FamP Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) Har filmet en del med videokamera og laget mpg-filer av disse. De er DVD-kompatible mpg-filer. Har installert Premiere 6.5, Winproducer 3 og Pinnacle Studio 8(full patch), så jeg er litt usikker på hvilket program jeg brukte for capture. Det er en stund siden jeg gjorde dette, så de originale DV-tapene er gjenbrukt i mellomtiden. Jeg har oppdaget at det er en del sus og støy på en del av klippene. suset ligger der hele tiden, mens det kommer litt knitring/"lydpeaks" når noen snakker. Ganske irriterende nå som jeg skal begynne å lage en ferdig film. Finnes det noen (enkle, gratis) programmer/utilities som kan benyttes for å "renske" lyden i disse mpg-filene? Altså kun fjerne støy og knitring, men la videodelen være slik den er? Endret 29. november 2003 av FamP Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Finnes jo programmer som kan splitte bilde og lyd. Så kan du får behandlet lyden for seg og smelt det sammen igjen. Lenke til kommentar
FamP Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 Har du noen gode forslag? Vet om noe som heter audioDub eller noe sånt, men har ikke noen erfaring med slike programmer. Sikkert grei fremgangsmåte, men dette må ikke gå på bekostning av bildekvaliteten. Helst bør prosessen heller ikke ta dagesvis. Ellers takk for svaret Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 lenge siden jeg drev med slikt selv. www.doom9.org har mye bra, leser du litt rundt finner du giuder til det meste. Sannsynligvis må du bruke flere programmer (et til å skille lyd/bilde og få det sammen igjen, og noe til å fikse lyden) Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Prøv noen av programmene som er beskrevet her : http://www.nva.no/proglydarbeid.asp Sound Forge eller Cool Edit kan gjøre jobben. Du må ta filmene dine inn i et videoredigeringsprogram hvor du kan legge på/manipulere flere lydspor. Premiere 6.5 skulle fikse det. Ellers så vil Vegas 4.0 være en bedre løsning da den godtar mange formater og har alle muligheter for lydbearbeiding. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Adobe Audition (gamle Cool Edit) kan nok gjøre jobben. Er ikke så lett å sette seg inn i og er heller ikke så billig. Har ikke testet dette. Bare lest litt om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå