Mathias Klingenberg Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Mener man kan spare mye på å rydde opp i leverandørkjeden.Musk vil lage soltak billigere enn vanlige tak - selv før de produserer strøm Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Selvom jeg er så ufattelig glad i dieselbil, så tror jeg egentlig at jeg liker Elon Musk. Han har ideer og ressurser til å kanskje redde oss fra oss selv. 7 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 I alle fall ideer nok til å redde oss fra folk som er ufattelig glad i dieselbiler 6 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 I alle fall ideer nok til å redde oss fra folk som er ufattelig glad i dieselbiler Du er nok ufattelig glad i dieselbiler du også. Hvordan skulle ellers potetgullet og colaen din funnet veien til butikkhyllene? 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 I alle fall ideer nok til å redde oss fra folk som er ufattelig glad i dieselbiler Du er nok ufattelig glad i dieselbiler du også. Hvordan skulle ellers potetgullet og colaen din funnet veien til butikkhyllene? Det finnes jo alternativer, men langt i fra gode nok og langt i fra god nok tilgjengelighet enda. Ingen tvil om at vi er langt i fra å være uavhengig av fossil energi. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Då veit eg kva eg skal gjere med det gamle papp-taket som lek når det ligg slaps på! Men det tek vel lang tid før dette taket kjem til sals her i landet. :-( 1 Lenke til kommentar
GU6YMXDM Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Solceller som erstatter takpanner og kledning er ikke noe nytt. Vår partner i Danmark har levert dette i ca 20 år, "takplater monteres enkelt og og kappes etter behov. Maks størrelse er 13 kvm, ny plater er under utvikling på opptil 27 kvm. Dette er enten solceller eller hybrid løsninger. Hybrid redusere plassbehov med 50% og mer en dobler energiproduksjon. Vedlikeholdskostnader er lavere en glass, også levetiden viser det seg. Kan leveres i alle farger, men da mister en noe effekt. ... Følg med.... Eldon er en av minst tre løsninger. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 – Det er ganske lovende at et soltak faktisk koster mindre enn et normalt tak, selv før du regner med verdien av elektrisiteten. Spørsmålet blir da: Vil du ha et tak som ser bedre ut enn et normalt tak, varer dobbelt så lenge, koster mindre og i tillegg produserer elektrisitet? Hvorfor vil du ha noe annet enn det? sier Musk Hvis vi slår av for en gammel venn, men lar det stå igjen at slike tak ikke er vesentlig dyrere å legge enn vanlige tak, og ikke vesentlig dyrere å vedlikeholde, og hvis det ser ut som på bildene, så er jeg solgt, jeg altså. Det der ser betydelig bedre ut enn takpapp + mose hos meg. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 [film] Han gjer nokre føresetnadar i starten som er feil. Eit viktig moment er at Tesla har ei eiga gruppe som forskar på glas. I utgangspunktet meint for bilglas (jfr glastaket til Model 3), og dei har komme fram til ein veldig solid glastype (som du ser på kula i filmen) som slepp gjennom 98% av dei bølgjelengdene som solcella kan utnytte. Dermed får dei nesten same verknadsgrad som tradisjonelle solcellepanel. Med tradisjonelle solcellepanel går òg ein del areal vekk, avdi modulane ikkje høver til taket. Eg har to takflater på 3x3 meter, som eg har prøvd å finne eigna solcellepanel til. Problemet er at alle solcellepanel eg har funne til fornuftig pris måler 1640-1660 mm i lengderetninga, og breidda går heller ikkje opp. Dermed går meir enn halve arealet vekk. Ein annan føresetnad som luktar, er at det tek 120 kWh/m² for å produsere solcellepanel med 6%(!) verknadsgrad. Det må vere eit veldig gammalt tal. Det er i alle fall ikkje relevant her, sidan verknadsgrada til solcellene (Panasonic) ligg nærare 20%. Han snakkar om varme i taket. Eit solcelletak vil vere kaldare enn eit tradisjonelt tak med lik albedo. I eit tradisjonelt tak vert all den absorberte solstrålinga til varme. Eit solcelletak konverterer ein del av lyset til straum i staden. Eg tvilar på at solceller integrert i glaset vil verte noko varmare enn solceller bak ei glasplate (tradisjonelle solcellepanel). Heller tvert imot. Dersom glaset leier varme brukbart, vil det leie varmen ut til luft meir effektivt enn eit tradisjonelt solcellepanel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå