Gå til innhold

Denne appen skal hjelpe bilister å finne ledig parkering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ikkje gjøre det enkelt vettu!

På kjøpesenteret mitt lyser det en grønn lampe på hvor det er ledig. Tenk om dette grønne lyset blei erstattet med ett signal til en app dom fortalte meg hvor det var ledig!

Da hadde enhver bil sluppet sensorer og vi hadde spart miljøet ved å lage mindre

Endret av Villfaren
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På kjøpesenteret mitt lyser det en grønn lampe på hvor det er ledig. Tenk om dette grønne lyset blei erstattet med ett signal til en app dom fortalte meg hvor det var ledig!

Da hadde enhver bil sluppet sensorer og vi hadde spart miljøet ved å lage mindre

Nå har etter hvert mange biler uansett parkeringssensorer som kan brukes til dette formålet og i tillegg er de også online. Så man kan løse dette uten å legge inn noen ekstra HW i bilene.

Lenke til kommentar

Fler og fler (nye) parkeringshus får denne/lignende løsninger, og som oftest vises også en tavle over antall ledige spotter før man kjører inn, så pr etasje, pr avdeling og pr rad.

Dermed er det enkelt å finne ledig plass – jeg leter aldri, og kjører ikke en cm lenger enn nødvendig. (Ok, det stemmer ikke: jeg søker jo intuitivt alltid etter p-plassen nærmest butikkdøra. Vi kunne jo alle valgt å parkere nærmest innkjørsel/utkjørsel, og heller gått på beina … Men det er nok litt utopi!)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror en større andel av trafikken i Oslo sentrum, kommer fra at folk plutselig oppdager at, nei her var det en enveiskjørt gate, å nei her har de veiarbeide. Man kan kjøre 1-2km ekstra, før man kommer seg dit man skal.

Det er ikke særlig god planlegging når det stenges veier i sentrum. Man tenker ikke over hvor bilistene skal kjøre om de stenger noen veier. Jeg har noen ganger gitt opp etter å kjørt et par runder og kjørt mot enveiskjøring eller innkjøring forbudt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det grønne lyset på kjøpesenteret, er det lagt med geomagnetisk sensor, eller kamera?

Så vidt eg vet bruker de en PIR en infrarød sender som måler distansen til bakken, om den er lavere enn en viss høyde så står det en bil der

Det kan ikke være en PIR, ihvertfall ikke om det er basert på avstandsmåling, og jeg ser ikke at det vil fungere ellers heller.

PIR sensorer oppdager bevegelse av objekter som er varmere enn bakgrunnen. Så selv om de kan greie å se en varm bil komme inn på en parkeringsplass vil de ikke se den lengre når den er kjølt ned.

Jeg gjetter disse sensorene enten er ultrasoniske eller magnetiske

P.S. PIR = Passive Infra Red: D.v.s de er karakterisert ved at de ikke sender noe, de er kun passive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...