Gå til innhold

Denne elbilen yter en megawatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

1300 hester og en toppfart som ikke har imponert noen på 30 år? Men den rundetiden var ganske bra.

Toppfarten trenger du ikke uansett. Selv amerikanerne har begynt å produsere biler som ikke bare går fort rett frem.

 

Ikke en bil som klarer raske rundetider på Nordschleife heller. Det er mulig å kjøre i 300 km/t+ på Autobahn og på enkelte baner.

Lenke til kommentar

Vær så snill - dette er en elbil. Den har følgelig ikke 1300 av James Watt sine slitne gampeekvivalenter. Den har derimot i overkant av 950 kilowatt med motor. Nå må den gamle måleenheten snart få dø ut. Eller så kan vi like godt begynne omtale dreiemomentet i foot-in-mouth-pounds, samtidig som vi krangler om hvis konges fot det skal regnes ut fra, eller omregninga fra stones til lbs. Så skal jeg slenge på hvor mange British Thermal Units det er på batteriet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær så snill - dette er en elbil. Den har følgelig ikke 1300 av James Watt sine slitne gampeekvivalenter. Den har derimot i overkant av 950 kilowatt med motor. Nå må den gamle måleenheten snart få dø ut. Eller så kan vi like godt begynne omtale dreiemomentet i foot-in-mouth-pounds, samtidig som vi krangler om hvis konges fot det skal regnes ut fra, eller omregninga fra stones til lbs. Så skal jeg slenge på hvor mange British Thermal Units det er på batteriet...

Jeg har en Galaxy S6. Hvor stor skjerm har den? Samsung oppgir 5,1 tommer. Mulig de burde ha skrevet 129,54 mm i stedet for på sin nettside. Skal det være metrisk, så skal det være metrisk...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"ettersom det teknisk sett er langt enklere å produsere elbiler enn tradisjonelle biler."

 

En bil er mer enn bare motoren, bare spør kinesiske bilprodusenter som har hatt problemer med å lage kollisjonssikre biler som tåler NCAP-testing. Understellet er heller ikke plankekjøring hvis man ønsker gode kjøreegenskaper.

Nye dataverktøy kan nok simulere mye, men man må vite hvilke parametre som er relevante og hvilke som har mindre betydning.

 

Kollisjonssikre batterier er ennå ikke hyllevare, og selv Tesla har hatt litt problemer med elmotorene (DU) sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vær så snill - dette er en elbil. Den har følgelig ikke 1300 av James Watt sine slitne gampeekvivalenter. Den har derimot i overkant av 950 kilowatt med motor. Nå må den gamle måleenheten snart få dø ut. 

Jeg har en Galaxy S6. Hvor stor skjerm har den? Samsung oppgir 5,1 tommer. Mulig de burde ha skrevet 129,54 mm i stedet for på sin nettside. Skal det være metrisk, så skal det være metrisk...?

 

Telefonen din har en 13cm stor skjerm. Professoren min som truet de fremmøtte i auditoriet med stryk om vi ikke sporeksens lærte oss oppgi svar med korrekt antall signifikante desimaler (samt konfidensintervall,) hadde selvfølgelig helt rett. Og regnestaven har en glimrende fordel over kalkulatoren - regnestaven gir av natur fra seg en funksjonell avrunding av svaret. 

 

(Og forresten, jeg vet 'alt' om avrundingsfeil mellom mil og mikrometer i ECAD.)

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Vær så snill - dette er en elbil. Den har følgelig ikke 1300 av James Watt sine slitne gampeekvivalenter. Den har derimot i overkant av 950 kilowatt med motor. Nå må den gamle måleenheten snart få dø ut.

Jeg har en Galaxy S6. Hvor stor skjerm har den? Samsung oppgir 5,1 tommer. Mulig de burde ha skrevet 129,54 mm i stedet for på sin nettside. Skal det være metrisk, så skal det være metrisk...?

Telefonen din har en 13cm stor skjerm. Professoren min som truet de fremmøtte i auditoriet med stryk om vi ikke sporeksens lærte oss oppgi svar med korrekt antall signifikante desimaler (samt konfidensintervall,) hadde selvfølgelig helt rett. Og regnestaven har en glimrende fordel over kalkulatoren - regnestaven gir av natur fra seg en funksjonell avrunding av svaret.

Slike mål blir stort sett alltid oppgitt i mm. Jeg omregnet også fra tommer til mm. Hadde jeg rundet opp til 13 cm, så kan du banne på at noen hadde kommentert det. Selv l/b/h på biler er oppgitt i mm, men selvfølgelig uten desimaler. Uansett, du tok ikke stilling til om det er greit å oppgi skjermstørrelse i tommer. Eller hva med felger? Tommer eller mm/cm?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slike mål blir stort sett alltid oppgitt i mm. Jeg omregnet også fra tommer til mm. Hadde jeg rundet opp til 13 cm, så kan du banne på at noen hadde kommentert det. Selv l/b/h på biler er oppgitt i mm, men selvfølgelig uten desimaler. Uansett, du tok ikke stilling til om det er greit å oppgi skjermstørrelse i tommer. Eller hva med felger? Tommer eller mm/cm?

 

 

Dette fører ingen steds, men la meg likevel få informere om at ma. BMW prøvde seg med å omdefinere og -skalere felger til metriske TRX mål. Det gikk dårlig, så de sluttet med det. På den annen side er 19" rack nå definert til å være 47,5cm metrisk mellom skruehullene. Eller ta sykkelhjul, som jo amerikanske markedsførere oppgir som e.g. 28" og 29" store - begge deler benytter like fullt 622mm felg, dog med ulik størrelse dekk, igjen definert i hht. ISO 5775 etter "European Tyre and Rim Technical Organisation," i millimeter. Eller ennå bedre - 2×4" stav måler i realiteten 48x96mm. Tømrerne mener en tomme er 25mm, men at 2mm alltid går bort til saging. Samme 2×4" er forøvrig 38×89mm i USA.

 

• https://en.wikipedia.org/wiki/Lumber#North_American_softwoods

 

Ja, faktisk er tommer i seg selv helt siden 1959 definert i meter. Som igjen er definert som distansen lys i vakuum tilbakelegger i løpet av 1/299 792 458 sekund. Men det er en annen sak.

 

• https://en.wikipedia.org/wiki/Foot_(unit)#International_foot

• https://en.wikipedia.org/wiki/Metre

 

Vi kan fortsette. Ta eksempelvis rørgjenger, som en periode ble forsøkt overført til metrisk format. Også det ble forlatt, slik at ISO 7 og ISO 228 nå faktisk henviser til 'British Standard Pipe,' dog målt i millimeter. Samme historia for mikroskopgjenger med 'Royal Microscopical Society objective thread size,' selv om tyskerne her lykkeligvis fikk inn M25 og M32. Men det stopper ikke der, for 1/4" tripodgjengene (kamerafestet) var originalt Whitworth-gjenger, men ble ved ISO 1222:2010 omdefinert til UNC. Så der har du en tvetydighet innenfor imperiske måleenheter. Og vi går ikke videre inn på plimsollmerke og maritim tonnasje - det er bare ikke morsomt. 

 

Det jeg vil frem til, er at selv om du presenterer et mål i imperiske måleenheter, så er du ikke dermed garantert at det er i nettopp denne måleenheten saken faktisk er definert. Og når jeg først dro fram gjengestandarder, så skal det nevnes at der finnes endel merkelig fra tysk side også - pansergjenger kan med fordel feies under teppet, selv om de er metrisk definert.

 

Det er alt jeg vil si om denne sak. Utover å minne om at hestekrefter er politisk vedtatt fjernet, første gang med "meterkonvensjonen" av 20. mai 1875. Men der er nok av EU direktiv som fornyer det vedtaket. Minner om at du i motsetning til hva folk innbiller seg ikke betaler HK-avgift, men derimot effektavgift, målt ut i kilowatt.

 

 

[EDIT:]

Men jeg ser at jeg ikke svarer på ditt direkte spørsmål. Jo, jeg bruker også imperiske måleenheter i de enkelttilfeller der det fysiske objektet er målt ut og standarisert i heltall imperiske veridier. Altså arvegods. Eller jeg bruker ISO standardene sine nye navn, slik som R20, R25, osv. for rørgjenger, eller tilsvarende nummerering av Torx-bit.

 

Men bruksområdet er ofte viktigere som det faktiske målet. Slik at for e.g. skjerm og hjulstørrelse har intervallstørrelsen en vel så viktig psykologisk effekt - det at størrelsen på en tomme er signifikant mot diagonalens fulle lengde. Du vil møte deg selv i døra om du forsøker oppgi et kinolerret i tommer - da er det fot eller snarere meter som er naturlig. Fortsatt med maksimalt et desimal etter komma. Biler skal derimot oppgis ned på mikrometeren - skal ikke ha noe mer av at det er forskjellig lengde på karosseridelene på høyre og venstre side. Dette er kalde MCAD data.

 

I ECAD opererte vi utelukkende med 'mil' tilbake til tiden med hullmonterte komponenter. En kollega av meg mente 'mil' var en helt naturlig måleenhet som var akkurat passe stor. Vel, overflatemonterte komponenter kom og er av JEDEC et. al. definert med ben- eller ballavstand i heltall mikrometer. Har følgelig ikke brukt 'mil' på mange år. Gridless er vel nærmere sannheten.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vær så snill - dette er en elbil. Den har følgelig ikke 1300 av James Watt sine slitne gampeekvivalenter. Den har derimot i overkant av 950 kilowatt med motor. Nå må den gamle måleenheten snart få dø ut. Eller så kan vi like godt begynne omtale dreiemomentet i foot-in-mouth-pounds, samtidig som vi krangler om hvis konges fot det skal regnes ut fra, eller omregninga fra stones til lbs. Så skal jeg slenge på hvor mange British Thermal Units det er på batteriet...

Jeg har en Galaxy S6. Hvor stor skjerm har den? Samsung oppgir 5,1 tommer. Mulig de burde ha skrevet 129,54 mm i stedet for på sin nettside. Skal det være metrisk, så skal det være metrisk...?

Ja, det skal være metrisk. Tommen er per definisjon eksakt 25.4mm. Når den uansett er basert på millimeter kan man bruke millimeter.

Du kan bare si 130mm eller 13cm. Hvorfor er det vanskeligere enn å si 5.1"?

Lenke til kommentar

 

Utskiftbare batterier. Supert. Det er noe som bør komme på alle elbiler.

Ikke mye behov for det ser det ut:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_station#Battery_swapping

 

Ser for meg i fremtiden hvor man kan bytte ut batteriet på et alminnelig verksted. Kanskje fordi batteriet har begynt å bli dårlig, eller fordi man vil oppgradere til et kraftigere variant batteri. Det må bedre standarder til for dette kan skje. Det vil ikke la seg gjøre dersom bilprodusentene lager egne priprietære batterier.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

 

 

Utskiftbare batterier. Supert. Det er noe som bør komme på alle elbiler.

Ikke mye behov for det ser det ut:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_station#Battery_swapping

Ser for meg i fremtiden hvor man kan bytte ut batteriet på et alminnelig verksted. Kanskje fordi batteriet har begynt å bli dårlig, eller fordi man vil oppgradere til et kraftigere variant batteri. Det må bedre standarder til for dette kan skje. Det vil ikke la seg gjøre dersom bilprodusentene lager egne priprietære batterier.

Batteriet vil nok vare like lenge som bilen. Skal du skifte det med eit større batteri, bør du uansett velje eit som er godkjent av bilprodusenten. Du vil ikkje ha eit billig "superbatteri 999 MWh" frå Kina, merka CE for "China Export" og kjøpt for 99 cent på Ebay, eller noko som helst anna som ikkje er grundig sertifisert saman med bilen. Litt dårleg konstruksjon, ei kortslutning, feil spenning eller misforstått temperatur, gjerne i kombinasjon, so får du eit fyrverkeri du seint vil gløyme. Eg trur heller ikkje nokon bilprodusent vil ta ansvar for å sertifisere slike tredjepartsbatteri til sine bilar. Batteria kjem heller ikkje til å fylgje nokon felles standard på tvers av bilmerke eller -modellar, sidan dei har so ulike eigenskapar som dei har. Makseffekt, kapasitet, spenning, fysisk utforming, modulinndeling, balansering, protokollen dei snakkar med bilen, kjøling/oppvarming osb.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...