Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler ift å bruke andres fulle navn på nett?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

[ting som ikke er rellevant til spørsmålet]:

Hey, det har seg slik at det er en borger her som har vært ufattelig forrædersk og ondsinnet og bl.a ringt jobben min med falske anklager om meg (også gått til politiet, men personen velgte å ikke anmelde mest sansynelig pga at h*n da kunne blitt straffefulgt for falsk anklage).

Jeg har flere sitater fra denne personen om meg og andre som h*n har slengt ut i hytt å gevær, som ikke ville stilt denne personen i særlig godt lys også.

[her kommer spørsmålet]

Nå vet jeg at man ikke har rett til å laste opp bilder på nettet av ikke-offentlige personer, men har jeg lov å legge ut et innlegg om denne personen med sitater og fullt navn (og kanskje beskrivelse av alder/etnisitet/yrke/studievei)? Jeg prøvde å søke på dette men fant lite, jeg vil anta det ikke kan gå under "æreskrenkelse" så lenge alt er faktuelt? 

[Elaborering av tankemåte]

for å ta et ekstremt eksempel kaller vi det jo ikke æreskrenkelse om noen skriver om anders behring breivik, hvorav de nevner hvor han er fra, hans alder og hans kjente ugjerninger

Håper noen kan svare :)

Anonymous poster hash: 84107...1e3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I regelen er det ingen ærekrenkelse så lenge det er sant. I praksis er det du som må bevise at det er sant, og jo mer belastende opplysninger du offentliggjør, desto strengere er bevisbyrden du har. Ærekrenkelser er imidlertid ikke straffbart, noe som gjør at han i praksis må gå til søksmål (et dyrt sådan) mot deg.

Det gjelder i tillegg noen strafferettslige regler om brudd på privatlivets fred, men disse forutsetter at man har en rimelig forventning om at opplysningene forble private.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...