Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av elbil


Drogin

Anbefalte innlegg

Folket oppfordres(og delevis tvinges gjennom økte avgifter) jo til å velge elbil.

Tiden hvor jeg kjøper ny bil nærmer seg.

 

Trenger en elbil som kan:

- Bør kunne lades opp på rundt 30 minutter (finnes grenser for lenge jeg gidder å vente på å "tanke")
- Transportere propantank, 2 voksne + 2 barn + 2 store hunder + hyttetur-bagasje

- Kjøre i 6-7 timer over 35-40mil, hvor av 2 av timene på slutten er på fjellet uten strømnett.

- Gode kjøreegenskaper

 

Finnes det noen kandidater der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folket oppfordres(og delevis tvinges gjennom økte avgifter) jo til å velge elbil.

Tiden hvor jeg kjøper ny bil nærmer seg.

 

Trenger en elbil som kan:

- Bør kunne lades opp på rundt 30 minutter (finnes grenser for lenge jeg gidder å vente på å "tanke")

- Transportere propantank, 2 voksne + 2 barn + 2 store hunder + hyttetur-bagasje

- Kjøre i 6-7 timer over 35-40mil, hvor av 2 av timene på slutten er på fjellet uten strømnett.

- Gode kjøreegenskaper

 

Finnes det noen kandidater der ute?

 

Du er nok litt tidlig ute for det breie valget, første punkt får du ikke dessverre. Men de fleste kan gå til rundt 80% på en halvtime. De siste 10% er som regel helt unødvendig og alt for tidskrevende. 

 

Størrelses messig er det vell enten Tesla eller ionic som passer best? Og avhengig av hvor mange ganger du vill lade på turen til fjellet så er nok Tesla det beste valget. 

 

Problemet i dag er at de aller fleste elbiler er for små, dessverre. 

Lenke til kommentar

Tja, er det så kravstort å ville kunne transportere en familie på 4, med kjæledyr?

 

Nei det er ikke kravstort, problemet er bare at elbilene ikke er der enda. De aller fleste lager biler som nummer to. De eneste som gir reell alternativer med god rekkevidde og skikkelig hurtig lading er dessverre bare Tesla. 

 

Forhåpentligvis får de god konkuranse de neste årene, men det ser ikke veldig lovende ut enda. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tja, er det så kravstort å ville kunne transportere en familie på 4, med kjæledyr?

 

Nei det er ikke kravstort, problemet er bare at elbilene ikke er der enda. De aller fleste lager biler som nummer to. De eneste som gir reell alternativer med god rekkevidde og skikkelig hurtig lading er dessverre bare Tesla. 

 

Forhåpentligvis får de god konkuranse de neste årene, men det ser ikke veldig lovende ut enda. 

 

 

Å det kommer, og kommer fort. De aller fleste store konsernene (med unntak av Ford?) er i full gang med å utvikle el-biler med lengre rekkevidde og i variert størrelser og funksjonalitet. Verdens største produsent av el-biler, kinesiske BYD, er der allerede men har foreløpig nok med å dekke hjemmemarkedet. Spør igjen om et par år. ;-)

 

For eksempel er denne hos oss i løpet av halvannet år:

http://www.tu.no/artikler/jaguars-elektriske-suv-far-over-500-km-rekkevidde/364473

Endret av toffo
Lenke til kommentar

 

 

 

Å det kommer, og kommer fort. De aller fleste store konsernene (med unntak av Ford?) er i full gang med å utvikle el-biler med lengre rekkevidde og i variert størrelser og funksjonalitet. Verdens største produsent av el-biler, kinesiske BYD, er der allerede men har foreløpig nok med å dekke hjemmemarkedet. Spør igjen om et par år. ;-)

 

For eksempel er denne hos oss i løpet av halvannet år:

http://www.tu.no/artikler/jaguars-elektriske-suv-far-over-500-km-rekkevidde/364473

 

 

Nei det kommer ikke fort, det er nesten ingen som har noe klart på papiret som er av god størrelse og rekkevidde. Byd som du sier er jo ikke relevant all den tid de ikke selger her til lands, og ingenting tyder på at de har planer med det i nær fremtid. VW og de "andre" tyske fabler om prototyper og altslags. Det er pr i dag ingen bil en kan bestille fra noen, foruten Tesla som kan oppfylle kravene til de aller fleste. Det er synd. 

 

Men som sagt det er store planer, men lite håndfast enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du kan bli overrasket Salvesen..

Noe sier meg at flere av de store har biler klare som de kan pushe ut på relativt kort tid dersom de bestemmer seg for å sette de i produksjon..

Det er ikke alt man ønsker å gå ut med før det er klart, historien er full av bilmodeller som har vært klare for produksjon for deretter å bli skrota til fordel for noe annet.

 

Men det er sant, i dag er elbil egentlig et nisjeprodukt.. Et nisjeprodukt som massene har begynt å kjøpe, det tyder på at noen har vært svært dyktige på markedsføring.

