Privat bilselger Skrevet 15. juni 2021 Del Skrevet 15. juni 2021 (endret) On 11/24/2016 at 3:20 PM, Gamle ørn said: Det er ikke slik at denne kontrakten er bindende nei. Du kan alltid angre. Dette er et kjøpers marked. En vanlig kjøpekontrakt for salg av bruktbil fra for eksempel NAF har ingen juridisk bindende effekt slik som enkelte her sier. Kontrakten er bare en underskrift på at dere har blitt enige om hva du skal betale for bilen, evt feil og manger, ant nøkler, dekk osv som følger med. Alt du behøver å gjøre er å si at du ikke vil ha bilen likevel. Du har ingen behov for rettshjelp her. Kjøper kan ikke tvinge bilen over på deg. 2 Ukers angrefrist gjelder uansett på bruktbilkjøp. For kjøp mellom firma og privatpersjon kan det godt hende angrefristen er enda lenger. Klart det blir dårlig stemning med kjøper, men hva så? Dette må man bare tåle når man prøver å selge noe som helst. Selv om denne tråden er gammel, så bestemte jeg meg for at når min egen sak var over at jeg skulle poste utfallet for å advare andre om å ikke ta imot juridiske råd fra denne personen. Det er nemlig IKKE RIKTIG noe av det han skriver ovenfor og ingen må på noen som helst måte vurdere å følge hans råd her! Du tenker kanskje: "Hva vet jeg om det?" Vel.. det har seg at for kort tid siden så solgte jeg en bil privat der intensjonen om å kjøpe var bekreftet i flere kanaler - i tillegg til signert kjøpekontrakt fra begge parter. Kort tid før overtagelse av kjøretøyet skulle gjennomføres så ombestemte kjøper seg og refererte uheldigvis til nettopp "Gamle Ørns" villedende rådgivning med "klipp og lim" (Jeg og advokaten Googlet det og fikk treff her da ingen av oss kunne tro at kjøper kunne ha skrevet det selv). I utgangspunktet så er utsagnet til denne Ørnen så fjern at vi i utgangspunktet ikke kan forstå at noen kan tro på det, men det var det altså noen som gjorde - og dyrt ble det. Kjøper endte opp med å måtte betale både mellomlegg, ny annonse, advokathonorarer og forsinkelsesrenter - totalt i underkant av kr.100.000 for en bil han aldri fikk noe glede av. Så mitt råd er: Vent med å signere kjøpekontrakten dersom du er i tvil om du skal kjøpe en bil. Spør heller selger om å "tenke på det" eller "holde av en dag" eller noe. Men kort og greit (og en selvfølge): Har man sagt at man skal kjøpe så MÅ man kjøpe. Likeså med selger: Har du sagt du skal selge så MÅ du selge. Og det skulle bare mangle! Hva skal man med en kontrakt ellers? IKKE FØLG RÅDENE TIL "Gamle Ørn" Endret 15. juni 2021 av Privat bilselger skrivefeil Lenke til kommentar
Privat bilselger Skrevet 15. juni 2021 Del Skrevet 15. juni 2021 On 11/24/2016 at 7:56 PM, Gamle ørn said: Det er fortsatt slik at du kan heve et kjøp innen en kort tidsramme, uten å måtte lese deg opp på juss. Kontrakt eller ikke. Hva skal selger gjøre? Tvinge kjøper til å betale, og samtidig tvinge ham til å ta imot både nøkler, vognkort og bil? Hvis selger skulle sette seg på bakbeina er det vel ikke verre for TS å si at rusten i dørene ikke ble opplyst om, og heller ikke kom frem i kontrakten. Derfor ønsker han å heve handelen. Denne påstanden er HELT FEIL!.Tidsramme er knakende likegyldig. Jeg liker spesielt: "Kontrakt eller ikke. Hva skal selger gjøre? Tvinge kjøper til å betale, og samtidig tvinge ham til å ta imot både nøkler, vognkort og bil?" for svaret er JA! Og du kan ikke heve en kontrakt kun fordi noe ikke står der som du også åpenbart skulle ha avdekket selv, da du har undersøkelsesplikt. Dersom det er vanskelig å oppdage eller forsøkt skjult, så kan du ikke kreve kjøpet hevet da heller, men du kan kreve å få dekket kostnadene for å forbedre feilen. Nettet er et fint sted å oppsøke informasjon, men dessverre er det alt for mye feil informasjon som deles også, som i noen tilfeller kan koste deg dyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå