Martin Braathen Røise Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Skattetaten har fått nok av Altinn. Utvikler egne tjenester for million-beløp Lenke til kommentar
VABZJDTR Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Skattetaten har vel noen av de flinkeste programmeringshodene i landet. Det handler nok om valg av plattform. Altinn har vel .NET baserte skjemaløsninger, mens skattetaten bruker Java. 2 Lenke til kommentar
Polle_2 Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 https://altinn.no/no/Toppmeny/Aktuelt-og-presse/Pressemeldinger/Altinn-klar-for-framtida/ Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hva skjedde med "folk skal ha EN portal å forholde seg til". Var ikke det egentlig hele målsettingen bak Difi. Når spriker det i alle bauer og kanter. Udugelige folk :-( 9 Lenke til kommentar
Frode Nilsen Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Det handler aldri om teknologi. Det handler om å løse forretningsmessige behov. 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hva skjedde med "folk skal ha EN portal å forholde seg til". Var ikke det egentlig hele målsettingen bak Difi. Når spriker det i alle bauer og kanter. Udugelige folk :-( Er som med det meste for tida. Mer og mer dilldall og svada. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Det handler aldri om teknologi. Det handler om å løse forretningsmessige behov. øh, er ikke problemet at supporten på sharepoint helt forutsigbart er i ferd med å avsluttes? man kan jo si at man har et forretningsmessig behov for at den ikke skal gjøre dét, men .... 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 https://altinn.no/no/Toppmeny/Aktuelt-og-presse/Pressemeldinger/Altinn-klar-for-framtida/ "Forutsetningen er at Altinn-forvaltningen styrkes og at det bevilges tilstrekkelig finansiering." det er vel dette de har klaget på i det siste...mye skjer på 4 år men det som ikke endrer seg er behovet for penger. 1 Lenke til kommentar
BengtS Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) <innlegget er slettet av bruker> Endret 22. november 2016 av BengtS Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hva skjedde med "folk skal ha EN portal å forholde seg til". Var ikke det egentlig hele målsettingen bak Difi. Når spriker det i alle bauer og kanter. Udugelige folk :-( Enig. Dette er bare trist. Men Norge har jo uendelig med penger. Så hvorfor ikke kaste ut noen millarder til på tull. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 "Betal din skatt med glede"... 1 Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) Det handler aldri om teknologi. Det handler om å løse forretningsmessige behov. Vik fra meg løsningsarkitekt... Jeg kan godt jobbe med arkitekter. Men en ting jeg helst vil slippe å jobbe med er arkitekter som ikke kan den underliggende teknologien, og som redefinerer arbeidsoppgavene sine til å handle om prosesser, flyt og business cases. Det er etter min mening alt for mange slike innenfor softwareindustrien. Endret 22. november 2016 av BjartmarO 4 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 https://altinn.no/no/Toppmeny/Aktuelt-og-presse/Pressemeldinger/Altinn-klar-for-framtida/ "Forutsetningen er at Altinn-forvaltningen styrkes og at det bevilges tilstrekkelig finansiering." det er vel dette de har klaget på i det siste...mye skjer på 4 år men det som ikke endrer seg er behovet for penger. Næmmen har Capgemini fått lov til å evaluere sin egen løsnings egnethet? SNAFU, med andre ord, det er jo ikke noe nytt, mener jeg... https://www.bouvet.no/Nyhet-Arkiv/Altinn-portalen-skal-videreutvikles-av-Bouvet/ ... som underleverandør til Cap. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/altinn---en-plattform-a-satse-pa/id706773/ http://evalueringsportalen.no/evaluering/altinn-en-plattform-aa-satse-paa/capgemini.pdf/@@inline http://www.cw.no/artikkel/offentlig-sektor/disse-far-utvikle-altinn-tjenester http://www.digi.no/artikler/hentet-tilbake-arkitekten-som-ny-toppsjef/208847 Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Bra at skatteetaten tar ansvar. New public management var katastrofe. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Det handler aldri om teknologi. Det handler om å løse forretningsmessige behov. Vik fra meg løsningsarkitekt... Jeg kan godt jobbe med arkitekter. Men en ting jeg helst vil slippe å jobbe med er arkitekter som ikke kan den underliggende teknologien, og som redefinerer arbeidsoppgavene sine til å handle om prosesser, flyt og business cases. Det er etter min mening alt for mange slike innenfor softwareindustrien. Ah, konsulenter! Også kjent som sekretærer med høy lønn og firmakort. 1 Lenke til kommentar
Sven Erik Langseid Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Disse samkjøringsportalen blir for store for private bedrifter. Det er godt skatteetaten vil programmere selv med egne resurser, Da beholder de kompetansen innom egne rekker. POD, dvs. Politietaten har noe å lære her. Lenke til kommentar
oppat Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Dette høres ut som rasjonelle or fornuftige valg. Så lenge Altinn er databasen så burde det ikke være noe problem med ulike presentasjonsmoduler som er assosiert med Altinn. Presentasjonssystemet for skjema i Altinn virker gammeldags. Jeg synes heller det er et godt tegn at Altinn er såpass komponentbasert at Skatteetaten ikke har noe problem med å gjenbruke kjernedatabasen. Jeg håper at skatteetaten frigjør systemet de har laget som et bibliotek som andre kan gjenbruke når de trenger tettere og smartere integrasjon med spesifikke fagsystemet for deres skjema. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 24. november 2016 Del Skrevet 24. november 2016 F*en ta, altså. Frem og tilbake er noen ganger tre ganger så langt. Nå må noen sette ned foten og si at Norge.no skal være den nye portalen innbyggerne trenger å forholde seg til, og det eneste de trenger huske - om de så lever i nitti år til. Det er revnende likegyldig hvem som utvikler delsystemene og hvilken teknologi som ligger i bunnen, det er ikke noe magisk hokus pokus å sette dem opp med en felles innlogging og felles portal på toppen. Andre har beviselig klart å gjøre det. De lurer på hvorfor man ikke gidder opprette digipost- og e-boks-kontoer? Det er fordi at tjenestene vil bli borte igjen lenge før man rekker å gjøre seg nytte av dem. Selv direktoratene som hvert tydeligvis føler sinnsykt eierskap til sin egen løsning blir borte hvert fjerde/åttende år, og på altererende år skal tjeneste etter tjeneste ut på anbud og bytte fagmiljø. Hvis alt på død og liv må være så kortsiktig, så lag en felles portal som staten er forpliktet til å bruke som front-end, og krav til at nye leverandører må ta med seg gammelt innhold videre, så kan man bytte systemer og leverandører så ofte man bare vil. Men verdien i systemet skal ikke byttes ut med sengetøyet. Og det er slik det styres nå. </rant> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå