Gå til innhold

forskjellen på flatscreen og buet til CRT

GRendal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betegner ganske enkelt at selve skjermen er flat ikke buet. Flat må ikke forveksles med smal.

I praksis så betyr dette at man slipper de noe avrundete hørnene (det er litt til stede p.g.a. at et billedrør ikke kan vise et helt flat bilde) og at glasset ytterst mot seeren er plant ikke buet, på denne måten får man kun refleksjoner som kommer rett på skjermen og ikke til sidene.

Lenke til kommentar
Og et sånn subjektivt innskudd her; det er mye mer behagelig å se på en helt flat skjerm. Hvis du sitter med en til vanlig kommer du til å bli prippen når du må sitte foran en buet skjerm :)

Så vidt jeg vet er det ikke teknisk mulig å lage en helt flat CRT skjerm. Disse "helt flate" skjermene er gjerne buet litt den andre veien.

Lenke til kommentar
Og et sånn subjektivt innskudd her; det er mye mer behagelig å se på en helt flat skjerm. Hvis du sitter med en til vanlig kommer du til å bli prippen når du må sitte foran en buet skjerm :)

Så vidt jeg vet er det ikke teknisk mulig å lage en helt flat CRT skjerm. Disse "helt flate" skjermene er gjerne buet litt den andre veien.

Helt flat må du lese som as flat as they get. Det er ikke nødvendig å pirke så. Mange her som trenger å lese en eller annen bok om parforhold som heter "Blås i bagatellene"; tror det hadde vært hyggeligere her da.

Det er betydlig forskjell på en flat skjerm og en som er buet, så vi snakker jo om forskjellen mellom disse to.

Lenke til kommentar

Helt flat må du lese som as flat as they get. Det er ikke nødvendig å pirke så. Mange her som trenger å lese en eller annen bok om parforhold som heter "Blås i bagatellene"; tror det hadde vært hyggeligere her da.

Det er betydlig forskjell på en flat skjerm og en som er buet, så vi snakker jo om forskjellen mellom disse to.

At "helt flate" skjermer gjerne buer innover var nytt for meg. Ergo oppfattes denne opplysningen ikke som pirking for min del, snarere som en dose velkommen informasjon.

For øvrig vil jeg våge å foreslå at flatskjerm og flat skjerm ikke nødvendigvis skal likestilles betydningsmessig.

Lenke til kommentar

Bilder og publikasjoner, alt som skal ut på papir, ser mer ekte ut. Du får en bedre følelse på skjermen av hvordan det kommer til å se ut på papir. Dog er skrivere Djevelens verk og dyrker Hans onde veier...dessuten må selvsagt skjermen kallibreres om du vil at oransje skal bli oransje o.s.v, men alikvel, noe bedre feeling får du med flat CRT.

Den viser bilder bedre, om du jobber med digital bildebehandling. Bildet strekkes litt mindre i ytterkantene.

Flate CRT bilderør av typen Trinitron og andre var i utgangspunktet dyrere enn buede bilderør. Produsenten la da gjerne ned litt ekstra i kvaliteten ellers også.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

At "helt flate" skjermer gjerne buer innover var nytt for meg. Ergo oppfattes denne opplysningen ikke som pirking for min del, snarere som en dose velkommen informasjon.

Forøvrig vil jeg våge å foreslå at flatskjerm og flat skjerm ikke nødvendigvis skal likestilles betydningsmessig.

Da jeg fikk skjermen min (Sony G400 FD Trinitron) føltes det ut som om skjermen gikk innover. Men om dette er grunnet det faktum at jeg hadde sittet med en "vanlig" buet skjerm, og gikk over til en "rett" etterpå skal jeg ikke uttale meg om. Når jeg sitter med skjermen (nå har jeg jo hatt denne i over et år hvertfall) ser den rett ut. Det samme hvis jeg ser den fra siden.

Det jeg ville frem til var nå hvertfall; flatt er flott. :thumbs:

Endret av Nobu
Lenke til kommentar

Ja det kan føles ut som flate CRT-skjermer buer innover, men jeg kan garantere at dette bare er et synsbedrag!

Da jeg for over fem år siden kjøpte min første flate CRT (Panasonic PF70), buet skjermen tilsynelatende innover, men etter en ukes tid var den helt flat. Noe som den også er!

Forklaringen på dette fenomenet er følgende:

Hele livet har du sittet foran skjermer som buler utover, dette vil hjernen etterhvert kompensere/utligne for ved å tenke på bildet som en rett flate.

Når du senere setter seg foran en helt flat skjerm vil hjernen fortsatt kompensere for at bildet buer utover, men siden dette ikke er tilfelle lengere vil effekten være motsatt.. ergo ser det ut som om skjermen buler innover..

Når du senere sitter deg foran en CRT skjerm igjen vil denne føles mye mere bulete enn sist du satt foran den, da for at hjernen ikke kompenserer for "bulingen" lengere.

De fleste av oss som bruker flere typer skjermer merker dette hele tiden!

Men ikke alle CRT-skjermer som selges som "flate" er det, såkalte invar-skjermer har helt flat glassflate, men buler på skjermens innside.. f.eks Hansol 920D. Denne blir markedsført som flat, men dette er egentlig juks etter min mening.

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Der tar du feil, men det er teknisk umulig å lage en helt flat skjerm med riktig geomentri. At de er buet motsatt vei er vertfall feil, problemet når det gjelder flate billedrør er å få lyskanonen som sitter bake i midten på skjermen og treffe kantene samtidig som midten av skjermen, derfor blir det vertfall feil med motsatt bue. Skal være enig i at endel skjermer ser ut som de er "buet gal veien" men da er det bare designet som lyver. Men med dagens teknologi på dyrere skjermer (gjerne sony og philips) har de klart å lage et nesten perfekt flatt bilde pga speiling og eller forsinkelser i kanonen. Men tar du en billigere skjerm som f.eks hyundai q910, selv om denne reklameres som "flat crt", så er den egentlig ikke det, de har bare satt en flat glassplate forran et buet rør for å minske refleksjoner, dette er en smart "billig" løsning som jeg også har sett på endel viewsonic skjermer, denne teknologien er ikke ny, ble levert panasonic og BO tver på slutten av 80 tallet med flate glassplater forran det buete røret!

Lenke til kommentar

Vis man ser på de fleste skjermer med "flatt" bilderør, å setter en finger på midten, og en i sida, så ser man at det er lengre inn til bildet på sida en på midten, så de fleste skjermer med "flatt" bilderør, har egentli bua bildeflate, men har konkavt glass (som det heter på pent) for å lure folk til å kjøpe dem.

Sikkert skriveleifer og dårlige formuleringer etc, for det er begynt å bli tili på morgenen, å kjeg sitter på lan :thumbs:

Lenke til kommentar
Vis man ser på de fleste skjermer med "flatt" bilderør, å setter en finger på midten, og en i sida, så ser man at det er lengre inn til bildet på sida en på midten, så de fleste skjermer med "flatt" bilderør, har egentli bua bildeflate, men har konkavt glass (som det heter på pent) for å lure folk til å kjøpe dem.

Sikkert skriveleifer og dårlige formuleringer etc, for det er begynt å bli tili på morgenen, å kjeg sitter på lan :thumbs:

Der tar du feil! Flere produsenter lager helt flate CRT-skjermer, unntaket er som tidligere nevnt q910 og Hansol 920D (som ikke er flate).

Lenke til kommentar

Har selv sett forskjellen på skjermer som skal være flate og skjerm som er det (f.eks. min egen) og det er forskjell der ja. Høres logisk ut dette med å legge en glassplate over et buet bilderør, har sett skjermer som virker lysere på midten og mørkere ut i kantene. Bildet ser ikke flatt ut, mens skjemen fortsatt kalles flat av produsent.

Hva baserte du dette på egentlig?

Lenke til kommentar

Hva baserte du dette på egentlig?

Noe jeg har blitt fortalt av en tidligere arbeidskollega som har jobbet med skjermer på Tandberg. Dog, dette begynner å bli noen år siden.

Når det gjelder skjermer som er buet den andre veien så har jeg vært borti noen som ihvertfall syntes å være bøyd innover.

Lenke til kommentar

For å ta et praktisk eksempel: Heime sitter eg på en LG Flatron F900B, og er igrunn storfornøyd med den skjermen.

Besøkte en venn, som har 19" "rund" skjerm, og idet eg satte meg ned foran skjermen begynte eg å lure på ka han hadde gjort med den. Alt var så bua og ekkelt å sjå på, og alt var lissom.. feil.....

Opplever flatskjermer som om dei har masse bedre og klarare bilde og bedre farger....

Dessuten er dei meir behagelige å sjå på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...