Gå til innhold

Oppgradering av pc


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå lyst til å oppgradere pcen min litt, men har et par spørsmål.

Først så har jeg lyst til å kjøpe ny CPU og tenker på denne:

https://www.komplett.no/product/850037/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700k-skylake-prosessor#

Det andre spørsmålet er: jeg har et veldig gammelt hovedkort som ikke støtter USB 3, og har lyst til å kjøpe nytt. Hvilket billig hovedkort kan dere anbefale? eneste kravet er som sagt at det har USB 3 og passer med kabinettet. (og andre deler?)

hovedkortet må passe i cooler master haf 932

 

Tusen takk på forhånd for all hjelp!

edit: så nå også at linken ikke kommer med kjøler, så tar gjerne rundt tips til ny CPU rundt den prisen 

Endret av bamsemumss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har nå lyst til å oppgradere pcen min litt, men har et par spørsmål.

 

Først så har jeg lyst til å kjøpe ny CPU og tenker på denne:

https://www.komplett.no/product/850037/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700k-skylake-prosessor#

 

Det andre spørsmålet er: jeg har et veldig gammelt hovedkort som ikke støtter USB 3, og har lyst til å kjøpe nytt. Hvilket billig hovedkort kan dere anbefale? eneste kravet er som sagt at det har USB 3 og passer med kabinettet. (og andre deler?)

 

hovedkortet må passe i cooler master haf 932

 

Tusen takk på forhånd for all hjelp!

Det visste du sikkert, men kortet må også ha Socket-LGA1151 -kompatibel, for å bruke den prosessoren du har lyst på.

Antakeligvis er du nødt til å kjøpe nytt hovedkort, for å bruke den prosessoren.

Muligens må du kjøpe ny RAM også - DDR4(og noen få typer DDR3) ram er tingen for Skylake arktitekturen.

 

Bra kabinett du har forresten!

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg har nå lyst til å oppgradere pcen min litt, men har et par spørsmål.

 

Først så har jeg lyst til å kjøpe ny CPU og tenker på denne:

https://www.komplett.no/product/850037/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700k-skylake-prosessor#

 

Det andre spørsmålet er: jeg har et veldig gammelt hovedkort som ikke støtter USB 3, og har lyst til å kjøpe nytt. Hvilket billig hovedkort kan dere anbefale? eneste kravet er som sagt at det har USB 3 og passer med kabinettet. (og andre deler?)

 

hovedkortet må passe i cooler master haf 932

 

Tusen takk på forhånd for all hjelp!

Det visste du sikkert, men kortet må også ha Socket-LGA1151 -kompatibel, for å bruke den prosessoren du har lyst på.

Antakeligvis er du nødt til å kjøpe nytt hovedkort, for å bruke den prosessoren.

Muligens må du kjøpe ny RAM også - DDR4(og noen få typer DDR3) ram er tingen for Skylake arktitekturen.

 

Bra kabinett du har forresten!

 

Tusen takk for svar. socket-LGA visste jeg, men har Gigabyte p55-ud3 (socket-1156) akuratt nå som begynner å bli... 6-8? år gammel? og bruker intel core i7-8602 fra rundt samme tid.

Jeg bruker følgende RAM: https://www.komplett.no/product/585022?noredirect=true#

Skjønner det er opptimalt oppgradere til DDR4, men er det et must?

 

edit: Takk! :D vært fornøyd med det kabinettet

Endret av bamsemumss
Lenke til kommentar

Dersom du vil ha den prosessoren du linket til, så må du også ha ett hovedkort med samme socket, også ny type RAM (DDR4). Du finner muligens en "pakke" på komplett til en grei pris på fredag :)

Må ikke være den. Tar gjerne mot anbefalinger. Satser på det.

Vet du hvordan jeg finner ut om et hovedkort støttes av kabinettet mitt?

Lenke til kommentar

Siden du ikke har behøvd å oppgradere på over 6 år, så klarer du kanskje å vente 2 måneder til? Amd Zen og Intel Kaby Lake er ventet i januar :-)

Har absolutt oppgradert siden de 6 årene. Men hovedkort er ikke noe som går ut "på dato" særlig fort.

Håper litt på finne noe på Black friday. Og om 2 mnd flyttes det i ny leilighet, så tror ikke pengene rekker til noe som kommer ut da :)

Lenke til kommentar

På komplett.no kan du sortere kort på noe som heter "produktformfaktor".

F.eks ATX, Mini-ATX osv.

 

Om du ser på speccsene til kabnittet ditt, støtter det:
Micro-ATX / ATX / E-ATX

 

Så du kan velge mellom disse. Nesten alle hovedkort som skal brukes for stasjonære gaming PC'er er ATX.

 

 

ATX, E-ATX, MicroATX osv er standarder, som både hovedkort og kabinett må oppfylle, for at det skal være kompatibelt.

Standardene sier blant annet hvor stor avstand det er mellom skruene som fester hovedkortet.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

På komplett.no kan du sortere kort på noe som heter "produktformfaktor".

F.eks ATX, Mini-ATX osv.

 

Om du ser på speccsene til kabnittet ditt, støtter det:

Micro-ATX / ATX / E-ATX

 

Så du kan velge mellom disse. Nesten alle hovedkort som skal brukes for stasjonære gaming PC'er er ATX.

 

 

ATX, E-ATX, MicroATX osv er standarder, som både hovedkort og kabinett må oppfylle, for at det skal være kompatibelt.

Standardene sier blant annet hvor stor avstand det er mellom skruene som fester hovedkortet.

Må bare starte med å si takk for at du satt av tid til å hjelpe :)

 

Har du eventuelt noen anbefalinger til hovedkort og eller CPU rundt prisen linket i første post?

Kan jo være man finner noe fint på fredag. Men om det er noen som er "burde ikke" eller "er fin"

Endret av bamsemumss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...