Gå til innhold

Problem med HD-dekoder fra Canal Digital

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg måtte nylig ha ny HD-dekoder fra cd pga at den gamle dekoderen ikke tok HD-signaler.På den gamle dekoderen kunne jeg via en scartkabel sende signalene gjenom en Panasonic DVD-spiller med harddisk, ta opp programmer,redigere og brenne ut på en DVD-plate.Den muligheten hadde ikke den nye dekoderen,den har ikke scartutgang.Jeg har TV i to rom og har altså to dekodere,den forrige som som jeg kjøpte for ca et år siden-altså en HD-dekoder det også-  hadde scartutgang bak men da jeg prøvde å koble den til Panasonicen som jeg gjorde med den gamle dekoderen kommer ikke signalene igjennom.Er det en eller annen innstilling som jeg ikke kjenner til,eller er det kort og godt ikke mulig å få dette til.I så fall:hva er egentlig denne scartutgangen til ?

Håper jeg ikke har uttrykt meg altfor uklart - og at en eller annen kan oppklare dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret står på side 13 i bruksanvisningen, men er nok ikke så enkelt å "tyde".

Hvis dekoderen er tilkoblet med en SCART-kabel, må oppløsningen på dekoderen settes til 576i. Hvis skjermoppløsningen er noe annet enn dette, vises ikke tv-bildet. Trykk RES-knappen på dekoderens frontpanel gjentatte ganger, helt til dekoderen bytter til 576i-modus og tv-bildet vises.

Dvs at hvis man trykker (flere ganger) på RES-knappen på fronten av dekoderen til den indikerer 576i på skjermen, så vil det komme signal på scartutgangen. Ulempen vil da være at man ikke får HD-oppløsning på skjermen via HDMI.

Lenke til kommentar

Svaret står på side 13 i bruksanvisningen, men er nok ikke så enkelt å "tyde".

Hvis dekoderen er tilkoblet med en SCART-kabel, må oppløsningen på dekoderen settes til 576i. Hvis skjermoppløsningen er noe annet enn dette, vises ikke tv-bildet. Trykk RES-knappen på dekoderens frontpanel gjentatte ganger, helt til dekoderen bytter til 576i-modus og tv-bildet vises.

Dvs at hvis man trykker (flere ganger) på RES-knappen på fronten av dekoderen til den indikerer 576i på skjermen, så vil det komme signal på scartutgangen. Ulempen vil da være at man ikke får HD-oppløsning på skjermen via HDMI.

Takk for tipset Mr D,men det funket ikke.Kan det være sånn at dekoderen og apparatet jeg vil kjøre signalene gjennom ikke "samarbeider",det er en Panasonic DVD-spiller med harddisk og opptaksmuligheter,Den heter DMR-EH 59,foran står det også HD1920x1080 og OP-CONVERSION.Skulle du evnt.tipse meg om en annen opptaker som kan funke er jeg villig til å prøve.Eller er det rett og slett Canal Digital som er så sleipe at det ligger en eller annen sperre i dekoderen ?

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden ønsker du å bruke en dvd-opptaker med disk til å ta opp TV program? Det gir ingen mening, og er veldig 2005. Kjøp deg en tuner med harddisk så kan du ta opp programmer via innebygd TV-guide samtidig som du ser noe annet (regner med de har mye av samme funksjonalitet som get-dekoderen, her kan man gjøre opptak på flere program samtidig som man ser på noe helt annet. 

Lenke til kommentar

Jeg er klar over opptaksmulighetene på de nyere dekoderne,men poenget med den Panasonicen jeg hadde var at jeg kunne redigere opptakene og brenne ut på en DVD.Og det er vel ikke mulig på dekoderen - eller tar jeg feil ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...