G3EIPSAB Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 IT avdeling gir meg en frist på en uke etter at sikkerhetsoppdateringer er innstallert. På PC hjemme velger jeg helt selv når omstarter skal gjøres.Hvordan? gpedit.msc: Datamaskin konfigurasjon/Administrative maler/Windows-komponenter/Windows Update Der finner en, sitat "Angir at Automatiske oppdateringer venter til datamaskinen startes på nytt av en bruker som er logget på, i stedet for å starte datamaskinen på nytt automatisk, for å fullføre en planlagt installasjon." 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 IT avdeling gir meg en frist på en uke etter at sikkerhetsoppdateringer er innstallert. På PC hjemme velger jeg helt selv når omstarter skal gjøres.Hvordan? gpedit.msc: Datamaskin konfigurasjon/Administrative maler/Windows-komponenter/Windows Update Der finner en, sitat "Angir at Automatiske oppdateringer venter til datamaskinen startes på nytt av en bruker som er logget på, i stedet for å starte datamaskinen på nytt automatisk, for å fullføre en planlagt installasjon." Funker ikke etter anniversary update, men også der kan man få det til å slås av om man jukker med gpedit lenge nok. Å drive med sånn er ikke innenfor "velger helt selv" i mine øyne dog. AtW 1 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 -Og de windows-oppdateringene som kommer nå og da... -Monthly Preview?! wtf? -ønsker ikke preview-oppdateringer. -Blir nødt til å takke NEI... ...enten så er det en oppdatering, eller ingen. -Gidder ikke betateste sikkerhetsoppdateringer. -Er fanatisk troende på Murphy's Lov. Min holdning til hele Win10/Edge står hamra i granitt. -Drittsystem. Opplever så mange bizarre problemer med kundenes computere -Om jeg bare kunne legge skylda på virus og malware... -Hvilket lyst hode kom på ideen med å logge inn i normalwindows, for å kunne komme i sikkermodus? Blir svett, mann. Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Henvender MS seg i det hele tatt til avanserte brukere lengre? Påtvunge notifications, over fullscreen og spill, reklame, påtvungne omstarter, osv osv. AtW Er det noe mer påtvungne omstarter i versjon 10 enn det var i versjon 7 eller 8.1?På min jobb-PC er det veldig lite påtvungne omstarter. IT avdeling gir meg en frist på en uke etter at sikkerhetsoppdateringer er innstallert. På PC hjemme velger jeg helt selv når omstarter skal gjøres. Basert på min eneste (!) erfaring med Windows 10, så er dette et problem. Jeg hadde hørt om dette, men det var jo interessant å få det bekreftet ved første anledning. Pleier å ha med en USB-pinne for å boote fra denne når jeg er på en arbeidsplass med kun Windows-maskiner. Hadde glemt den hjemme, så gjorde det beste ut av situasjonen og installerte Putty i Windows og ssh-et meg til en maskin med et bedre operativsystem. Snudde ryggen til i noen minutter, og det neste jeg ser er et lyseblå fullskjerms oppdateringsmodus og påfølgende omstarter, uten mulighet til å large pågående arbeid! Jeg er glad jeg slipper å forholde meg til slikt til vanlig, for dette er direkte skandaløst. Hvem er det egentlig som bestemmer over en datamaskin? Brukeren eller Microsoft? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Operativsystemet bestemmer over en datamaskin :B 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Bruker Edge og er fornøy med det. Skjønner egentlig ikke hva alle klager over? Hva er det som er galt med Edge og hva er det som mangler. Bruker av og til Chrome for å se om det er noen grunn for å bytte, men finner ingen. EDIT: BTW. Hver gang jeg er inne på en tjeneste hos Google så maser de om at jeg må bytte til Chrome! Prøv å bytte søkemotor i Edge. Prøv å legge til egendefinert søkemotor. Prøv å legge til adblock. Prøv å åpne rss i edge. Og ikke minst: bing! Har prøvd Edge. Finner det komplett ubrukelig til annet enn a4 surfing. Og knapt det. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Prøv å bytte søkemotor i Edge. Prøv å legge til egendefinert søkemotor. Prøv å legge til adblock. Prøv å åpne rss i edge. Og ikke minst: bing! Har prøvd Edge. Finner det komplett ubrukelig til annet enn a4 surfing. Og knapt det. Ok, jeg er ikke en Edge-bruker, det er vel sånn omtrent nede på sjuendeplass av nettleserne jeg bruker, kanskje lengre ned om jeg faktisk målte. Men siden du sier det, så... Jeg åpnet Edge og AdBlock var installert innen tre minutter. Dette på tross av at jeg ikke kjenner menystrukturen i Edge. Jeg endret søkemotor til duckduckgo.com på fem minutter. Det ville tatt litt kortere tid dersom jeg hadde tidligere brukt duckduckgo.com, siden Edge kun foreslo søkemotorer som jeg har brukt minst en gang. Jeg har aldri brukt RSS så jeg kan ikke si noe om hvilken RSS-leser man bør bruke, men søk etter Edge-utvidelse på stikkordet "RSS" gir 178 treff, med navn som "Feedlab", "RSS Central", "PDA RSS Reader", "Smart RSS Reader", så det skal ikke være umulig å åpne RSS i Edge. Og jeg vil tro bing virker i Edge også. Men nå satte jeg altså duckduckgo.com som standard søkeside. Jeg foretrekker altså Vivaldi på desktop og Firefox på tabletPC, og har knapt gjort meg opp en mening om Edge, men dette er da et tydelig bevis på at når man skyter fra hofta, så treffer man som regel ikke noe. Endret 23. november 2016 av tommyb Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 -Og de windows-oppdateringene som kommer nå og da... -Monthly Preview?! wtf? -ønsker ikke preview-oppdateringer. -Blir nødt til å takke NEI... ...enten så er det en oppdatering, eller ingen. -Gidder ikke betateste sikkerhetsoppdateringer. -Er fanatisk troende på Murphy's Lov. Min holdning til hele Win10/Edge står hamra i granitt. -Drittsystem. Opplever så mange bizarre problemer med kundenes computere -Om jeg bare kunne legge skylda på virus og malware... -Hvilket lyst hode kom på ideen med å logge inn i normalwindows, for å kunne komme i sikkermodus? Blir svett, mann. Betateste? preview av next months monthly ligger i optional den. Det er preview. Den som ligger i critical er ikke preview. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Ok, jeg er ikke en Edge-bruker, det er vel sånn omtrent nede på sjuendeplass av nettleserne jeg bruker, kanskje lengre ned om jeg faktisk målte. Men siden du sier det, så... Jeg åpnet Edge og AdBlock var installert innen tre minutter. Dette på tross av at jeg ikke kjenner menystrukturen i Edge. Jeg endret søkemotor til duckduckgo.com på fem minutter. Det ville tatt litt kortere tid dersom jeg hadde tidligere brukt duckduckgo.com, siden Edge kun foreslo søkemotorer som jeg har brukt minst en gang. Jeg har aldri brukt RSS så jeg kan ikke si noe om hvilken RSS-leser man bør bruke, men søk etter Edge-utvidelse på stikkordet "RSS" gir 178 treff, med navn som "Feedlab", "RSS Central", "PDA RSS Reader", "Smart RSS Reader", så det skal ikke være umulig å åpne RSS i Edge. Og jeg vil tro bing virker i Edge også. Men nå satte jeg altså duckduckgo.com som standard søkeside. Jeg foretrekker altså Vivaldi på desktop og Firefox på tabletPC, og har knapt gjort meg opp en mening om Edge, men dette er da et tydelig bevis på at når man skyter fra hofta, så treffer man som regel ikke noe. Jeg ønsker søkemotorer til nettsider som ikke er tilgjengelig for Edge. Hvordan bytter du til søkemotorer som allerede er lagt til? Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 (endret) <snip>Jeg ønsker søkemotorer til nettsider som ikke er tilgjengelig for Edge. Hvordan bytter du til søkemotorer som allerede er lagt til? Hvordan er beskrevet her: https://support.microsoft.com/nb-no/instantanswers/390c87f8-911e-47a3-adca-c80a1e4076ca/change-the-default-search-engine-in-microsoft-edge Det virket på duckduckgo og google vel, men ikke kvasir eller wolframalpha, så disse er neppe opensearch-kompatible. Kanskje det går an å tweake det til så den siden du bruker følger opensearch-standarden med noe a la userscripts eller greasemonkey, bare for edge. What do I know. Endret 24. november 2016 av tommyb Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Edge: I Microsoft Edge gjør du dette ved først å gå til webområdet for søkemotoren du vil ha. Velg deretter Flere handlinger (...) > Innstillinger, rull ned, velg Vis avanserte innstillinger, rull ned igjen og velg deretter Endre søkemotor. Velg søkemotorens webområde på listen, og velg deretter Angi som standard. Hvis du ikke finner søkemotoren på listen, sjekker du at du har besøkt webområdet for søkemotoren i Microsoft Edge, og at søkemotoren bruker OpenSearch-teknologi. Firefox: Klikk på søkefeltet Klikk på søkemotor Virker ganske tungvint å måtte gå inn i meny, rulle, klikke, rulle og angi. I firefox er det to klikk uten rull. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Edge: I Microsoft Edge gjør du dette ved først å gå til webområdet for søkemotoren du vil ha. Velg deretter Flere handlinger (...) > Innstillinger, rull ned, velg Vis avanserte innstillinger, rull ned igjen og velg deretter Endre søkemotor. Velg søkemotorens webområde på listen, og velg deretter Angi som standard. Hvis du ikke finner søkemotoren på listen, sjekker du at du har besøkt webområdet for søkemotoren i Microsoft Edge, og at søkemotoren bruker OpenSearch-teknologi. Firefox: Klikk på søkefeltet Klikk på søkemotor Virker ganske tungvint å måtte gå inn i meny, rulle, klikke, rulle og angi. I firefox er det to klikk uten rull. Jeg sjekket den opp i min Firefox akkurat nå, og det er jo ikke sammenlignbart. Du gjorde en ting som er enkel i Firefox - søk med en annen av noen få predefinerte søkemotorer, og sammenlignet med en ting som også er komplisert å gjøre i Firefox - bytte standard søkemotor. Og du hopper da samtidig over å nevne at du må slå på det ekstra søkefeltet først, og at du ikke får satt default søkemotor på denne måten. Slik måtte jeg gjøre det i Firefox for å få byttet standard søkemotor: Klikk "Open menu" (tre streker). Klikk "Customize" Dra søkefeltet over i nettleser-GUI Klikk "Open menu" for å lukke menyen - ja, mouseover-teksten er fortsatt "Open Menu". Klikk på søkefeltet Skriv inn ett tegn for å få opp søke-popup. Selv om du har tilgang til flere søkemotorer gjennom ikoner, er det øverst en egen linje for å søke på Google, som er default søkemotor. Klikk "Change search settings". Klikk på "Default Search Engine". Hvis du ikke finner søkemotoren på listen, klikk "Add more search settings". Du kommer til addons.mozilla.org, og en liste med 181 sider med addons. Søk etter den motoren du vil ha. Kvasir får ingen treff. Skriv inn "Wolfram" og det kommer opp *sju* addons å velge fra. Velg den rette Wolfram|Alpha addonen. Pass på at den du velger faktisk legger til det vanlige søket og ikke egen toolbar. Klikk "Add to Firefox". Kryss av "Make this the current search engine. Klikk "Add". Nå er Wolfram|Alpha default søkemotor. Dette er da på ingen måte så mye enklere enn i Edge. Hvis det man ønsket å gjøre var å bytte default søkemotor, kan man videre slå av det unødvendige ekstra søkefeltet med å gå videre: Klikk "Open menu". Dra søkefeltet ned på "Additional Tools and Features". Klikk "Open menu". For all del, det er til dels enkelt å finne fram og godt mulig å bytte default søkemotor i Firefox også - men ikke til Kvasir, her heller..? I Vivaldi kan jeg uten problemer legge til Kvasir som default søkemotor. Dette gjøres slik: Klikk Tools. Klikk Settings. Klikk Search. Klikk Add New Search Engine. Fyll ut f.eks. "https://kvasir.no/alle?q=%s"som URL, så man beskriver hvordan søkemotoren tar i mot søkeord. Fyll ut "https://kvasir.no"i Suggest URL. Strengt tatt usikker på hva dette feltet er til. Fyll ut "Kvasir" som Description og "k" som Nick. Kryss av "Set as Default". Klikk "Add". Fordelen er at det er mulig å sette Kvasir som default søkemotor, og med relativt få steg. Bakdelen er at det er mer teknisk. Slik gjøres det i Chrome: Skriv inn et tegn i adresselinja Høyreklikk på det du har skrevet Klikk "Edit Search Engines" Her står allerede Kvasir hos meg - lurer på om Chrome-klonen Vivaldi har registrert den i Chrome også? Går derfor videre med å installere WolframAlpha. Scroller ned en enorm liste med "Other search engines". Tror den inneholder alle sider der nettleseren noensinne har gjenkjent et søkefelt, inklusive vanlige nettbutikker. Har ikke brukt Wolfram|Alpha i Chrome, så den står ikke der. Fyller ut feltet "Add a new search engine" med "Wolfram|Alpha". Fyller ut feltet "Keyword" med "wolframalpha.com" Fyller ut feltet "URL with %s in place as query" med "http://www.wolframalpha.com/input/?i=%s" Klikk "Done". Klikk "Manage search engines..." for å gå inn i lista igjen. Pek på Wolfram|Alpha, trykk "Make default". Klikk "Done". Nå er Wolfram|Alpha default søkemotor i Chrome. Det som derimot er enklere i Firefox enn i Edge, er å slå på det ekstra søkefeltet. Det ser ikke ut for meg som det er en enkel måte å få et ekstra søkefelt i Edge og Chrome uten å bruke utvidelser. I Vivaldi er det ekstra søkefeltet på som standard. Den eneste av disse nettleserne der det går an å legge til nye søkemotorer direkte fra et av input-feltene er Chrome. Og - sjokk - Internett Explorer. Men også der må man legge til en utvidelse for nye søkmotorer, slik som i Firefox. Når jeg nå kikker på utvidelsene til Edge, ser det også ut som jeg misforsto siden sist gang. Det er nok langt færre utvidelser enn det så ut til når jeg søkte. Søket på RSS-leserene som jeg nevnte er nok apps, ikke utvidelser. Dermed vil nok RSS-feedene åpnes i en app, på samme måte som vi er vant til at Edge åpner PDF-filer..? Kan ikke se at noen av nettleserne er spesielt mye bedre på å bytte standard søkemotor. Alt dette gjør meg mer nysgjerrig på OpenSearch, siden de andre alternativene enten trenger extensions eller at man sjekker og manuelt skriver inn søkeformatet. Edit: google sier at både Chrome og Firefox støtter OpenSearch, usikker på hvordan denne støtten trigges. Endret 26. november 2016 av tommyb Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Ugh... Nå er kvasir eller Wolfram|Alpha standard søkemotor på alle nettleserne mine... Hva er det jeg har gjort!? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. november 2016 Del Skrevet 27. november 2016 Må innrømme at å bytte søkemotor for første gang var enkelt i en microsoft nettleser. Men om jeg vil søke på wikipedia, youtube, wolfram alpha og andre så synes jeg det er mye lettere når det bare er å klikke på den søkemotoren man ønsker. Forutsatt at de er lagt til på forhånd såklart. Synes også det er ganske meningsløst å skulle ha en app for RSS da dette bare er en xml fil, gjerne med noen mp3-linker for eksempel. Nå har jeg ikke brukt Edge så mye men det pleier alltid å være slike irriterende mangler. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Må innrømme at å bytte søkemotor for første gang var enkelt i en microsoft nettleser. Men om jeg vil søke på wikipedia, youtube, wolfram alpha og andre så synes jeg det er mye lettere når det bare er å klikke på den søkemotoren man ønsker. Forutsatt at de er lagt til på forhånd såklart. Ja, dersom man ønsker å søke i forskjellige søkemotorer virker det som andre nettlesere er bedre enn vanilla Edge. I Internet Explorer kan man få opp et ikon for å søke på en annen nettleser, men da må man først ha installert et plugin for den nettleseren. Wikipedia er tilgjengelig på en relativt kort liste. Men i Edge ser jeg ikke noen enkel måte å søke på andre enn default, og lurer på om man ikke per dags dato må mestre temaet "Microsoft will also be releasing a tool that can easily convert existing Chrome extensions to Edge extensions" og faktisk ordne en søkeutvidelse selv. I Vivaldi og Firefox kan man ha et eget søkefelt, der man kan velge fra forskjellige søkemotorer, og det virker godt med bare tastetrykk begge steder. I Vivaldi kan man skrive "w wikimedia" eller "b wikimedia" for å søke på Wikipedia og Bing. I Chrome kan man skrive "w wikimedia" og der foreslås det å søke på google, men med alternativene alternativene Wikipedia og... Prisguide? Her vil "b wikimedia" ikke tilby å søke på Bing. Da ligger Bing allerede på lista over "Default search engines", så usikker på hvordan dette kan tweakes til. Min vurdering er at Vivaldis løsning er bedre enn Chromes, og de har to måter å gjøre det på mot Firefoxs ene, så igjen vipper det over mot at Vivaldi er min foretrukne nettleser. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå