Magda. Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Hei, Jeg har fått en vanskelig sak fra sjefen min og prøver å finne riktig svar. Jeg håper at noen kan hjelpe meg her. Vi vil kjøpe bilinnredning (for firmabil) i utlandet (i Polen). Bilinnredning skal monteres i utlandet. Firma som selger den vil utstede faktura med MVA 23%. Jeg lurer på om det er korrekt. Vi skal betale også 25% norsk MVA på grense. Hvordan bør jeg bokføre faktura med 23% MVA fra utlandet? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Du må nok forhøre deg med polsk tollvesen hvordan du skal få tilbake de 23% polsk moms. Normal praksis er at du må betale (altså er det korrekt at påbyggerfirmaet utsteder faktura med moms), men kan få den tilbake når du kan bevise at varen er eksportert ut av landet, altså ved grensepassering. (Sendes varene direkte til deg fra selger med posten eller annen speditør kreves det normalt sett ikke moms. At enkelte nettbutikker i EU gjør det likevel er en annen sak...) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Ifølge PwCs VAT-guide vil polsk VAT bli ilagt på stedbundne tjenester som utføres i Polen ("place of supply"), og det skal derfor beregnes 23 % VAT av tjenesten (innenlands omsetning). Faktureres varer separat kan man få refundert VAT mot fremleggelse av eksportskjema fra polske tollmyndigheter. Fakturaen fra Polen bokføres i sin helhet som en kostnad. Du vil i tillegg bli ilagt norsk merverdiavgift ved innførselen til Norge. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå