bilentusiast (noe som ikke kun er forbeholdt de som liker kebabtraller og lignende).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som eier av et par iPhones er jeg ikke ukjent med begrepet overprising, men jeg klør meg litt i skjegget når jeg ser at Huawei har lansert en telefon til 8000 kroner. Snakker vi da om overprising, eller at produsentene utnytter betalingsviljen i markedet?

 

Hvis noe er overpriset og selger så "utnytter" man betalingsviljen. Man kan ikke overprise hvis det ikke er betalingsvilje, de to går hånd i hånd.

o-NOT-HOLDING-HANDS-facebook-128x128.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Sikkert derfor jeg kjører KIA...

Som bilentusiast hadde jeg aldri kjøpt en KIA :p
Da bør du ta deg en tur til Korea og se hva KIA faktisk er gode for. Det finnes drøssevis av biler der som på ingen måte vil skjemmes om du plasserer de attemed europeiske premiummodeller.

 

Neppe. Har sett tester av koreanske biler eks. i USA. De, og i hvert fall ikke KIA, kan ikke måle seg med europeiske merker. Driftssikkerheten er også under snittet, så da ser jeg ingen grunn til å kjøpe KIA.

Igjen, det koreanske ( eller for den del det japanske markedet om man snakker om japanske biler) er veldig forskjellig fra både USA og Europa. Det kan ikke sammenlignes.

 

Jeg bor her, og ser til daglig luksusbiler som ikke finnes hverken i Europa eller USA. Angående driftssikkerhet er det vel uansett ingenting som overgår de japanske bilene, og svært mange av de koreanske merkene har også gått forbi enkelte vestlige merker.

 

Om jeg skull kjøpt meg ny bil nå hadde jeg vurdert koreanske merker like mye som vestlige for å si det sånn, Og jeg er også en bilentusiast (noe som ikke kun er forbeholdt de som liker kebabtraller og lignende).

 

Kan vel ikke si at det er så mye som pirrer akkurat her. K9, for eksempel, heter K900 i USA. Dvs. at mange av modellene er tilgjengelige utenfor Sør-Korea under andre modellnavn og med litt annet ekstriør. Hvorfor trekker du inn japanske biler når vi diskuterer koreanske? Jeg har utelukkende referert til KIA.

 

KIA gjør det ikke akkurat så skarpt på den tyske TÜV-rankingen. 2-3 år gamle biler og 4-5 år gamle biler

Lenke til kommentar

Skulle vært interessant å se en studie som viste alle de ulike fabrikantene separat, og ikke bare iPhone vs et operativsystem. 

 

Ellers er ikke resultatet så veldig overraskende. Det blir jo litt sånn når "alle" har produktet. Har selv kjørt iPhone lenge nå fordi jeg liker forutsigbarheten, enkelheten og designet bedre enn konkurrentene :)

Ja, denne studien er egentlig ubrukelig. Den viser ikke at folk som kjøper iOS er mer opptatt av status enn folk som kjøper Android. Den viser at folk som kjøper dyre mobiler er mer opptatt av status en en gruppe som kjøper fra billige til dyre telefoner. merkelig sammenligning spør du meg. Noen er vist litt for opptatt av Android vs iOS istedenfor å få nyttige data. Hva med å sammenligne folk som har mobiler 0-4000 kr vs 6000 kr +? Eller Galaxy S serien vs iPhone.

 

Blir som å sammenligne folk som å undersøke om folk som kjøper Tesla er mer opptatt av status i forhold til alle andre som kjøper bil. Ikke i samme prisklasse. Neida, bare alle andre som kjøper bil punktum.

 

De har tydeligvis smått med fornuftige greier å bruke tiden til, disse forskerne.

Noen "forskere" har lite å gjøre på, men det finnes og mange som har mye viktig å holde på med. Helt enig i at disse virker å ha lite å holde på med.

 

Som eier av et par iPhones er jeg ikke ukjent med begrepet overprising, men jeg klør meg litt i skjegget når jeg ser at Huawei har lansert en telefon til 8000 kroner. Snakker vi da om overprising, eller at produsentene utnytter betalingsviljen i markedet?

iPhone med 128 GB koster 10.000 kr, altså 25% mer enn Huawei sin nye mobil. Jeg ville kalt 2000 kr, eller 25% en betydelig prisforskjell. Altså 2000 kr ren profitt for Apple i tillegg. Enig i at 8000 kr er mye, men mobiler er faktisk blitt ganske dyre. Og hvis du ser på produksjonskostnader og specs er det lite som skiller Huawei fra Apple. Og Huawei er jo ikke bare specs til lav pris, det er jo faktisk gode telefoner.  Det er jo opp til bruker å bestemme selvfølgelig, men Huawei mener jo de har laget en premium telefon på linje med iPhone og Galaxy, og har en premium pris på den. Som altså fortsatt er 20% lavere enn iPhone. Så det er definitivt betalingsvilje for slik i markedet. Samtidig er det nok en liten test fra Huawei sin side og, for å se hvor mye folk er villige til å betale for en Huawei. De bygger jo merket sitt år etter år, og selger stadig dyrere telefoner, som alle selger stadig bedre. Så denne telefonen kan og selge bra ( i forhold til Huawei sine estimater). Noen bestselger blir det åpenbart ikke, men var nok aldri meningen. De tester jo og ut edge.

 

 

 

Angående biler:(er det ikke litt off topic??)

 

 

Bilindustri i både Korea og Japan er ganske nasjonalistisk. Hva som er bra og dårlig der (hvor nesten alle kjører biler fra eget land) er ikke nødvendigvis like objektivt. Akkurat som det er en anelse mer tyske biler her i forhold til verdensbasis for å si det slik. Spesielt BMW er gigantiske i Norge sammenlignet med verdensbasis hvor de egentlig er en veldig liten produsent. Så jeg føler land har veldig mye å si for hva folk tenker om de ulike bilene altså...

http://www.autoblog.com/2009/10/24/japan-bias/

Det er jo faktisk lovlig å selge japanske biler i Sør-Korea nå da, men det er ganske åpenbart hvorfor de aldri kommer til å selge bra. For å si det sånn, ingen hadde kjøpt BMW i Norge om de støttet nynazister i Tyskland :)

Og VW har jo nå fått effektivt midlertidig salgsforbud som største utenlandske bilselger i Korea:

https://www.ft.com/content/b8aece32-586b-11e6-8d05-4eaa66292c32

Merk at Bavaria i Tyskland hvor BMW kommer fra har saksøkt VW, som ikke er fra Bavaria. Nasjonalisme alt sammen(ja, Bavaria og, de er ganske selvstendige der. Tysklands Texas).

Så om bilen er fra Soviet, Italia, Frankrike, UK, USA, Tyskland, Sør-Korea, Japan, Kina, Sverige osv. så har det mye å si for hvordan andre oppfatter den bilen. I Norge oppfatter man eksempelvis tyske biler som høyeste kvalitet, mens de i Japan ville sagt at japanske biler alltid er best. Men har det så mye å si? Denne tråden er ikke om biler..

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Sikkert derfor jeg kjører KIA...

Som bilentusiast hadde jeg aldri kjøpt en KIA :p
Da bør du ta deg en tur til Korea og se hva KIA faktisk er gode for. Det finnes drøssevis av biler der som på ingen måte vil skjemmes om du plasserer de attemed europeiske premiummodeller.

 

Neppe. Har sett tester av koreanske biler eks. i USA. De, og i hvert fall ikke KIA, kan ikke måle seg med europeiske merker. Driftssikkerheten er også under snittet, så da ser jeg ingen grunn til å kjøpe KIA.

Igjen, det koreanske ( eller for den del det japanske markedet om man snakker om japanske biler) er veldig forskjellig fra både USA og Europa. Det kan ikke sammenlignes.

 

Jeg bor her, og ser til daglig luksusbiler som ikke finnes hverken i Europa eller USA. Angående driftssikkerhet er det vel uansett ingenting som overgår de japanske bilene, og svært mange av de koreanske merkene har også gått forbi enkelte vestlige merker.

 

Om jeg skull kjøpt meg ny bil nå hadde jeg vurdert koreanske merker like mye som vestlige for å si det sånn, Og jeg er også en bilentusiast (noe som ikke kun er forbeholdt de som liker kebabtraller og lignende).

Folk som ikke har reist i Asia vi ha vanskelig for å se for seg dette. Og det gjelder også andre merker, Toyota har eksempelvis høy anseelse her hjemme, men vi har ikke tilgang til en stor andel av modellutvalget deres. Nevner eksempelvis Vellfire, som jeg skulle ha importert hadde det ikke vært så my hassel, samt at jeg enda ikke har sett den med rattet på riktig side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...