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan bli overrasket Salvesen..

Noe sier meg at flere av de store har biler klare som de kan pushe ut på relativt kort tid dersom de bestemmer seg for å sette de i produksjon..

Det er ikke alt man ønsker å gå ut med før det er klart, historien er full av bilmodeller som har vært klare for produksjon for deretter å bli skrota til fordel for noe annet.

 

Men det er sant, i dag er elbil egentlig et nisjeprodukt.. Et nisjeprodukt som massene har begynt å kjøpe, det tyder på at noen har vært svært dyktige på markedsføring.

 

Det hadde jo bare vært en positiv overraskelse det! Men jeg tviler, bilene må testes mye, og da blir en etterhvert sett. Iallefall med slike store nyheter. Men at de sitter på mye info og planer har jeg ingen tvil om. Men det vill jo tiden vise.

 

Det er litt av problemet i dag synes jeg, mange vill ha elbiler men det er lite som dekker "alle" sitt behov. De fleste lover at om X antall år skal de ha så og så mange elbiler og de skal gå så og så langt. Men det hjelper ikke de som ønsker de i dag.

 

Ja det er absolutt ett nisjeprodukt pr i dag ift de andre, men det er svært mange som åpner øynene om dagen. Spesielt her hjemme, og det er jo ikke rart da de er en "gullgruve" for de fleste slik avgiftene er her til lands.

Lenke til kommentar

Dine krav tilsier Tesla Model X, regn med fra 750 tusen og oppover for en slik en

 

Vill faktisk si en del mer, siden han skal kjøre ganske langt til hytta. X har vist seg å ha ett ganske heftig forbruk, etter hva jeg har sett. Så en må nok opp i 90+ pakke om han ikke har mulighet/vill lade på veien. 

Lenke til kommentar

Sitter å venter/håper at f.eks Skoda kommer med en elektrisk eller i verste fall en hybrid med litt batterikapasitet av enten Ocatvia eller Superb, men de har jo sagt at det ikke kommer noe elbil fra de før i 2020 og utover... Er også lansert en SUV, men igjen ikke før tidligst 2020

 

Octavia som "prototype" - http://www.skoda-auto.com/en/experience/concepts/pages/octavia-green-e-line.aspx

Nye SUV 2020 - http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/skoda-electric-suv-under-development

 

HVORFOR er de så trege, bare Tesla som har skjønt at folk vil ha størrelse og kapasitet - dog for dyre for meg

Lenke til kommentar

HVORFOR er de så trege, bare Tesla som har skjønt at folk vil ha størrelse og kapasitet - dog for dyre for meg

Det tar vel ca 5år fra konsept til å få en bil av samlebåndet i serieproduksjon selv når alt lages av eksisterende komponenter. (Helt nye biler alstså, ikke spinn av eksisterende platformer)

 

Noe av det som er aller mest krevende er å sikre hele forsyningskjeden. Bilselskapenes kompetanse er egentlig mer logistikk og produksjon enn teknologi. En av de store utfordringene for elbiler er å sikre seg leveranser av batterier. Selve utviklingen av en bilmodell er ikke nødvendigvis den største delen av jobben med å lage et produserbart produkt. Å ha designet er bare startpunktet for å begynne å bygge produksjonslinjen, inngå avtaler med underleverandører å la de få nok tid til å skalere opp sin produksjon.

 

En grunn til at vi bare ser små kortholds elbiler eller dyre luksusbiler er at batteriforsyningene er ikke mulige å sikre for en storseriebil med stort batteri. I.e. for biler som skoda oktavia o.l. som har sin eksistenseberettigelse å selge i store volumer med lavest muilig pris. Produsentens fokus er på å optimere produksjonen og å barbere så mye kost av produktet som mulig så du kan selge billigst mulig men fortsatt ha en levelig margin er ikke mulig å gjøre elektrisk. Du kan få nok batterier til kun ganske små mengder biler, så det er begrenset interesse blant bilprodusenter som er giret for å lage hver modell i hundre tusner eller millioner.

 

M.a.o. du er enten en småskalaprodusent som gjerne lager eksotiske (dyre) biler (Jaguar, tesla nå), en storskalaprodusent som lager eksperimenter/compliance som ikke er ment å selge i store volum eller med noe særlig fortjeneste (BMW, Nissan, VW, etc), eller du har gått balla i veggen etter batterier (Tesla i fremtiden, VW? sikkert flere frem i tid)

 

Grunnen til at vi ikke ser noen volumprodusenter nå er at det var ingen som anså tiden moden ca 2005-2010 til å lage storskala batteriproduksjon. Av de vi vet om som satset tidlig er vel tesla mest åpenbar, men selv de har ikke noe som ligner på volum før til neste år (I beste fall)

 

TL/DR: Ting tar tid. Det som kommer på markedet nå er hva de bestemte seg for å lage i 2011

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...