Gå til innhold

Windows eller Ubuntu


HDSoftware

Anbefalte innlegg

Heisan folkens, med unntak av fanboys som bare sier "Windows" eller "Linux".  Har du ikke noe fornuftig så dropp å svare..

 

Her er følgende dilemma:

Jeg har behov, innimellom, å gjøre litt videoredigering.  Ikke ofte, men innimellom.  Så er det sånn at jeg tidligere har brukt Adobe Premiere, den gangedn det 7.x eller noe slikt, altså lenge før CS og slikt.

Videre bruker jeg PC'n til å utvikle Win32 programmer via Visual Studio og Clarion for Windows.  Jeg har også behov for å kjøre MSSQL server plus en del andre Windows relaterte ting.  Men stort sett aldri Linux software.

Av ovennevnte videoredigerings grunn så er jeg på leit etter noe gratis.  Det finnes masse til Windows, men det er ubrukelig da det mangler grunnleggende klippe funksjonalitet.  Men så er det denne Linux værdenen da.  Der er det jo masse og noe av det er jo virkelig bra.

 

Dagens løsning:

Jeg kjører i dag Win10 i bunn og HyperV som hypervisor.  I denne kjører jeg en VM for MSSQL som tusler i en Win2016 server og så har jeg en annen Win2016 VM som tar seg av IIS og slike ting. Videre kjører jeg Visual Studio rett på maskinen sammen med Clarion for Windows.

For å få inn noe Linux Video editing software så må jeg virtualisere.  I skrivende stund er Ubuntu på vein inn i HyperV.  Men så slår det meg at det vanligvis er veldig hardware krevende å kjøre avanserte video redigerings programmer og tenker, burde jeg kanskje hatt Linux i bunn og heller virtualisert Windows for de andre programmene?

 

Alternativ løsning:

Så hva hvis jeg installerer Ubuntu som grunn OS.  Vil dette gi meg en fruktbar hverdag ?  Hvilken hypervisor anbefales i såfall?

 

Jeg bruker maskinen aldri til spill, ikke engang kabal. Jeg bruker kun utviklignsverktøy da dette er min jobb, å lage Windows programvare.  Men så tenker jeg jo at i disse Windows/Ubuntu tider så kan det kanskje være en ide å ha dette på boksen alikevel selv om dette ikke nødvendigvis bare er til video redigering.  Kanskje jeg kan bruke dette til noe matnyttig også.

 

Såh :

A:  Ubuntu i bunn, Win10 i VM'er

B:  Win10 i bunn, Win10 og Ubuntu i VM'er

 

Håper på noen informative svar.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Ubuntu 100% av tiden, men jeg tror i ditt tilfelle at du i første omgang skal beholde Windows og teste ut Linux i en VM. Det er tross alt ikke operativsystemet du bruker, men programmene (man bruker jo OS så klart, men skjønner?). Det er en del Windows-spesifikke ting du bruker maskinen til, så jeg ville nok ikke hoppet over på Ubuntu med en gang. Test i VM først. 

Lenke til kommentar

Redigerings-delen først:

Når det kommer til gratisalternativer så har du tre store som du kan bruke i ubuntu.

OpenShot: http://www.openshot.org/

Kdenlive: https://kdenlive.org/

Flowblade: https://github.com/jliljebl/flowblade

 

Jeg vil anbefale deg å teste de ut i en VM og se om noen passer for deg.

Må du ha noe som er mer avansert så er det kun én plass å gå, og det er til LightWorks:

https://www.lwks.com/

 

 

OS delen:

Siden redigeringsbiten vil være i ubuntu så ville jeg hatt den i bunn, og brukt KVM for Windows.

Litt avhengig av maskinvare så ville jeg satt det opp på denne måten:

Windows i KVM, med GPU passthrough av intern gpu, og 1-2 cpu-kjerner koblet opp mot skjerm 1.

Ubuntu i bunn som bruker dedikert gpu og 2+ cpu kjerner koblet opp mot skjerm 2.

 

Du kan også ha to mus, og to tastatur, én til hver av de, men det er ikke nødvendig, da du lett kan skifte mellom dem om nødvendig. (fordelen med to, er at andre kan bruke pc'n samtidig :D) Kun en skjerm går fint også, men hvis du går for GPU passthrough så er det ikke alltid morro å skifte skjerm-input hver gang du skal hoppe mellom Windows og ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...