Gå til innhold

ser du hva de gjorde med de nye norske sedlene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med unntak av "en flagstad" i en tegneserie engang, har jeg aldri hørt moderne sedler bli omtalt som annet enn en variasjon av pålydende valør (tusing, tusenlapp). Om man insisterer, kan man jo gi "fire torsk og en færder" i neste innsamling...

Du hev aldri høyrt om "laken" som metafor for ein tusenlapp? No hugsar du kanskje ikkje tilbake til den gongen Ibsen var på tusenlappen, seddelen var ein del større enn dagens tusenlapp.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Eg hugsar godt då 100-lappen vart kalla ein "wergis" då Henrik Wergeland var avbilda på den, og no i seinare år har me "flaggis" og "birkis".

Ikke for å være frekk, men den type navn er vel det de bruker "ned på plata" dvs. i junkie-miljøet? Mulig det er anderledes på Vest-landet, men er iallefall det jeg forbinder med det.

Har hørt "høvding" for 1000-lapp, fra en i "miljøet" her på disse kanter.

Lenke til kommentar

Eg hugsar godt då 100-lappen vart kalla ein "wergis" då Henrik Wergeland var avbilda på den, og no i seinare år har me "flaggis" og "birkis".

Ikke for å være frekk, men den type navn er vel det de bruker "ned på plata" dvs. i junkie-miljøet? Mulig det er anderledes på Vest-landet, men er iallefall det jeg forbinder med det.

Har hørt "høvding" for 1000-lapp, fra en i "miljøet" her på disse kanter.

Det vert nok nytta i mange samanhengar. Eg hev faktisk høyrt om dei som omtalar ein hundrelapp som eit "gram", av di prisen på eitt gram hasj i Bergen lenge var 100 kr. "Det kostar faen meg tre jævla gram å komme inn på Stadion, blitt helt sykt".

Lenke til kommentar

Nobel, Ibsen, Munch, Heyerdahl er noen som kunne vært avbildet på sedlene.

Og Camilla Collet og Amalie Skram.

Flere kandidater?

Men nei, det ble en bølge, to båter, et fyrtårn og en fisk.

Nobel er vel svensk

Jøss du har rett..

Nobels fredspris-komiteen er Norge ganske kjent for, jeg visste ikke at en svenske sto bak.

Lenke til kommentar

Flere kandidater?

Nobel er vel svensk

Jøss du har rett..

Nobels fredspris-komiteen er Norge ganske kjent for, jeg visste ikke at en svenske sto bak.

Men du hev kanskje høyrt om nobelprisane i (økonomi), fysikk, kjemi, medisin og litteratur? Sistnemnde pris vann Bob Dylan i år, og det hev lenge vore uavklart om han vil reisa til Stockholm for å ta i mot prisen, byen kor alle Nobel-prisane forutan fredsprisen vert utdelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forsidene ser fine ut, men baksidene ble veldig kjedelige.

Håper uansett at kontanter forsvinner etterhvert.

Slik at det blir lettere for Staten å få tak i dine penger?

Japp.

At staten lettere får tak i pengene betyr bare at sugerørene tar dem lettere.

Sugerørene som flytter pengene over i private hender - de rike private som allerede har for mye.

Om det går veien om krigsindustrien, barnevernsindustrien, asylindustrien eller via "hjelp og bistand", slik at omtrent ingen hjelp utføres, men direktører kan bruke midlene til egen forlystelse. Ref. den nylige innsamlingen til Røde Kors som hadde mange ganger så mye fra før og måtte fabrikkere forklaringer på hvor flinke de er til å hjelpe (sine egne).

Naive folk tror at digitale penger er til fordel for folk.

Det er tvertom. Vi blir ranet enda mer og får ingenting igjen for det enn mer korrupsjon.

Om noe måtte det være Bitcoin eller annen cryptocoin som staten ikke har kontroll på.

Endret av clink
Lenke til kommentar

Flere kandidater?

Ingunn Sigurdsdatter

Norulv Øvrebotten

Jørgen Arne Skarsvåg

Ola Nordmann (han uten juridisk navn).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...