IntelAmdAti Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hvem er du til å bestemme hva som er bra bruk av noens tid? Hva om man er spilldesigner? Er det plutselig OK fordi man jobber med det? Er det også sånn at du mener at kvinner som syr på fritiden sin, strikker unødvendig mange skjerf fordi de LIKER Å STRIKKE (JA, strikking er KOS) egentlig burde finne på noe annet å gjøre fordi det ikke er bra nok bruk av deres tid? Også har vi de asosiale lesehestene, herregud folkens, få hodet ut av boka og opplev livet liksom! Siste delen der var sarkastisk ment for de som ikke helt skjønner det. Fritid er fritid fordi du kan gjøre akkurat hva du vil med din fritid, det definerer ikke hvem du er. Klart det, på samme måte kan du spise akkurat hva du vil, du kan leve på mariekjeks og cola om du vil men alt har konsekvenser. Trådstarter er ikke den første som er blitt ufrivillig singel fordi han ikke klarte å legge vekk pcen. Gaming er som alkohol, stuerent men likevel ikke bra for deg, og noen blir litt for glad i "hobbyen" sin. På samme måte som noen har godt av å kutte ned på alkoholinntak har noen godt av å kutte ned på gaming 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Vent nå litt, når har TS informert at han ble singel pga dette? Endret 8. desember 2016 av Hansien 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hvem er du til å bestemme hva som er bra bruk av noens tid? Hva om man er spilldesigner? Er det plutselig OK fordi man jobber med det? Er det også sånn at du mener at kvinner som syr på fritiden sin, strikker unødvendig mange skjerf fordi de LIKER Å STRIKKE (JA, strikking er KOS) egentlig burde finne på noe annet å gjøre fordi det ikke er bra nok bruk av deres tid? Også har vi de asosiale lesehestene, herregud folkens, få hodet ut av boka og opplev livet liksom! Siste delen der var sarkastisk ment for de som ikke helt skjønner det. Fritid er fritid fordi du kan gjøre akkurat hva du vil med din fritid, det definerer ikke hvem du er. Klart det, på samme måte kan du spise akkurat hva du vil, du kan leve på mariekjeks og cola om du vil men alt har konsekvenser. Trådstarter er ikke den første som er blitt ufrivillig singel fordi han ikke klarte å legge vekk pcen. Gaming er som alkohol, stuerent men likevel ikke bra for deg, og noen blir litt for glad i "hobbyen" sin. På samme måte som noen har godt av å kutte ned på alkoholinntak har noen godt av å kutte ned på gaming Nå prøver du å sammenligne epler med appelsiner igjen, det funker ikke dessverre. Du kategoriserer gaming i samme kategori som dop og junkfood, og da viser du at du bare ikke er villig til å ta til deg noe som helst. Jeg har allerede gitt deg bevis på at spilling har store fordeler og folk blir faktisk OPPFORDRET til å spille for å få hjernen i gang eller holde den i gang, av LEGER. Jeg stoler mer på leger enn deg, og hele verden forøvrig, heldigvis. Du sidestiller fremdeles gaming med gift som alkohol. Først må du innrømme at du prøver å svartmale gaming (det er så tydelig at dette blir ekstra kleint hvis du prøver å krangle på det) og slutte med det, ellers vil vi ikke ha noen konstruktiv debatt. 3 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Kablam nevnte i forrige tråd at det ikke var attraktivt når noen gamet 10 timer i uken. Den trodde jeg ble for vanskelig for mange her å svelge så jeg satte det på spissen, 10 timer hver dag. 10 timer om dagen skjønner de fleste ikke er greit. Hvor går grensen? Er 2-3 timer om dagen greit (14-21 timer i uken)? Er 5 timer for mye? Et døgn er 24 timer, hvis du sover 8 timer og jobber 8 timer er det igjen 8 timer. 2-3 timer av disse 8 timene fritid blir da nesten 50% av den fritiden du har til rådighet. 25%-37% for å være nøyaktig, men du får fort mindre fritid eller spilløkten varer litt lengre. Det forklarer hvorfor mange syntes det er mye. Det du bruker dagene dine på er også det du bruker livet ditt på. Her setter du jo opp et konstruert regnestykke. Du trekker fra den tiden man bruker på nødvendige ting og produktive ting (søvn og arbeid), og kaller resten for fritid. Det er vi enige om. Men så sier du at man skal føle seg dårlig hvis man bruker fritiden sin på... fritidsaktiviteter? Finnes det røde og grønne fritidsaktiviteter, der de røde ikke skal kunne ha livets rett for enkelte? Hvis man sitter og venter på ett eller annet, eller sitter på bussen eller toget, skal man føle seg skyldig i å ikke utnytte sitt fulle potensiale om man ikke tar til seg litt faglitteratur på veien? Høres ut som at du mener at mer fritid bør brukes som produktiv tid. Makan til moralisering. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Nå prøver du å sammenligne epler med appelsiner igjen, det funker ikke dessverre. Du kategoriserer gaming i samme kategori som dop og junkfood, og da viser du at du bare ikke er villig til å ta til deg noe som helst. Jeg har allerede gitt deg bevis på at spilling har store fordeler og folk blir faktisk OPPFORDRET til å spille for å få hjernen i gang eller holde den i gang, av LEGER. Jeg stoler mer på leger enn deg, og hele verden forøvrig, heldigvis. Du sidestiller fremdeles gaming med gift som alkohol. Først må du innrømme at du prøver å svartmale gaming (det er så tydelig at dette blir ekstra kleint hvis du prøver å krangle på det) og slutte med det, ellers vil vi ikke ha noen konstruktiv debatt. Hva var du uenig med? Har disse legene sagt at det er optimalt å spille så mye som mulig? De fleste forstår at hangover dagen derpå kommer fra alkoholen de drakk dagen før. Men når "hangoveren" kommer uker, måneder eller år senere så skal du være veldig skarp for å koble det. Det er en av årsakene til at PC-avhengighet er så vanskelig å bli kvitt, du blir ikke oppmerksom på skaden det gjør Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Alt.Eh.. skal du virkelig begynne å så tvil om mine uttalelser ved å gripe etter stråmenn? Så ikke den komme. Hvordan er du ikke flau over måten du velger å svare på? Du hopper rett over hva jeg påsto og så påstår at jeg tror noe ekstremt, for alle som spiller på fritiden sin må være ekstreme? Ærlig talt, har du selv spilt i 10 timer daglig over lengre tid eller noe sånt? For det du driver med nå ligner veldig på projisering.Hvilken hangover er det du snakker om???? Følelsen av at jeg har spilt noe utfordrende og trimmet hjernen i ett par timer før jeg legger meg, som er deilig og helbredende? Er det det du snakker om? Er det den berømte ''gaming-hangoveren'' du babler om nå?Hvilke skader påstår du at 2 timer spilling noen få ganger i uken kan forårsake? Ikke engang gidd å grave opp saker om folk som har dødd av å ignorere kroppens signaler, DET er avhengighet. Du aner ikke hva det er du snakker om. En avhengighet tar alt fra deg. Slutt å bagatellisere ett så seriøst problem! Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Alt. Eh.. skal du virkelig begynne å så tvil om mine uttalelser ved å gripe etter stråmenn? Så ikke den komme. Hvordan er du ikke flau over måten du velger å svare på? Du hopper rett over hva jeg påsto og så påstår at jeg tror noe ekstremt, for alle som spiller på fritiden sin må være ekstreme? Ærlig talt, har du selv spilt i 10 timer daglig over lengre tid eller noe sånt? For det du driver med nå ligner veldig på projisering. Hvilken hangover er det du snakker om???? Følelsen av at jeg har spilt noe utfordrende og trimmet hjernen i ett par timer før jeg legger meg, som er deilig og helbredende? Er det det du snakker om? Er det den berømte ''gaming-hangoveren'' du babler om nå? Hvilke skader påstår du at 2 timer spilling noen få ganger i uken kan forårsake? Ikke engang gidd å grave opp saker om folk som har dødd av å ignorere kroppens signaler, DET er avhengighet. Du aner ikke hva det er du snakker om. En avhengighet tar alt fra deg. Slutt å bagatellisere ett så seriøst problem! Jeg beklager men du misforstår. Jeg har sagt at dataspill ligger langt nede på listen over givende fritidsaktiviteter og at det kan føre til problemer. Alt med måte er det noe som heter, det er dødelig å drikke for mye vann Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Nettopp. Og her har vi en TS som sier at han tar seg et par glass vann etter jobb noen dager i uka, men du sier at han drikker seg i hjel på vann hver dag. 6 Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 (endret) Jeg har en god del familiemedlemmer som bare må bruke smartelefonen sin 24/7, selvom de har besøk. De klarer simpelthen ikke la den ligge i mer enn MAX 10 min. Hva er poenget, spør dere? Jo, de påstår nemlig også at dem ikke er avhengig av telefonen Sånn er det med gamingavhengighet, og generell avhengighet også. Det er sinnsykt få som vil innrømme at de er avhengig. Er nok litt avhengig av skjerm selv, men hadde nok ikke direkte sagt til noen at jeg er avhengig av det. Endret 8. desember 2016 av Enlightened 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Du bare viser at du er ignorant når det gjelder avhengighet. 5 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Hvis kriteriene skal være så lave kan man jo like gjerne anta at alle har en negativ avhengighet for hva det enn måtte være. Sier de at de ikke har et problem, er jo det bare det som bekrefter at de er langt ute på skråplanet, eller? Lenke til kommentar
probin Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Oh shit.. jeg merker nå at jeg er jævlig glad i at dama godtar spillinga mi.. jeg kan lett sitte over 10 timer en dag med flere venner/familie og spille. Ikke har jeg dårlig samvittighet eller. Jobber fulltid, pluss "ulovlig" mye overtid. Skal det også sies at dama ser på tv og tegner like mye som jeg spiller. Vi begge gjør husarbeid (hun flinkest grunnet arbeidsledighet for tiden) drar på ferie sammen. Spiser ute osv i helger... Uansett om jeg er avhengi eller ikke. Bryr jeg meg ikke.. sålenge jeg er lykkelig og dama er lykkelig, ser jeg ikke problemet. Når barn kommer inn i bildet, blir saken helt annerledes, men litt hobbytid skal fortsatt kunnes opprettholdes. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 (endret) Oh shit.. jeg merker nå at jeg er jævlig glad i at dama godtar spillinga mi.. jeg kan lett sitte over 10 timer en dag med flere venner/familie og spille. Ikke har jeg dårlig samvittighet eller. Jobber fulltid, pluss "ulovlig" mye overtid. Skal det også sies at dama ser på tv og tegner like mye som jeg spiller. Vi begge gjør husarbeid (hun flinkest grunnet arbeidsledighet for tiden) drar på ferie sammen. Spiser ute osv i helger... Uansett om jeg er avhengi eller ikke. Bryr jeg meg ikke.. sålenge jeg er lykkelig og dama er lykkelig, ser jeg ikke problemet. Når barn kommer inn i bildet, blir saken helt annerledes, men litt hobbytid skal fortsatt kunnes opprettholdes. Samme her. Og jeg hadde ikke godtatt noe annet. Når jeg spiller så sitter hun å ser på en kjedelig TV-serie eller noe annet. Hadde aldri klart å være sammen med noen som er så kontrollerende at de ikke lar meg spille. Og det er jo det hele denne tråden egentlig handler om. Det er ikke TS som er spillavhengig, det er dama hans som er oppmerksomhetssjuk. Den eneste grunnen til at vi i det hele tatt snakker om spillavhengighet er fordi en viss bruker har sporet av tråden, fordi han elsker å snakke om noe han selv har opplevd, og av en eller annen uforståelig grunn har fått det for seg at det gjelder for alle andre også. Endret 9. desember 2016 av Skurupu 1 Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Du bare viser at du er ignorant når det gjelder avhengighet.Man blir alltid i godt humør når BuffyAnneSummers kommer og skinner solskinnet sitt over deg, og dagen blir så mye lysere. All negativitet er plutselig borte Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Du bare viser at du er ignorant når det gjelder avhengighet.Man blir alltid i godt humør når BuffyAnneSummers kommer og skinner solskinnet sitt over deg, og dagen blir så mye lysere.All negativitet er plutselig borte Ikke start debatten hvis du ikke takler at det blir debattert? Bare en idee! Elsker måten du hopper glatt over ALLE mine spørsmål. Godt jobba. 1 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Hvis kriteriene skal være så lave kan man jo like gjerne anta at alle har en negativ avhengighet for hva det enn måtte være. Sier de at de ikke har et problem, er jo det bare det som bekrefter at de er langt ute på skråplanet, eller? Veldig mange har det ja, det kalles gjerne for uvaner. Det virker som at enkelte her gjerne kan ha kjæreste sålenge det ikke kommer på bekostning av mer dyrebar spilltid, og sålenge den heldige utkårede kjenner sin besøkelsestid. Det mentale "Ikke forstyrr!"-dørskiltet skal respekteres. Jeg syntes ikke det hørtes ut som oppskriften på et lykkelig familieliv 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Det er du som antar ting om alle som ikke er enige med deg. Veldig voksent. 2 Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 (endret) Du bare viser at du er ignorant når det gjelder avhengighet.Man blir alltid i godt humør når BuffyAnneSummers kommer og skinner solskinnet sitt over deg, og dagen blir så mye lysere.All negativitet er plutselig borte Ikke start debatten hvis du ikke takler at det blir debattert? Bare en idee! Elsker måten du hopper glatt over ALLE mine spørsmål. Godt jobba. "Du bare viser at du er ignorant når det gjelder avhengighet." Var der noen spørsmål der? Beklager, må i så fall ha oversett det ;P Du trenger ikke glefse og frese sånn da vettu Endret 9. desember 2016 av Enlightened Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Er du så innbilsk? Det var åpenlyst at det ikke var rettet mot deg. Har ingen interesse av å stille deg spørsmål i denne diskusjonen. 2 Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Er du så innbilsk? Det var åpenlyst at det ikke var rettet mot deg. Har ingen interesse av å stille deg spørsmål i denne diskusjonen. Må visst skaffe meg solkrem med solfaktor 100 her, miss sunshine her lyser jo så voldsomt kraftig opp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå