emrossel Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) Jeg har akkurat fått i hus en ny LG tv. Alt fungerer fint utenom lyd når jeg streamer feks Viaplay. Jeg har en Get boks og en Receiver + 5.1 system. Fra Receiver til TV er det en HDMI kabel. Jeg får bilde fra Viaplay men lyd fra Get boksen. Skrur jeg av boksen så får jeg ingen lyd. Dvs jeg får lyd via tvets egne høytalere hvis jeg skrur opp. Jeg har forsøkt alt av innstillinger tror jeg. Hvordan får jeg viaplay lyden ut på anlegget. Noen som kan hjelpe meg med det? Endret 22. november 2016 av emrossel Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Les deg opp på HDMI ARC for både receiver og TV. På min Samsung JS9505 velger jeg kilde receiver/processor (regner med det finnes tilsvarende på LG) for lyden. Og på Marantz 8802 surround processor setter jeg TV Audio (som betyr at den henter lyd fra kabelen som går "ut" fra surround processor/receiver til TV (forøvrig kan man assigne lydkilde helt fritt til hver input her, om man ønsker andre alternativer). Alternativt kan du strekke optisk digital kabel fra TV til receiver. Selvsagt; det er et hav av innstillinger for å velge kilde for lyd fra TV ved bruk av apper på TV (eller innebygd tuner). Det samme gjelder for receiver. Men uansett, du har 2 muligheter; HDMI ARC eller optisk digital. Det er veldig vanskelig å fortelle hvordan sette opp dette når man ikke engang vet hvilken receiver eller modell av TV det er (naturligvis står dette godt beskrevet i instruksjonsbøker som fulgte med både TV og receiver - de finnes også på nett om man har rydda dem bort). Endret 23. november 2016 av TGB Lenke til kommentar
emrossel Skrevet 23. november 2016 Forfatter Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Les deg opp på HDMI ARC for både receiver og TV. På min Samsung JS9505 velger jeg kilde receiver/processor (regner med det finnes tilsvarende på LG) for lyden. Og på Marantz 8802 surround processor setter jeg TV Audio (som betyr at den henter lyd fra kabelen som går "ut" fra surround processor/receiver til TV (forøvrig kan man assigne lydkilde helt fritt til hver input her, om man ønsker andre alternativer). Alternativt kan du strekke optisk digital kabel fra TV til receiver. Selvsagt; det er et hav av innstillinger for å velge kilde for lyd fra TV ved bruk av apper på TV (eller innebygd tuner). Det samme gjelder for receiver. Men uansett, du har 2 muligheter; HDMI ARC eller optisk digital. Det er veldig vanskelig å fortelle hvordan sette opp dette når man ikke engang vet hvilken receiver eller modell av TV det er (naturligvis står dette godt beskrevet i instruksjonsbøker som fulgte med både TV og receiver - de finnes også på nett om man har rydda dem bort). Takk for godt svar. Jeg skjønner at jeg ikke har vært presis nok i min beskrivelse av setup. Jeg har kjøpt dette TV fra LG http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/55UH750V/lg-55-4k-uhd-smart-tv-55uh750v Hjemme har jeg en GET Box 2. Min reveiver er Pioneer SC-2022. Jeg har i tillegg en Blueray spiller. Bluerayspilleren er koplet via egen HDMI på receiveren så der fungerer det fint. Utfordringen med Viaplay, NRK nett app m.flere er at lyden hentes via samme HDMI kabel som deles med lyd og bilde fra Get boksen . Slik det er nå får jeg bilde fra Viaplay, mens lyden er fra Getboksen. Skrur jeg av GET boksen kommer det ingen lyd. Mulig jeg kan bruke samme opplegg for Get boks som for Blueray spilleren. Egen HDMI til receiveren? Da kan evt opplegg bli slik på reveieren Inngang BD = Lyd og Bilde for Bluerayspiller Inngang CBL/SAT = Lyd og bilde for TV apper Inngang DVD = Lyd og Bilde fra GET Box Vil dettte gå. I så fall går det en HDMI kabel fra Receiver til TV og egne HDMI fra hhv BD spiller og Getboks til separate HDMI innganger på receiveren. Noen luringer som kan svare meg på dette. Er jeg helt på "viddene"? EDIT: Ser at det er en utgang som har benevnelsen ARC som jeg antar betyr audio return channel. Prøver den i kveld. Endret 23. november 2016 av emrossel Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Kjenner ikke modellene beskrevet her; men om receiver støtter ARC så bør du ikke koble TV til CBL/SAT. Jeg ville gjort følgende: - Inngang BD = lyd og bilde for blu-ray spiller - Inngang CBL/SAT = lyd og bilde fra getbox - Utgang fra receiver til TV = bilde fra valgt komponent; samt audio return channel (ARC) fra apper på TV. Vanligvis er det et eget valg å få denne lyden på receiver (min har TV audio).Ofte har TV kun støtte for ARC på en av inngangene (sjekk hvilken, det står ofte på selve inngangen til TV). Det samme kan gjelde på receiver med tanke på utgang (vanligvis et utgang 1 den rette, om receiver har flere utganger). Så det betyr at du har kun 1 HDMI kabel fra receiver til TV. Denne brukes for å sende valgt kilde fra receiver til TV (getbox eller blu-ray spiller); samt for å få lyd fra TV (apper på TV). Du kan også da bruke lyd på TV, om du ikke bruke receiver for lyd alltid. Men normalen er å bruke receiver for alt av lyd og som en "switch" box for HDMI-enheter. Utgang fungerer grunnet ARC som inngang til receiver (for ARC for TV-apper). Edit: Ofte er TV HDMI implementert dårlig; slik at HDMI enhet koblet rett til TV får oppgitt 2 kanaler; selv om ARC er benyttet og receiver knyttet på andre enden har 5.1/7.1/5.4.1/7.4.1 osv). Og får f.eks getbox tilbakemelding fra TV når den er koblet direkte at TV støtter 2 kanaler; så vil du da _aldri_ får 5.1 lyd fra getbox'en. Derfor - koble alt til receiver; og kun receiver er koblet til TV. Korrekt i henhold til HDMI standarden rundt ARC er at enhet som spør TV om antall kanaler; skal få antall kanaler på ARC om dette er koblet opp. Her feiler nesten alle. Har man PC koblet direkte til TV som igjen bruker ARC; kan man modifisere info på PC slik at den sender 5.1/7.1 uavhengig av hva TV'en sier via HDMI systemet hva den støtter. Da virker det Edit2: Husk å velge lydutgang til dolby digital via hdmi for getbox2; ellers får du bare stereo. Ganske mange kanaler sender i dolby digital (både 2.0 og 5.1). Endret 23. november 2016 av TGB Lenke til kommentar
emrossel Skrevet 23. november 2016 Forfatter Del Skrevet 23. november 2016 Kjenner ikke modellene beskrevet her; men om receiver støtter ARC så bør du ikke koble TV til CBL/SAT. Jeg ville gjort følgende: - Inngang BD = lyd og bilde for blu-ray spiller - Inngang CBL/SAT = lyd og bilde fra getbox - Utgang fra receiver til TV = bilde fra valgt komponent; samt audio return channel (ARC) fra apper på TV. Vanligvis er det et eget valg å få denne lyden på receiver (min har TV audio). Ofte har TV kun støtte for ARC på en av inngangene (sjekk hvilken, det står ofte på selve inngangen til TV). Det samme kan gjelde på receiver med tanke på utgang (vanligvis et utgang 1 den rette, om receiver har flere utganger). Så det betyr at du har kun 1 HDMI kabel fra receiver til TV. Denne brukes for å sende valgt kilde fra receiver til TV (getbox eller blu-ray spiller); samt for å få lyd fra TV (apper på TV). Du kan også da bruke lyd på TV, om du ikke bruke receiver for lyd alltid. Men normalen er å bruke receiver for alt av lyd og som en "switch" box for HDMI-enheter. Utgang fungerer grunnet ARC som inngang til receiver (for ARC for TV-apper). Edit: Ofte er TV HDMI implementert dårlig; slik at HDMI enhet koblet rett til TV får oppgitt 2 kanaler; selv om ARC er benyttet og receiver knyttet på andre enden har 5.1/7.1/5.4.1/7.4.1 osv). Og får f.eks getbox tilbakemelding fra TV når den er koblet direkte at TV støtter 2 kanaler; så vil du da _aldri_ får 5.1 lyd fra getbox'en. Derfor - koble alt til receiver; og kun receiver er koblet til TV. Korrekt i henhold til HDMI standarden rundt ARC er at enhet som spør TV om antall kanaler; skal få antall kanaler på ARC om dette er koblet opp. Her feiler nesten alle. Har man PC koblet direkte til TV som igjen bruker ARC; kan man modifisere info på PC slik at den sender 5.1/7.1 uavhengig av hva TV'en sier via HDMI systemet hva den støtter. Da virker det Edit2: Husk å velge lydutgang til dolby digital via hdmi for getbox2; ellers får du bare stereo. Ganske mange kanaler sender i dolby digital (både 2.0 og 5.1). TGB: Tusen takk for super informasjon. Fant de rette innstillingene på Receiver en med din hjelp. Resten var faktisk riktig fra før. Igjen mange takk :-) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Som en liten sidekommentar; de fleste receivere har "standby-valg" for hvilken HDMI input den skal sende til TV når receiver ikke står på. Dette kan være veldig praktisk om noen ønsker å se TV fra getbox uten å bruke receiver (selv om jeg ikke skjønner hvorfor noen vil seg selv så vondt at de bruker tv-høytalere frivillig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå