Gå til innhold

2-i-1 laptop til 11-åring

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en 2-i-1 maskin som julegave til min sønn som erstatning for en gammel og utdatert ipad. Pr i dag bruker han ipaden til å se på netflix/NRK, og spille enkle spill. Målet er at han skal bruke PCen til lekser, programmering og andre aktiviteter som krever PC. Ikke primært spill.

Jeg ønsker å kjøpe en PC som er såpass fremtidsrettet at han kan fortsette å spille spill som minecraft og angry birds og slikt, men som også har mulighet til å spille enkle spill fra steam. 

Hva bør jeg fokusere på? Jeg har sett litt på Asus Zenbook flip, som kommer med en m3 prosessor, 4 GB ram og 128 GB harddisk. Er dette tilstrekkelig for enkel spilling? prismessig kommer denne på ca 7000. Jeg er ikke så interessert i å bruke 10.000 på PC til en guttunge, men det er vel kanskje det man må ut med? Mine kunnskaper om maskinvare er fra tidlig 2000-tallet, så jeg er helt utdatert  :blush:

Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger på både modell og spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke bruke billigst mulig maskinvare det ender med ekstrem treg maskin.

4 GB ram er for lite generielt til windows 10.

Du bør minst ha 8 GB.

Nå er det vanskelig å finne laptop.

Men generieltsett:

Muligens maskinen du foreslår kun går så vidt, iris pro grafikk er det minste man bør ha.

Nettbrett vil aldri bli noe å satse på før 2020 ellers må du uanset regne med den blir for treg frem tid da.

For gjernt over er ram\SSD problemet i slike windows 10 tablet edition her spares det for mye.

Skal det være så lite minne\SSD er nok linux\Andrid bedre i så fall.

Må desverre si jeg anbefaler deg å kjøpe brukt laptop eventuelt multicom maskin.

Multicom Talisa U953 15.6" Full-HDIPS, matt, 6. gen Intel Core i3-6100U, 4GB, 128GB SSD, GeForce 940M 2GB, Uten operativsystem, 20mm, 2.25kg

Da har du litt mere å gå på men dessvere får du antakelig ikke så glede av rambrikkene\SSD disken.

Så dermed må velge sata versjon og DDR3 sodim brikker istedenfor. Hater virkelig at multicom tvinger oss til SSD\Ram da det skal liksom være luksusprodukt, du ser over det koster minimalt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor viktig er det at den skal ha touchskjerm? Det er ganske fordyrende.

Jo, resonnementet er som følger: Denne PCen skal primært være en erstatning for et nettbrett, men samtidig en PC som han kan bruke som arbeidsverktøy. Barn i dag har brukt berøringsskjermer siden de begynte å konsumere underholdning, og jeg ser på det som fremtidens input. Hvorfor skal jeg velge det vekk da? Jeg ser på det som viktig for at denne PCen i det hele tatt skal bli brukt. Jeg ønsker ikke å kjøpe en "gammeldags" PC som ender opp som støvsamler.

Lenke til kommentar

Hvor viktig er det at den skal ha touchskjerm? Det er ganske fordyrende.

Jo, resonnementet er som følger: Denne PCen skal primært være en erstatning for et nettbrett, men samtidig en PC som han kan bruke som arbeidsverktøy. Barn i dag har brukt berøringsskjermer siden de begynte å konsumere underholdning, og jeg ser på det som fremtidens input. Hvorfor skal jeg velge det vekk da? Jeg ser på det som viktig for at denne PCen i det hele tatt skal bli brukt. Jeg ønsker ikke å kjøpe en "gammeldags" PC som ender opp som støvsamler.

Det er nok en god stund til at touch tar helt over for musa, hvis det i det heletatt kommer til å skje, så jeg er ikke helt enig i at det er fremtidens input. Jeg har barn selv, og for de to minste på 6 og 7 år, bygde jeg en PC av gamle deler jeg har hatt til overs når jeg har oppgradert andre PC-er i huset. De var som dine barn, vant med ipad, men etter en liten stund hadde de ingen problemer med å bruke musa, og i dag foretrekker de faktisk å bruke PC.

En PC med touchskjerm i den prisklassen du sikter deg inn på vil allerede ha ganske utdatert CPU. Med tanke på at dette er en PC som gjerne skal vare noen år, så tviler jeg sterkt på at ytelsen i en slik PC vil korrespondere med bruken til en 11-åring, sett i et 3års perspektiv.

Lenke til kommentar

Det er nok en god stund til at touch tar helt over for musa, hvis det i det heletatt kommer til å skje, så jeg er ikke helt enig i at det er fremtidens input. Jeg har barn selv, og for de to minste på 6 og 7 år, bygde jeg en PC av gamle deler jeg har hatt til overs når jeg har oppgradert andre PC-er i huset. De var som dine barn, vant med ipad, men etter en liten stund hadde de ingen problemer med å bruke musa, og i dag foretrekker de faktisk å bruke PC.

En PC med touchskjerm i den prisklassen du sikter deg inn på vil allerede ha ganske utdatert CPU. Med tanke på at dette er en PC som gjerne skal vare noen år, så tviler jeg sterkt på at ytelsen i en slik PC vil korrespondere med bruken til en 11-åring, sett i et 3års perspektiv.

Du har et poeng der. Nå ble jeg virkelig i tvil om hva jeg skal gjøre... Hele poenget er at PCen skal erstatte nettbrettet, med mulighet for å kjøre enkle PC-spill. En laptop vil ikke gjøre det på samme måte, men vil derimot gi mer ytelse for pengene.

Jeg får gå litt i tenkeboksen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...