newman221 Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Hei Har nettopp flyttet inn i hus, og innsett at internett og wifi kan være vesentlig enklere i mindre leiligheter... Idag har jeg CanalDigital kabelinternett (100/30), med veggboks i øverste etasje (3 etasjer totalt). Jeg skulle gjerne hatt bredbåndsporter nede i kjelleren, for der kommer mesteparten av utstyret til å stå (PS4, PC, server, TV). I øverste etasje er trenger jeg internett til TV, HTPC og en forsterker. Ikke spesielt stor fan av trådløst, så hadde vært kjekt med kablet. Internett via strømnettet virker ikke som en god idé, for det er latterlig dårlig overføringskapasitet på slikt. Ønsker så stor båndbredde som mulig grunnet server i kjeller og HTPC oppe. Hva anbefaler nettverksguruene? Pr idag har jeg et modem fra CD (bare modem), og en Asus RT-N66U. Skulle gjerne hatt en switch i kjeller og kabling imellom, men ikke superønskelig å trekke kabel gjennom hele huset. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Hva med å få installatørene å installere eget splitting av kabelTV i alle etasjer også gjør det mulig å få eget kabel uttak i kjelleren? Deretter ha eget nettverk i kjelleren? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Følger det ikke med 1 ekstra nett uttak i installasjonsavtalen din? Det gjorde det med meg Ellers kan det jo la seg gjøre å borre seg mellom gulvene og skjule kablene i kabel lister eller bak vanlige lister Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. november 2016 Forfatter Del Skrevet 24. november 2016 Går det an å ha flere kabel-modemer? Huset er fullt av kabel-tv-uttak. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Du kan bruke RJ45 til Coax adapter. De koster dog rundt 2500kr Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Ja, men muligens du også må ha flere internetavtaler i huset i så fall da, tror de leier normaltsett et modem per kunde. http://www.cisco.com/c/en/us/support/docs/broadband-cable/cable-modem-termination-systems-cmts/12205-max-number-cmts.html Da mac nummer er vel låst i et uttak. Så funger nok dårlig å kjøpe modem selv. Tror nok canaldigital vil anbefale deg å strekke cat6 kabel det siste stykket, eller fiber avhenging av lengden. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Det er vel snakk om 2.5meter x 3 så stort mer enn 10 meter kabelstrekke er det vel ikke. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 24. november 2016 Forfatter Del Skrevet 24. november 2016 Hadde håpet på å slippe å trekke kabel gjennom alle etasjene. Noen som har testet Asus EA-AC87 eller tilsvarende? Hvilke hastigheter kan man oppnå med slike? Lenke til kommentar
Arneeyy Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Internett via strømnettet avhenger veldig av kvaliteten på kablene i huset, og hvor godt de er skjermet. Hvis det er uaktuelt å trekke kabel mellom etasjene, er en kraftig router og repeater/AP den beste løsningen. Trådløsnett i dag kan ikke sammenlignes med det som var før. Jeg har kun trådløsnett i huset mitt med en Nighthawk X4 AC2350 Dual Band Wifi Router, og jeg er veldig fornøyd. Men det er viktig at routeren har kraftig nok maskinvare til å takle alle tilkoblingene. Hvis du har en gammel pc liggende går det an å lage en pfsense router som er mye bedre enn de fleste kommersielle routere. Jeg skal ikke påstå og være noe ekspert på dette feltet, men hvis du går for toppmodellene til ASUS, tror jeg du vil få et veldig bra nettverk. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Jeg har hus fra 2009. Bruker powerline fra et punkt til et annet punkt i stuen. Hastigheten synker ned mot 20mbs til tider og kanskje også under det. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 27. november 2016 Forfatter Del Skrevet 27. november 2016 Kjøpte en Asus RPAC68U aksesspunkt. Den har 4 bredbåndskontakter, så håper den klarer å ha en rask og stabil kontakt med ruter. Takk for tips og hjelp alle sammen. Håper dette fungerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå