Carpe Dam Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Med unntak av "en flagstad" i en tegneserie engang, har jeg aldri hørt moderne sedler bli omtalt som annet enn en variasjon av pålydende valør (tusing, tusenlapp). Om man insisterer, kan man jo gi "fire torsk og en færder" i neste innsamling... Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 (endret) Med unntak av "en flagstad" i en tegneserie engang, har jeg aldri hørt moderne sedler bli omtalt som annet enn en variasjon av pålydende valør (tusing, tusenlapp). Om man insisterer, kan man jo gi "fire torsk og en færder" i neste innsamling... Du hev aldri høyrt om "laken" som metafor for ein tusenlapp? No hugsar du kanskje ikkje tilbake til den gongen Ibsen var på tusenlappen, seddelen var ein del større enn dagens tusenlapp. Endret 24. november 2016 av Knut Lavngard Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Eg hugsar godt då 100-lappen vart kalla ein "wergis" då Henrik Wergeland var avbilda på den, og no i seinare år har me "flaggis" og "birkis". Ikke for å være frekk, men den type navn er vel det de bruker "ned på plata" dvs. i junkie-miljøet? Mulig det er anderledes på Vest-landet, men er iallefall det jeg forbinder med det. Har hørt "høvding" for 1000-lapp, fra en i "miljøet" her på disse kanter. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Er alltid noen som skal klage og lage en stor sak ut av ingen ting. Personlig liker jeg de nye sedlene. Nå har vi hatt Ibsen en stund og da kan vi godt få noe nytt. Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Eg hugsar godt då 100-lappen vart kalla ein "wergis" då Henrik Wergeland var avbilda på den, og no i seinare år har me "flaggis" og "birkis". Ikke for å være frekk, men den type navn er vel det de bruker "ned på plata" dvs. i junkie-miljøet? Mulig det er anderledes på Vest-landet, men er iallefall det jeg forbinder med det. Har hørt "høvding" for 1000-lapp, fra en i "miljøet" her på disse kanter. Det vert nok nytta i mange samanhengar. Eg hev faktisk høyrt om dei som omtalar ein hundrelapp som eit "gram", av di prisen på eitt gram hasj i Bergen lenge var 100 kr. "Det kostar faen meg tre jævla gram å komme inn på Stadion, blitt helt sykt". Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 Nobel, Ibsen, Munch, Heyerdahl er noen som kunne vært avbildet på sedlene. Og Camilla Collet og Amalie Skram. Flere kandidater? Men nei, det ble en bølge, to båter, et fyrtårn og en fisk. Nobel er vel svensk 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 26. november 2016 Forfatter Del Skrevet 26. november 2016 Nobel, Ibsen, Munch, Heyerdahl er noen som kunne vært avbildet på sedlene. Og Camilla Collet og Amalie Skram. Flere kandidater? Men nei, det ble en bølge, to båter, et fyrtårn og en fisk. Nobel er vel svensk Jøss du har rett.. Nobels fredspris-komiteen er Norge ganske kjent for, jeg visste ikke at en svenske sto bak. Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Nobel, Ibsen, Munch, Heyerdahl er noen som kunne vært avbildet på sedlene. Og Camilla Collet og Amalie Skram. Flere kandidater? Men nei, det ble en bølge, to båter, et fyrtårn og en fisk. Nobel er vel svensk Jøss du har rett.. Nobels fredspris-komiteen er Norge ganske kjent for, jeg visste ikke at en svenske sto bak. Men du hev kanskje høyrt om nobelprisane i (økonomi), fysikk, kjemi, medisin og litteratur? Sistnemnde pris vann Bob Dylan i år, og det hev lenge vore uavklart om han vil reisa til Stockholm for å ta i mot prisen, byen kor alle Nobel-prisane forutan fredsprisen vert utdelt. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Nobel er vel svenskNorge var en del av det svenske kongeriket under hans livstid, så det er vel litt vanskelig å påstå at han var svensk i dagens forståelse av ordet. Dog, det er vanskelig å bevise eksistensen av noen nasjonaliteter i virkeligheten. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Norge var en del av det svenske kongeriket under hans livstid, så det er vel litt vanskelig å påstå at han var svensk i dagens forståelse av ordet. Vel, ikke helt. Vi var i union, men teknisk sett ikke en del av det svenske kongeriket. 1 Lenke til kommentar
clink Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 (endret) Forsidene ser fine ut, men baksidene ble veldig kjedelige. Håper uansett at kontanter forsvinner etterhvert. Slik at det blir lettere for Staten å få tak i dine penger? Japp. At staten lettere får tak i pengene betyr bare at sugerørene tar dem lettere. Sugerørene som flytter pengene over i private hender - de rike private som allerede har for mye. Om det går veien om krigsindustrien, barnevernsindustrien, asylindustrien eller via "hjelp og bistand", slik at omtrent ingen hjelp utføres, men direktører kan bruke midlene til egen forlystelse. Ref. den nylige innsamlingen til Røde Kors som hadde mange ganger så mye fra før og måtte fabrikkere forklaringer på hvor flinke de er til å hjelpe (sine egne). Naive folk tror at digitale penger er til fordel for folk. Det er tvertom. Vi blir ranet enda mer og får ingenting igjen for det enn mer korrupsjon. Om noe måtte det være Bitcoin eller annen cryptocoin som staten ikke har kontroll på. Endret 28. november 2016 av clink Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. november 2016 Del Skrevet 28. november 2016 Vel, ikke helt. Vi var i union, men teknisk sett ikke en del av det svenske kongeriket. Vel, vi var utvilsomt en del a Bernadottes kongerike, omtrent som finnmark idag er en del av det norske kongeriket, og , som finnmark idag, hadde norge sitt eget lille parlament. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) "Muh heritage" Takk og lov for at vi får nøytrale sedler. Få bort kongen fra myntene også. Endret 29. november 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. november 2016 Forfatter Del Skrevet 29. november 2016 "Muh heritage" Takk og lov for at vi får nøytrale sedler. Få bort kongen fra myntene også. Kanskje du vil vi skal bli kvitt norsk også? Engelsk er mer nøytralt? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Nice. En slippery slope. Kanskje jeg er en av de som vil avskaffe 17.mai også, fordi pølser og barnetog er roten til nazisme. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 29. november 2016 Del Skrevet 29. november 2016 Du misforstår, det er korpsmusikken som fører til strak høyrearm og rar bart... 1 Lenke til kommentar
clink Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Nobel, Ibsen, Munch, Heyerdahl er noen som kunne vært avbildet på sedlene. Og Camilla Collet og Amalie Skram. Flere kandidater? Men nei, det ble en bølge, to båter, et fyrtårn og en fisk. Ingunn Sigurdsdatter Norulv Øvrebotten Jørgen Arne Skarsvåg Ola Nordmann (han uten juridisk navn). Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Nice. En slippery slope. Kanskje jeg er en av de som vil avskaffe 17.mai også, fordi pølser og barnetog er roten til nazisme. Må vel si meg mer bekymret om barnetogene enn med pølsene. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Det som er farlig med sarkasme er at jeg risikerer å bli enige med noen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå