Gå til innhold

Nettverk i hus - trenger bredbånd i kjeller

newman221

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp flyttet inn i hus, og innsett at internett og wifi kan være vesentlig enklere i mindre leiligheter... 

Idag har jeg CanalDigital kabelinternett (100/30), med veggboks i øverste etasje (3 etasjer totalt). 

Jeg skulle gjerne hatt bredbåndsporter nede i kjelleren, for der kommer mesteparten av utstyret til å stå (PS4, PC, server, TV). I øverste etasje er trenger jeg internett til TV, HTPC og en forsterker.

Ikke spesielt stor fan av trådløst, så hadde vært kjekt med kablet. 

Internett via strømnettet virker ikke som en god idé, for det er latterlig dårlig overføringskapasitet på slikt. 

Ønsker så stor båndbredde som mulig grunnet server i kjeller og HTPC oppe. 

Hva anbefaler nettverksguruene? Pr idag har jeg et modem fra CD (bare modem), og en Asus RT-N66U. Skulle gjerne hatt en switch i kjeller og kabling imellom, men ikke superønskelig å trekke kabel gjennom hele huset. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men muligens du også må ha flere internetavtaler i huset i så fall da, tror de leier normaltsett et modem per kunde.

http://www.cisco.com/c/en/us/support/docs/broadband-cable/cable-modem-termination-systems-cmts/12205-max-number-cmts.html

Da mac nummer er vel låst i et uttak. Så funger nok dårlig å kjøpe modem selv.

Tror nok canaldigital vil anbefale deg å strekke cat6 kabel det siste stykket, eller fiber avhenging av lengden.

Lenke til kommentar

Internett via strømnettet avhenger veldig av kvaliteten på kablene i huset, og hvor godt de er skjermet.

Hvis det er uaktuelt å trekke kabel mellom etasjene, er en kraftig router og repeater/AP den beste løsningen. Trådløsnett i dag kan ikke sammenlignes med det som var før. Jeg har kun trådløsnett i huset mitt med en Nighthawk X4 AC2350 Dual Band Wifi Router, og jeg er veldig fornøyd. Men det er viktig at routeren har kraftig nok maskinvare til å takle alle tilkoblingene.

Hvis du har en gammel pc liggende går det an å lage en pfsense router som er mye bedre enn de fleste kommersielle routere.

Jeg skal ikke påstå og være noe ekspert på dette feltet, men hvis du går for toppmodellene til ASUS, tror jeg du vil få et veldig bra nettverk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...