Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

nedbetaling lån eller spare

ComaJim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør enten betale lån eller få de til å vokse med mer enn lånerenten minus skattefradraget på rentene.

Er valget sparekonto eller betale lån er valget enkelt, betal lån :)

Takk for svar.

Jeg tenkte umiddelbart også samme svar, men er nysgjerrig å se en grei utregning på dette?

(Har google, men ingenting lurt fant jeg)

Lenke til kommentar

Lån:

Rente minus skattefordeler ved 2,4% rente er dette 24000-36% = 15369kr i utgift pr år

Sparekonto:

Ved 1,8% rente 18000-36%= 11520 i renteinntekt pr år.

Du skal trekke fra 25%, ikke 36%. Så å beholde lån og sparekonto koster deg 1000000*0.6%*0,75=4500 i året. 

Jeg ville nok ha beholdt en buffer på ~100000 på sparekontoen og gradvis kjøpt meg inn i indeksfond for resten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Greit å ha likviditet. Så lenge renten er lav, så er det ikke allverdens problematisk å ha et lån. Tenke deg at inflasjon og lønnsøkning også "reduserer" lånet hvis du ikke betaler det. Med lav rente vil renten utliknes med inflasjon og normal lønnsøkning om den fortsetter.

Kanskje greit å redusere lånet noe, men ikke så mye at du ikke har likviditet igjen. Uansett er det også mulig å investere en andel av likviditeten i papirer som gir utbytte og høyere avkastning enn både renten på lånet og høyrentekonto.

Dog er det et farlig tidspunkt å ha kontanter (i banken). Det skal ikke mye til for at de Norske bankene kollapser slik de Irske gjorde når boligboblen sprakk i Irland. Det er også snakk om "bail-ins" (slik som Kypros) ved en ny økonomisk kollaps eller finanskrise, og da vil folk rett og slett tape store mengder penger. Da er det faktisk bedre å ha de i madrassen med mindre pengene devalueres eller endres.

Spørmålet er vel om du har fastrente eller ikke. Renten kan jo stige. Kjipt å sitte med store lån hvis renten stiger opp til et gjennomsnittlig nivå igjen eller til et høyere nivå.

Om noe skjer og du har lån som du ikke kan betale risikerer du jo å miste sikringen (huset f.eks), men hvis du betaler lånet så er du "free and clear" og eier huset selv uten risiko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...