Redaksjonen. Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Nok en luksusbilprodusent planlegger batteribil.Maserati skal lansere elbil Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Tesla har elendig kvalitet og må skifte motor på hver service, og batteri på hver hovedservice. En elbil med Fiats kvalitet vil trolig være enda værre... 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Du har rett, de har lav kvalitet. Ref: http://www.abcnyheter.no/motor/2016/11/01/195253275/tesla-sliter-og-volvo-og-volkswagen-stuper Likevel trenger du ikke overdrive, kommer ingenting godt ut av det. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 (endret) Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn el-drift. Produksjon og forbrenning av olje/gass er forurensende både lokalt og globalt. Dette har jo vært et stort lokalt og globaltforurensningsproblem i mange ti-år, og bør gå mot en slutt. Tesla/M. har vist at en elbil er både rask nok og morsom nok å kjøre. Batteri-el er mer effektiv enn Hydrogen-el. Hydrogen-energi kan fanges lettere enn el ( batteri) Hydrogen kan etterfylles raskere enn el. Ja takk, begge deler, til el-bil enten energien lagres i tank eller batteri. Fossil-drift av transport, enten det er på vei eller til sjøs vil nok etterhvert fases ut, til glede for alle beboere av planeten. Jo raskere den konstruerte motsetningen mellom hydrogen-el og batteri-el legges død, vil vi få et bedre samfunn når det gjelder transport og forurensning. https://www.youtube.com/watch?v=kLK_Ov57a-U Endret 25. november 2016 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 (endret) Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn el-drift. Produksjon og forbrenning av olje/gass er forurensende både lokalt og globalt. Dette har jo vært et stort lokalt og globaltforurensningsproblem i mange ti-år, og bør gå mot en slutt. Tesla/M. har vist at en elbil er både rask nok og morsom nok å kjøre. Batteri-el er mer effektiv enn Hydrogen-el. Hydrogen-energi kan fanges lettere enn el ( batteri) Hydrogen kan etterfylles raskere enn el. Ja takk, begge deler, til el-bil enten energien lagres i tank eller batteri. Fossil-drift av transport, enten det er på vei eller til sjøs vil nok etterhvert fases ut, til glede for alle beboere av planeten. Jo raskere den konstruerte motsetningen mellom hydrogen-el og batteri-el legges død, vil vi få et bedre samfunn når det gjelder transport og forurensning. https://www.youtube.com/watch?v=kLK_Ov57a-U Drivstoff fra avfall og overskuddskraft er fremtiden, og våre naboland kommer til å være fossilfrie lenge før oss pga sin store satsing på BTL-drivstoff og uten å kaste bort milliarder av kroner på elbilsubsidier. Drivstoff fra avfall og overskuddskraft er uten tvil det mest miljøvennlige og brukervennlig. Elbiler er bare tull! Å påstå at elbiler ikke er avanserte og dyre å reparere er feil. De er VELDIG dyre å reparere og kun spesialverksted kan gjøre det pga høyspenning. Endret 25. november 2016 av 2LK70DN1 1 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Tesla har elendig kvalitet og må skifte motor på hver service, og batteri på hver hovedservice. En elbil med Fiats kvalitet vil trolig være enda værre... Nja. Det er vel kraftig overdrivelse. DU'ene (motor+inverter+diff) på en av modellene (~ 310kW) har hatt en del problemer - men de fleste som er solgt den siste tiden bruker jo ikke disse - de har den mindre og langt mer driftsikre 270kW DU. Denne er meg bekjent mer eller mindre problemfri. Og meg bekjent er alle DU'ene levert i 2016 feilfrie - men det kan være hendelser som jeg ikke har hørt om. I og med at garantien på DU-enheten er såpass omfattende (8 år) hadde iallfall jeg ikke hatt noe problem med å kjøpe en slik, om jeg hadde hatt penger til det. Alt i alt er jo Tesla-eiere veldig fornøyde med bilene sine - i langt større grad enn eiere av andre bilmerker. Og det sier jo litt. 1 Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn el-drift. Det låter ju inte särskilt troligt eftersom en drivlinan i en elbil är betydligt mer komplex än den i en bil med förbränningsmotor. Varifårn har du fått dessa uppgifter? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn el-drift.Det låter ju inte särskilt troligt eftersom en drivlinan i en elbil är betydligt mer komplex än den i en bil med förbränningsmotor. Varifårn har du fått dessa uppgifter? Fra et bilverksted. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Tesla har elendig kvalitet og må skifte motor på hver service, og batteri på hver hovedservice. En elbil med Fiats kvalitet vil trolig være enda værre... Klarer du snakke om noe annet enn Tesla? Det er helt urelevant i denne saken, i tillegg er det feil. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Forresten, hva skjer med din bil Salvesen? AP2 og Facelift neste? Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn el-drift. Produksjon og forbrenning av olje/gass er forurensende både lokalt og globalt. Dette har jo vært et stort lokalt og globaltforurensningsproblem i mange ti-år, og bør gå mot en slutt. Tesla/M. har vist at en elbil er både rask nok og morsom nok å kjøre. Batteri-el er mer effektiv enn Hydrogen-el. Hydrogen-energi kan fanges lettere enn el ( batteri) Hydrogen kan etterfylles raskere enn el. Ja takk, begge deler, til el-bil enten energien lagres i tank eller batteri. Fossil-drift av transport, enten det er på vei eller til sjøs vil nok etterhvert fases ut, til glede for alle beboere av planeten. Jo raskere den konstruerte motsetningen mellom hydrogen-el og batteri-el legges død, vil vi få et bedre samfunn når det gjelder transport og forurensning. https://www.youtube.com/watch?v=kLK_Ov57a-U Ingenting som er så dyrt å reparere på som elektriske dubbeditter! El bil, er en fase, men ikkje fremtiden. Vi snakkes igjen om 30 år Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn el-drift.Det låter ju inte särskilt troligt eftersom en drivlinan i en elbil är betydligt mer komplex än den i en bil med förbränningsmotor. Varifårn har du fått dessa uppgifter? Har du sett drivlinjen på en elbil? Vet du hvordan en elektrisk induksjonsmotor fungerer? Vi snakker om at motoren har i hovedsak _en_ bevegelig del (rotoren) - evt tre hvis vi regner med lagrene som holder rotoren på plass. Den har ingen girkasse, ingen clutch. Diffen er den samme som på fossilbil. En fossilmotor har jo hundrevis av bevegelige deler og utrolig mange steder det er friksjon. Og alle steder som det er friksjon vil ting gå i stykker. Alt fra registerreim (evt. kjeder, de kan også slites og slakkes) til pakninger slites. Sammenligne dette med en induksjonsmotor. I og med at du knapt har friksjon er det det vel bare litt trykk på rotoren og litt termisk stress. Du har i tillegg noen elektriske komponenter (inverter og en del styringselektronikk) men disse er det svjv ingen stor slitasje på. Det du sier er omtrent så feil som det er mulig å bli. 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn el-drift. Det låter ju inte särskilt troligt eftersom en drivlinan i en elbil är betydligt mer komplex än den i en bil med förbränningsmotor. Varifårn har du fått dessa uppgifter? Har du sett drivlinjen på en elbil? Vet du hvordan en elektrisk induksjonsmotor fungerer? Vi snakker om at motoren har i hovedsak _en_ bevegelig del (rotoren) - evt tre hvis vi regner med lagrene som holder rotoren på plass. Den har ingen girkasse, ingen clutch. Diffen er den samme som på fossilbil. En fossilmotor har jo hundrevis av bevegelige deler og utrolig mange steder det er friksjon. Og alle steder som det er friksjon vil ting gå i stykker. Alt fra registerreim (evt. kjeder, de kan også slites og slakkes) til pakninger slites. Sammenligne dette med en induksjonsmotor. I og med at du knapt har friksjon er det det vel bare litt trykk på rotoren og litt termisk stress. Du har i tillegg noen elektriske komponenter (inverter og en del styringselektronikk) men disse er det svjv ingen stor slitasje på. Det du sier er omtrent så feil som det er mulig å bli. Du har lest deg opp på teorien, men har du noen gang jobbet med systemer som du beskriver? Og da snakker eg ikkje om det står en generator på land og surrer og går,men på skip eller andre steder? Kan love deg, at i den verden er det ikkje så rosenrødt som du skal ha det! Ser du ramser opp en del deler som kan ryke på fossilbil, så spm er om du tror at el.motoren går rundt av seg selv? Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Ser du ramser opp en del deler som kan ryke på fossilbil, så spm er om du tror at el.motoren går rundt av seg selv? Nei. Den går rundt fordi det induseres et magnetfelt i rotoren som dytter imot magnetfeltet fra statoren. Rent mekanisk er dette antageligvis en av de aller enkleste motorkonstruksjonene som finnes, kanskje med unntak av turbiner. Tidligere på forumet ble det nevnt at motorene til Tesla har en levetid på rundt 20.000 timer. Jeg vet ikke hvorvidt det er sant eller bare et regnestykke basert på målsetningen til Tesla om 1M miles per drive-unit. Men, nei, jeg har ikke jobbet på induksjonsmotorer av noe sort. Jeg har hengt litt rundt bilverksteder og vet en og annen ting om hvordan de fungerer og hva som pleier å gå i stykker. Men hvis du har noe erfaring på området så hadde det vært spennende å høre om hvordan induksjonsmotorer ryker. Men jeg antar uansett at du er enig i at driftsikkerheten på en induksjonsmotor er vesentlig høyere enn på en fossilmotor. Stemmer det? :-) Endret 26. november 2016 av Per Buer Lenke til kommentar
Terje Myrann Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Produksjon og vedlikehold av en forbrenningsmotor er mer resurs og arbeidskrevende enn el-drift. Produksjon og forbrenning av olje/gass er forurensende både lokalt og globalt. Dette har jo vært et stort lokalt og globaltforurensningsproblem i mange ti-år, og bør gå mot en slutt. Tesla/M. har vist at en elbil er både rask nok og morsom nok å kjøre. Batteri-el er mer effektiv enn Hydrogen-el. Hydrogen-energi kan fanges lettere enn el ( batteri) Hydrogen kan etterfylles raskere enn el. Ja takk, begge deler, til el-bil enten energien lagres i tank eller batteri. Fossil-drift av transport, enten det er på vei eller til sjøs vil nok etterhvert fases ut, til glede for alle beboere av planeten. Jo raskere den konstruerte motsetningen mellom hydrogen-el og batteri-el legges død, vil vi få et bedre samfunn når det gjelder transport og forurensning. https://www.youtube.com/watch?v=kLK_Ov57a-U Ingenting som er så dyrt å reparere på som elektriske dubbeditter! El bil, er en fase, men ikkje fremtiden. Vi snakkes igjen om 30 år Hva tror du er fremtiden? Forbrenningsmotor? Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 El bil, er en fase, men ikkje fremtiden. Vi snakkes igjen om 30 år Elbil er ikke bare en fase. Det er tre faser i motoren på de fleste elbiler. Så de er åpenbart fremtiden. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Tesla har elendig kvalitet og må skifte motor på hver service, og batteri på hver hovedservice. En elbil med Fiats kvalitet vil trolig være enda værre... Oi.. Fått i deg litt for mye elbil propaganda i det siste? Lenke til kommentar
John Tangerås Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Har den hengerfeste og takgrind? 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Har den hengerfeste og takgrind? Hvorfor vil du ha en Maserati med hengerfeste og takgrind? 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Har den hengerfeste og takgrind? Kufanger og vinsj foran samt grøftelys på taket bør den også ha :-/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå