St Thicket Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Jeg vurderer å kjøpe en 2-i-1 maskin som julegave til min sønn som erstatning for en gammel og utdatert ipad. Pr i dag bruker han ipaden til å se på netflix/NRK, og spille enkle spill. Målet er at han skal bruke PCen til lekser, programmering og andre aktiviteter som krever PC. Ikke primært spill. Jeg ønsker å kjøpe en PC som er såpass fremtidsrettet at han kan fortsette å spille spill som minecraft og angry birds og slikt, men som også har mulighet til å spille enkle spill fra steam. Hva bør jeg fokusere på? Jeg har sett litt på Asus Zenbook flip, som kommer med en m3 prosessor, 4 GB ram og 128 GB harddisk. Er dette tilstrekkelig for enkel spilling? prismessig kommer denne på ca 7000. Jeg er ikke så interessert i å bruke 10.000 på PC til en guttunge, men det er vel kanskje det man må ut med? Mine kunnskaper om maskinvare er fra tidlig 2000-tallet, så jeg er helt utdatert Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger på både modell og spesifikasjoner. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Vil ikke bruke billigst mulig maskinvare det ender med ekstrem treg maskin. 4 GB ram er for lite generielt til windows 10. Du bør minst ha 8 GB. Nå er det vanskelig å finne laptop. Men generieltsett: INTEL 600p Series 512GB NVMePCIe, M.2, opptil 1775MB/s lesehastighet og 560MB/s skrivehastighet 512GB lagringskapasitet Opptil 1775MB/s lesehastighet SAMSUNG 8GB DDR4 2133MHz PC4-17000non-ECC Unbuffered CL15 260-Pin SoDimm 1.2V Dual Rank Memory Module Muligens maskinen du foreslår kun går så vidt, iris pro grafikk er det minste man bør ha. Nettbrett vil aldri bli noe å satse på før 2020 ellers må du uanset regne med den blir for treg frem tid da. For gjernt over er ram\SSD problemet i slike windows 10 tablet edition her spares det for mye. Skal det være så lite minne\SSD er nok linux\Andrid bedre i så fall. Må desverre si jeg anbefaler deg å kjøpe brukt laptop eventuelt multicom maskin. Multicom Talisa U953 15.6" Full-HDIPS, matt, 6. gen Intel Core i3-6100U, 4GB, 128GB SSD, GeForce 940M 2GB, Uten operativsystem, 20mm, 2.25kg Da har du litt mere å gå på men dessvere får du antakelig ikke så glede av rambrikkene\SSD disken. Så dermed må velge sata versjon og DDR3 sodim brikker istedenfor. Hater virkelig at multicom tvinger oss til SSD\Ram da det skal liksom være luksusprodukt, du ser over det koster minimalt. Endret 23. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. november 2016 Forfatter Del Skrevet 23. november 2016 Så hvis jeg kjøper en zenbook flip med 8GB RAM, 256 GB SSD og QHD+ skjerm til 10.000, så er det da kanskje verdt de 3000 ekstra kronene? Slik som for eksempel denne? https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/13-14-tommer/asus-zenbook-flip-ux360ca-dq009t/234065.10996/ Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Sjekk: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i3-6100U-vs-Intel-Core-M3-6Y30 Så hvis det er veldig viktig for deg cpuen skal nærmest være lydløs og gi god ytelse så. Men det finnes bedre kjøp under 10 000 kr men da må du regne med støy. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Hvor viktig er det at den skal ha touchskjerm? Det er ganske fordyrende. Med tanke på ytelse, får du noe mye mer for pengene om du dropper dette. F.eks denne: http://www.multicom.no/multicom-kunshan-n150r-156-full-hd/cat-p/c1000042/p10634166 Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. november 2016 Forfatter Del Skrevet 23. november 2016 Hvor viktig er det at den skal ha touchskjerm? Det er ganske fordyrende. Jo, resonnementet er som følger: Denne PCen skal primært være en erstatning for et nettbrett, men samtidig en PC som han kan bruke som arbeidsverktøy. Barn i dag har brukt berøringsskjermer siden de begynte å konsumere underholdning, og jeg ser på det som fremtidens input. Hvorfor skal jeg velge det vekk da? Jeg ser på det som viktig for at denne PCen i det hele tatt skal bli brukt. Jeg ønsker ikke å kjøpe en "gammeldags" PC som ender opp som støvsamler. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Hvor viktig er det at den skal ha touchskjerm? Det er ganske fordyrende. Jo, resonnementet er som følger: Denne PCen skal primært være en erstatning for et nettbrett, men samtidig en PC som han kan bruke som arbeidsverktøy. Barn i dag har brukt berøringsskjermer siden de begynte å konsumere underholdning, og jeg ser på det som fremtidens input. Hvorfor skal jeg velge det vekk da? Jeg ser på det som viktig for at denne PCen i det hele tatt skal bli brukt. Jeg ønsker ikke å kjøpe en "gammeldags" PC som ender opp som støvsamler. Det er nok en god stund til at touch tar helt over for musa, hvis det i det heletatt kommer til å skje, så jeg er ikke helt enig i at det er fremtidens input. Jeg har barn selv, og for de to minste på 6 og 7 år, bygde jeg en PC av gamle deler jeg har hatt til overs når jeg har oppgradert andre PC-er i huset. De var som dine barn, vant med ipad, men etter en liten stund hadde de ingen problemer med å bruke musa, og i dag foretrekker de faktisk å bruke PC. En PC med touchskjerm i den prisklassen du sikter deg inn på vil allerede ha ganske utdatert CPU. Med tanke på at dette er en PC som gjerne skal vare noen år, så tviler jeg sterkt på at ytelsen i en slik PC vil korrespondere med bruken til en 11-åring, sett i et 3års perspektiv. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 23. november 2016 Forfatter Del Skrevet 23. november 2016 Det er nok en god stund til at touch tar helt over for musa, hvis det i det heletatt kommer til å skje, så jeg er ikke helt enig i at det er fremtidens input. Jeg har barn selv, og for de to minste på 6 og 7 år, bygde jeg en PC av gamle deler jeg har hatt til overs når jeg har oppgradert andre PC-er i huset. De var som dine barn, vant med ipad, men etter en liten stund hadde de ingen problemer med å bruke musa, og i dag foretrekker de faktisk å bruke PC. En PC med touchskjerm i den prisklassen du sikter deg inn på vil allerede ha ganske utdatert CPU. Med tanke på at dette er en PC som gjerne skal vare noen år, så tviler jeg sterkt på at ytelsen i en slik PC vil korrespondere med bruken til en 11-åring, sett i et 3års perspektiv. Du har et poeng der. Nå ble jeg virkelig i tvil om hva jeg skal gjøre... Hele poenget er at PCen skal erstatte nettbrettet, med mulighet for å kjøre enkle PC-spill. En laptop vil ikke gjøre det på samme måte, men vil derimot gi mer ytelse for pengene. Jeg får gå litt i tenkeboksen... Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 24. november 2016 Forfatter Del Skrevet 24. november 2016 Da endte det opp med en Lenovo Y700 Den er vel nærmest en stasjonærbar å regne, og har verken touchskjem eller god batteritid. Så da får vi se om den blir brukt til spilling ved skrivebordet. Denne er såpass kraftig at den burde vel holde en stund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå