Gå til innhold

Ny tv hos lefdal

Anbefalte innlegg

Hei! Har vært og kjøpt meg tv hos lefdal (Samsung UE55KS7005UXXE).

I butikken ble jeg veldig anbefalt å kjøpe en tv de hadde kalibrert, og da jeg prøvde å si at jeg ville kjøpe den som ikke var kalibrert sa han at jeg ikke måtte gjøre det, da forskjellen var så stor. Det var tydligvis ikke vits i å kjøpe den uten at den var kalibrert.Han sa også at dette er noe jeg ikke kan gjøre selv da de bruker utstyr jeg ikke har.. Så leser jeg litt på nett nå der det står at det er bare å fikse på innstillingene selv.. Bruker lefdal ting jeg ikke har hjemme? Har jeg blitt lurt? Å fikse noen gode innstillinger skal jeg klare fint selv ved hjelp av et googlesøk.. Betalte 1500,- ekstra for dette..

Endret av baerb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 1.500,- så får du kalibreringsutstyr selv. Dette er lureri. Koster dem 5-10 minutter å kalibrere, ganske stiv timespris.

Edit; Du trenger ikke utstyr heller, å tukle med innstillingene selv holder for de fleste. Så er TV'er passe bra kalibrert fra fabrikken og man har flere moduser. Jeg har aldri hatt behov for "proffkalibrering".

Edit2; Her er en god forklaring på hvorfor du absolutt ikke bør betale for kalibrering, fra en butikk som lett kunne tatt betalt for det;

https://www.hifiklubben.no/kampanje/2016/06/bildekalibrering-paa-tv-er/

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For 1.500,- så får du kalibreringsutstyr selv. Dette er lureri. Koster dem 5-10 minutter å kalibrere, ganske stiv timespris.

Edit; Du trenger ikke utstyr heller, å tukle med innstillingene selv holder for de fleste. Så er TV'er passe bra kalibrert fra fabrikken og man har flere moduser. Jeg har aldri hatt behov for "proffkalibrering".

Takker for svar, har ikke åpner selve tv'en enda, men er veldig ork å dra tilbake med den og..
Lenke til kommentar

Takker for svar, har ikke åpner selve tv'en enda, men er veldig ork å dra tilbake med den og..

Hadde nok gjort det om jeg var deg, blir nok veldig mange flotte tilbud på fredag som du kan utnytte nå som du skal ha ny TV. I tillegg så slipper du 1500 kroner i kalibreringsagvift :)

Var tilbud på den tven til 9995,- , samme tilbudet elkjøp har på fredag :) Snakker med en på chat nå som sier de bruker programmet spyder til å kalibrere. Så var det som var det utstyret han i butikken snakket om, som jeg ikke kunne fikse selv
Lenke til kommentar

For de aller fleste så holder det med å sette TVen i film/movie innstillingen, så får man mest korrekt bilde.

Innstillingene som eventuelt Lefdal/Elkjøp gjør på denne nevnte TVen, så gjør de uansett ikke noe med HDR innstillingene.

Fikk min egen Panasonic TV proff kalibrert, han brukte +/- 3 timer på jobben. Så nokså stor forskjell nå jeg sammenlignet før og etter, selv om jeg syntes innstillingene jeg hadde egentlig var bra nok fra før, så ble de enda bedre etter kalibrering.

Lenke til kommentar

Okei! Så hva bør jeg gjøre? Levere tilbake tven og kjøpe den ukalibrert?

Ville kanskje tatt en tur ned og pratet med dem. Hvis du føler deg lurt av kalibreringen dems, og si at du ønsker å levere den inn for en ukalibrert, så kanskje det kan være enklere for dem (og billigere) at du heller får igjen pengene, eller deler av dem. Da sparer du jobben med å pakke ned og ta med deg TVen, og de slipper å få inn en TV som er brukt.

Hva de gjør på TVen er ukjent for meg, men etter hva jeg leste ellers, så har de muligens satt opp en felles kalibrerings innstilling for hver TV modell, som de da bare plotter inn. Det funker som regel ok, men selv pr TV modell så er ingen av TVene 100% like, da hvert panel er forskjellig, og skal egentlig kalibreres forskjellig. Så om det blir bedre bilde enn hva Samsung gir ut av esken kan variere. Men skal legge til at etter å ha lest tester av TVer over flere år, så er det Samsung og LG de som gir mest tilbake ved å kalibrere i forhold til hva de er satt opp med fra fabrikk. Selv om også de har blitt bedre med årene.

Jeg spurte han som kalibrerte TVen min, om det var mer å hente ved å kalibrere en billigere TV enn toppmodellen til produsentene (som jeg har), og det sa han det var, da billigere TVer ikke ble jobbet så mye med på fabrikkene som de dyreste flaggskip modellene dems.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...