Skatteflyktning Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Nå som vi nærmer oss jul kan man muligens diskutere det velkjente julegaveproblemet. Som kjent så er det en tradisjon å gi hverandre julegaver til jul, kanskje spesielt til barna, men også til nærmeste voksne. Problemet som oppstår er det samme hvert eneste år: Hva skal jeg kjøpe til Ola/Kari? Selv om jeg kjenner Ola og Kari svært godt, ettersom de er nærmeste familie/venner, så er dette utrolig vanskelig. Igrunnen kunne jeg jo bare gi dem penger, så kan de kjøpe selv hva de ønsker. Men det blir liksom ikke "rett" ettersom vi da vil gi hverandre samme beløpet og dermed bare bytter hundrelapper, så faller hele vitsen bort, og vi kan like gjerne la være å gi hverandre noe så kan vi heller bruke våre egne penger på hva vi vil. Men så er det jo tradisjonen ... Dog, for at det i det hele tatt skulle være ett fornuftig valg at jeg kjøper noe til dem må jeg altså finne på noe å kjøpe til dem som, for samme pengene, ville være bedre enn det de selv ville ha kjøpt med disse pengene. Dette er vanskelig. Hvordan kan jeg finne noe som vil være bedre for Ola/Kari enn det de selv ville ha valgt, når jeg ikke engang vet hva de selv ville ha valgt? Med Ola/Kari har jeg en viss anelse om hva de liker, så jeg vil vel kanskje ikke bomme fullstendig [dog det har desverre hendt noen ganger], men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal klare å treffe innertier og kjøpe noe som er BEDRE enn det de selv ville ha kjøpt for samme pengene. For andre som jeg ikke kjenner så godt, men som jeg likevel vil gi noen småting til, stiller situasjonen seg mye verre, det er mye vanskeligere å kjøpe noe til disse. Jeg har kun deres beste til min hensikt, men jeg ser ikke hvordan jeg skal få dette til. Er der noen som kan hjelpe til? Noen av dere som tror på julenissen kan vel muligens ha en spesiell innsikt i hvordan dette problemet kan løses? Vent litt... hvordan gjør julenissen dette? Tross alt han har vel ikke personlig kjennskap til hver enkelt slik som jeg, men han må gi gaver til masse personer som han ikke kjenner personlig! Den jobben med å gi gaver til folk man ikke kjenner må være fryktelig vanskelig, jeg kan ikke forstå hvordan julenissen kan klare dette? Hva med de som deltar på diskusjon.no sin Secret Santa? Hvordan i all verden skal de klare dette? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1747230 Hadde det ikke vært bedre om julenissen bare ga penger, slik at hver enkelt får kjøpe hva de vil? Endret 23. november 2016 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Jeg syntes alkohol er den beste gaven til "den som har alt", fordi det noe "alle" bruker men er allikevel ikke en forbruksvare. En flaske god vin eller akevitt er flotte gaver syntes nå jeg. Enda bedre hvis du brygger noe eget. Da får de en unik gave Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Jeg sier til alle voksne og kjente som "forventer" julegave at det jeg hadde brukt på gaver til dem går til barna. Gir penger som skal inn på konto og de skal brukes til mopedlappen/ billappen/ bil/ egenandel for hus og slike ting som er vanskelig å få spart til. Dette blir alltid godt tatt imot og jeg har fått "det er fornuftig" som svar hver eneste gang. Har forklart barna og de forstår faktisk fornuften de også Angående julegaver til andre så er det bortkastet å kjøpe til noen som alerede har alt de trenger. Jeg gir noen ganger ting jeg vet folk trenger, f.eks. noe småtteri til kjøkken, f.eks. en fin bakebolle. Det er jo ikke så uvanlig å få med seg at folk trenger slike småting som det. Jeg kjøper dog aldri noe hvis "jeg ønsker meg x" og x er ubrukelig pynt. Hvis jeg alikevel finner ut at noen fortjener en liten gave så blir det å lage noe som gir en god latter. Kanskje noe så enkelt som et brev med en dårlig spøk. Hjemmelagede ting som representerer/ viser kjærligheten til personen er alltid en slager Gavepresset er latterlig. Jula handler om familie og samhold, gaver er det minst viktige. Kjøpepresset har ødelagt jula totalt. Barn blir sure hvis de ikke får de de forventer og det er gjerne ting til mange tusen. Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Gavepresset er latterlig. Jula handler om familie og samhold, gaver er det minst viktige. Kjøpepresset har ødelagt jula totalt. Barn blir sure hvis de ikke får de de forventer og det er gjerne ting til mange tusen. Jeg er faktisk helt enig. I fjor innførte vi gavetak på 500,- per person hos oss, og det funket fjell! Fortsetter den tradisjonen i år Edit: Vi er bare 4 voksne, så det gjør det muligens enklere enn for de som feirer jul med storfamilien... Endret 23. november 2016 av NatroN Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Jeg hater julegave-shopping så jævlig intenst at jeg i fjor bare kjøpte Leger Uten Grenser-gavekort til alle. Yngstemann i familien er et søskenbarn på 19ish, så selv han får deale med "skuffelsen". Hvis det hadde vært flere fridager i jula i år, hadde jeg bare reist til syden igjen. Det eneste positive med jula er middagen på julaften... Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Fikk en vertikal omelett-på-pinne-maskin av søstera mi til jul i fjor. Hun er lei seg for at jeg ikke har brukt den, og jeg har derfor dårlig samvittighet for ikke å ha gjort det. Ubrukelig dings som jeg glemte å bytte før det var for sent, som er kjøpt bare for å ha et eller annet til meg som ikke ønsker meg noe spesielt. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. november 2016 Forfatter Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Fikk en vertikal omelett-på-pinne-maskin av søstera mi til jul i fjor. Hun er lei seg for at jeg ikke har brukt den, og jeg har derfor dårlig samvittighet for ikke å ha gjort det. Ubrukelig dings som jeg glemte å bytte før det var for sent, som er kjøpt bare for å ha et eller annet til meg som ikke ønsker meg noe spesielt. Noen andre som har opplevd få noe ubrukelig fra Julenissen? Endret 23. november 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Noen andre som har opplevd få noe ubrukelig? Yepp, mye ubrukelig, unyttig og noe helt annet enn hva jeg både trengte og ønsket meg. Men slik gikk det jo også for de jeg handlet gaver til fordi de ikke kommer konkrete ønsker........ Så enden på visa for vår familie er at vi søsken sluttet å kjøpe til hverandre, og heller bare gir til barna, da selvfølgelig våre egne barn, men også de vi er tanter/onkler til. Grei løsning for vår del, og vi har også satt et fast beløp til gavene, med tanke på rettferdighet mellom barna, for de kan fort reagere på forskjeller her. Fungerer svært godt for vår del, men ser jo helt klart at dette kan være en meget dårlig løsning for andre familier.......... Endret 23. november 2016 av fotonisse Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. november 2016 Forfatter Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Kunne ikke det offentlige tatt på seg denne oppgaven med å kjøpe inn julegaver til alle og kommet utkledd som julenissen på juleaften? Tross alt det fremstår da som en offentlig oppgave i grunnen. Så hadde vi andre sluppet dette stresset. Vi kunne bare gitt skatteetaten julebudsjettet, så kunne de, med sine stordriftsfordeler gjort jobben mye billigere, og utvilsomt mye bedre takket være deres innleide eksperter, julenissens assistenter, alvene! Håper å få dette inn på ett eller annet partiprogram i julegave, de skal få min stemme til neste valg! OFFENTLIG JULENISSE!!! Endret 23. november 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Visum Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Jeg syntes alkohol er den beste gaven til "den som har alt", fordi det noe "alle" bruker men er allikevel ikke en forbruksvare. En flaske god vin eller akevitt er flotte gaver syntes nå jeg. Enda bedre hvis du brygger noe eget. Da får de en unik gave Det er ikke alle som drikker alkohol, men hvis dette ikke er tilfellet så er det godt forslag. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Noen andre som har opplevd få noe ubrukelig fra Julenissen? Disse svære marsipangrisene på 1 kg. eller hva det er, kan dem spare seg for å gi til meg. Blir liksom for mye av det gode/kvalmt. Tar gjerne bare snuta og ørene, resten blir glemt og kastet. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Fikk en vertikal omelett-på-pinne-maskin av søstera mi til jul i fjor. Hun er lei seg for at jeg ikke har brukt den, og jeg har derfor dårlig samvittighet for ikke å ha gjort det. Ubrukelig dings som jeg glemte å bytte før det var for sent, som er kjøpt bare for å ha et eller annet til meg som ikke ønsker meg noe spesielt. Noen andre som har opplevd få noe ubrukelig fra Julenissen? Minnes jeg fikk altfor mange myke gaver som liten. Ville helst ha Lego eller noe teknologisk rettet, men folk "snek seg unna" ved å gi ting som uansett ville blitt kjøpt inn (klær). Jeg ga min mor en glorete dobørsteholder, kjøpt på bruktmarked for 30 kroner, da jeg var 11. Det ble min "revansj" - selv om det egentlig var godt ment, den gangen, da jeg trodde den ble benyttet til å ha kjøkkenredskaper i. Da jeg var 12 fikk hun noe fra sløyden på skolen. Husker jeg fikk en Boyzone-CD av en tante, også. Det var hvertfall godt ment... men spilt en gang, og beholdt for nostalgiens skyld siden da. Å gi unger klær, som de ellers skal få ved behov, er simpelt og tullete. Hva i pokkern er poenget å gi noe som ikke gleder mottakeren, i den tro at vedkommende "egentlig" trenger det? Blir som å gi bort nesegårstrimmer eller en flaske grønnsåpe til en voksen. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. november 2016 Forfatter Del Skrevet 23. november 2016 Å gi unger klær, som de ellers skal få ved behov, er simpelt og tullete. Hva i pokkern er poenget å gi noe som ikke gleder mottakeren, i den tro at vedkommende "egentlig" trenger det? Vel, er det ikke slik at vi voksne vet best hva ungene egentlig trenger? Tross alt det kan jo ganske ofte virke som om de ikke vet sitt eget beste. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Å gi unger klær, som de ellers skal få ved behov, er simpelt og tullete. Hva i pokkern er poenget å gi noe som ikke gleder mottakeren, i den tro at vedkommende "egentlig" trenger det? Vel, er det ikke slik at vi voksne vet best hva ungene egentlig trenger? Tross alt det kan jo ganske ofte virke som om de ikke vet sitt eget beste. Vel, staten vet jo ikke best hva den enkelte innbygger trenger. Ei heller greier en mor som er 35 år eldre enn ungen sin å se hva et barn på 10-15 år har av behov. Det bedre å drite i gaven, når man insisterer på å gi noe mottakeren gir en lang faen i. Har veldig lyst å dra noen sløseriombudsmannsammenligninger her, men liberalistdebatten trenger jo ikke ta over ALLE trådene vi deltar i Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Jeg sluttet med dette tullet for mange herrens år siden. Ikke fordi jeg er en gnier (det er jeg også, selvfølgelig), men av de samme grunner som andre har tatt opp her. Bare de yngste barna i nærmeste familie får noe fra meg, for å unngå de store skuffelsene i barnesinn. De ønsker seg nå faktisk penger, stort sett, så en enkel sak. Overfor de voksne har jeg gjort det tindrende klart at det ikke blir gaver fra meg, men det er opp til dem om de vil gi noe til meg. Det ser jeg i så fall på som en gave, ikke noe som må gjengjeldes. Ofte ligger jeg i forkant av gode trender, så også i dette tilfellet. Ser med glede at flere følger etter. Nei, slutt med stresset, ta julen med ro. Det blir enklere når du tenker på at dine "gaver" stort sett er til byrde for mottakeren. Enten blir det stress med bytte, stress med å bruke gavekort før utløp, eller ting blir henlagt i skuffer og skap, til skuffelse og skrap. Inntil for to-tre år siden vanket det alltid røkelaks og konfektesker fra forretningsforbindelser. Også dette har det blitt slutt på nå. Man kan jo tenke at det er fordi man ikke blir satt like stor pris på som før, men grunnen er nok et større fokus på smørefunksjonen ved slike gaver. Gaver hører privatlivet til, gaver i forretningslivet har gjerne en god forretning som baktanke. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Overfor de voksne har jeg gjort det tindrende klart at det ikke blir gaver fra meg, men det er opp til dem om de vil gi noe til meg. Overfor de voksne så har jeg prøvd å gjøre det klinkende klart at jeg ikke vil ha gaver og at de heller bør gi de pengene de eventuellt bruker på meg til barna, som selvfølgelig skal rett inn på konto så de har til fornuftige ting når de blir 16-18år. Det går desverre inn det ene øret og ut det andre hvert eneste år.... En hundrelapp her og en hundrelapp der blir en del penger til barna i løpet av tiden det tar å bli voksen. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 (endret) Hvordan kan jeg finne noe som vil være bedre for Ola/Kari enn det de selv ville ha valgt, når jeg ikke engang vet hva de selv ville ha valgt? De beste gavene er de som mottaker ikke vet at hen trengte. Ola og Kari har ikke full oversikt over alt som finnes der ute, og hvis du ser noe og tenker "Denne ville passe perfekt til Ola", så kan det du velger være bedre enn det Ola ville valgt selv. Forøvrig har Agnar Sandmo tenkt de samme tankene i 1979.. (Dog vet jeg ikke hvor alvorlig Sandmo mente dette.) Endret 24. november 2016 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. november 2016 Forfatter Del Skrevet 24. november 2016 De beste gavene er de som mottaker ikke vet at hen trengte. Ola og Kari har ikke full oversikt over alt som finnes der ute, og hvis du ser noe og tenker "Denne ville passe perfekt til Ola", så kan det du velger være bedre enn det Ola ville valgt selv. Forøvrig har Agnar Sandmo tenkt de samme tankene i 1979.. (Dog vet jeg ikke hvor alvorlig Sandmo mente dette.) Utmerket artikkel du har funnet, som illustrerer dette alvorlige problemet på en bra måte. Tillater meg å fremheve noen observasjoner fra denne artikkelen: ellers i året er det nok så at vi registrerer brudd på reglene for samfunnsøkonomisk effektiv ressursallokering, men det står allikevel fast at det store flertall av slike brudd skjer på selve julaften. Problemet med julegavene er selvsagt at de gis in natura i stedet for som generell kjøpekraft. Riktignok finnes det samfunnsbevisste mennesker som gir penger (kontanter, gavesjekk o.l.), men de er i sørgelig mindretall. Sett at man sammenligner de to alternativer som er å gi person X en gjenstand Y til en pris av kr. 100 med å gi X 100 kroner direkte. X vil aldri kunne tape på å få gaven i kontanter. Det kan selvsagt tenkes at det han helst vil bruke de 100 kroner til, nettopp er å kjøpe Y. Men normalt vil han foretrekke å bruke pengene på annen måte. Det vil si at det første alternativet påfører ham et tap i forhold til det andre. Og hvis individuelle preferanser skal ligge til grunn for vurderinger av samfunnets velferd, er dette et tap for samfunnet, ikke bare for X. Hva kan gjøres? Ett alternativ er selvsagt å påby at alle gaver skal gis på kontantbasis, ... ... Det moderate alternativet går ut på at det i samarbeid med bankvesenet utarbeides en egen gavegiro. ... Det opprettes en statlig clearingsentral forjulegaver. Hvordan bør skattesystemet komme til anvendelse på julegavene? Under vårt nåværende system er julegaveinntekt fritatt for beskatning. og dette skyldes iførste rekke kontrollproblemer. Disse vil imidlertid forsvinne under det nye systemet, og det kan derfor være grunn til å diskutere om julegavesystemet har fordelingsmessige konsekvenser som bør motvirkes gjennom beskatningen. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Ang. penger som gave har jeg inntrykk av at det (hvertfall i min familie) ikke har vært vanlig, av to grunner: det blir fort ganske upersonlig, og mottaker kan finne på å bruke dem på ting giver ikke syns noe om. Førstnevnte er et gyldig poeng, sålenge man faktisk heller gir noe som er av en viss personlig natur. En genser fra Cubus eller noe krimskrams fra Biltema er IKKE i den kategorien (såfremt det ikke står på en ønskeliste). Sistnevnte er selvsagt fullstendig irrelevant om en bare gidder tenke etter, men ens egne preferanser er kanskje vanskelige å gi slipp på. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 En veldig enkel, og ofte god gave, er å gå innom en delikatesseforetning. Gi dem ett beløp og be dem sette sammen en gavekurv med forskjellig snaks. Slår sjeldent feil til voksne personer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå