AnonymDiskusjon Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Jeg liker å spille PC-spill, noe dama ikke setter like stor pris på. Jeg liker å ha andre ting å tenke på etter en lang arbeidsdag, og da er PC-spill løsningen. Dette går ikke utover andre ting, men med en gang jeg setter meg foran PC'en sier hun: "Åh, skal du spille nå eller?" Etter at vi ble sammen har det blitt betydelig mindre spilling fra min side. Hun ser på en del serier som jeg ikke ser på til vanlig. Men jeg har vært med å sett på seriene hun liker, for hennes skyld. Jeg prøver å vise interesse for det hun liker, mens hun prøver å gi meg dårlig samvittighet hvis jeg vil slappe av foran PC'en. Jeg har forklart at jeg trenger å sitte foran PC'en som et slags pusterom etter en lang dag, men hun klarer ikke å ha forståelse for at jeg vil gjøre mine ting, mens hun gjør sine ting. Vi har vært sammen i 1 år, og jeg vet ikke om jeg klarer å la dette forholdet fortsette hvis jeg ikke kan gjøre mine ting med god samvittighet. Spesielt når jeg så mange ganger har vært med på hennes ting for hennes skyld. Jeg mener at i et forhold bør man kunne finne på ting for seg selv, eller...? Anonymous poster hash: 4e469...1a6 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hvis hun ikke forstår ditt behov for alenetid foran PC'en og samtidig gjør sine ting med god samvittighet så er hun bitchy og lite forståelsesfull. For at et forhold skal fungere så bør begge parter tilpasse seg til en viss grad og godta småting de ikke liker. Du må nesten stille et ultimatum. Skal jeg tolke litt så virker det nesten som om hun prøver å få deg til å avslutte forholdet. 7 Lenke til kommentar
G27 Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Er dere samboere? Hvor ofte er dere med hverandre? Pleier du å sitte deg foran PC-en hver gang hun er på besøk? Om dere er samboere og ser hverandre hver dag, så bør du rett og slett ikke la deg manipulere til å få dårlig samvittighet for noe som skal glede deg. Om dere ser hverandre f.eks. tre ganger i uken, og du hver eneste gang vil spille selv om hun er på besøk, så er jo saken en helt annen. 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. november 2016 Forfatter Del Skrevet 22. november 2016 @G27, TS her. Vi bor sammen ja. Jeg hadde skjønt henne hvis vi hadde sett hveramdre et par ganger i uka. Men vi ser hverandre hver dag, hele ettermiddagen/kvelden, noen ganger hele dagen (ingen av oss er i full jobb, jeg jobber som vikariat mens hun går arbeidsledig). Anonymous poster hash: 4e469...1a6 1 Lenke til kommentar
G27 Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Hva finner dere på sammen? Det kan selvfølgelig være at hun ikke føler dere finner på noe sammen og vil at du skal ta initiativ til å gjøre noe. F.eks. dra på kino eller gjøre en eller annen aktivitet. Kanskje ser hun ikke på det å se serie sammen som å "finne på noe sammen", da dere sannsynligvis har gjort det så mange ganger i løpet av et år at det ikke er noe spesielt. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Leo_ Skrevet 22. november 2016 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2016 (endret) Dette går ikke utover andre ting, men med en gang jeg setter meg foran PC'en sier hun: "Åh, skal du spille nå eller?" Denne mentaliteten er en av grunnene til at jeg avsluttet forrige forhold jeg var i. Det har ikke så mye å si hva det gjelder, men når det er en fundamental manglende respekt for den enkeltes interesser i et forhold mener jeg forholdet har feil retning. Det som virkelig bør være bak øret er at i de aller fleste forhold med akkurat denne problematikken blir problemet bare verre og verre. Damene (sikkert en del menn også) har en tendens til å bli mer og mer opphengt i slikt jo tryggere de føler de sitter i forholdet. Menn (sikkert den del damer også) har en tendens til å finne seg i mer og mer, helt til det renner over og det ikke finnes noen vei tilbake, og forholdet må avsluttes. Da har gjerne forholdet vart en stund, kanskje man har opparbeid mye felles eiendeler osv. så fallhøyden blir høyere. Jeg har også inntrykk av at jo mindre damene har å holde på med, jo verre blir det, spesielt om de er arbeidsledige. Har de i tillegg liten eller ingen omgangskrets ruller det på seg enda mer. Sistnevnte forstår jeg ikke, jeg bare konstaterer at min erfaring er at det faktisk bare er sånn. Nå er jeg i et forhold der det faktisk er gjensidig respekt. Samboeren min har jobb, et eget liv, venner, omgangskrets og har egne interesser slik at jeg ikke blir det absolutte senter i universet, dette er absolutt ufravikelig krav fra meg. Vi nyter tid sammen, men om det ikke er noe vi skal ha gjort er det helt uproblematisk om jeg tasser ned i kjellerstua og spiller et par timer. Da hender det gjerne at hun kommer tassende med en kald øl til meg (jeg har jo faktisk lagd meg ølholder på girspakholdern på playseaten min). Sånn mener jeg det bør være, at det er rom for den enkeltes interesser, selv om det ikke er en felles interesse. Edit: SNAKK med henne, gi beskjed om at det er snakk om en av verdiene i livet ditt. Om man skal føle skyld for å pleie en hobby i fornuftig mengde, er man i et forhold man ikke bør være i, mener jeg. Endret 22. november 2016 av Leo_ 42 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 "åh, skal du se på serier eller?" 6 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Leo, du har helt rett! Skulle ønske jeg kunne gi deg mer enn bare en +! 7 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Er det bare meg, eller ser den stolen veldig trist ut? Får litt lyst til å sette meg i den å ta en øl kjenner jeg. 2 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Jeg hadde samme problem før, men måtte bare sette foten ned til slutt. Jeg må få lov til å gjøre hobbyen min. Vi er samboere, og ser hverandre hver eneste dag, og jeg har inget behov for å bruke all min tid sammen med henne. Løsningen ble at jeg satt opp et fast tidspunkt på kvelden, og fortalte at på det klokkeslettet skal jeg spille sammen med vennene mine. 5 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) Har samboeren din noen vennekrets? Virker for meg som at livet til samboeren sentrerer seg rundt deg i høy grad. Noe som er veldig skummelt. Å ha et liv utenfor samboerskap er veldig viktig.Hadde jeg vært med samboeren hver time, etter jobb hadde jeg stukket av for lenge siden. Misforstå meg rett, vi har vært sammen i 9 år, men alenetid eller tid med kompiser er utrolig godt. For begge.Selvfølgelig, jeg syntes ikke du HVER dag skal gå rett ned i spillebula etter du har kommet hjem, det er viktig å finne på ting sammen også, enten alene eller med venner. Spesielt i hverdagen. Men at hun gjør det hun vil og så klager/syter når du gjør det du vil, blir helt feil. Det med at du har visst interesse for hennes serier osv er vel og bra. Dog er jeg litt gammeldags. Jeg vil gjerne ha mine interesser for meg selv, jeg vil ikke ha enda en arena der samboeren min entrer banen. Jeg gav opp uansett da jeg brukte en kveld på å forklare memes var. Enkleste er ofte det beste dog, bør/skal ikke være vanskelig for deg å snakke med samboeren din om dette når dere har vært sammen såpass lenge Endret 22. november 2016 av henrikrox 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Spill-avhengighet og forhold går dårlig sammen, avhengigheten blir viktigere enn relasjonen og det er begrenset hvor lenge andre gidder å finne seg i det. Dama leser det som at hun ikke er viktig nok for deg, dataspillene er viktigere.Hver gang du prioriterer å sette deg ned foran en skjerm så gir du henne et sterkt signal om at hun er uviktig og erstattelig. Og det sårer. Hun reagerer fordi du sårer henne ved å velge skjermen.Jeg får neppe noen +rep for dette men det er ikke nødvendigvis henne som er vanskelig eller urimelig her, det virker mer som at du burde ta en runde med deg selv og spørre deg om du egentlig bør bruke så mye tid foran skjermen. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Det TS beskriver her har ingenting med avhengighet å gjøre. Svaret ditt her blir like saklig som om du skulle sagt at TS er avhengig av å sitte på do, fordi TS innimellom prioriterer å gå på do foran å være sammen med dama. 9 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Det TS beskriver her har ingenting med avhengighet å gjøre. Svaret ditt her blir like saklig som om du skulle sagt at TS er avhengig av å sitte på do, fordi TS innimellom prioriterer å gå på do foran å være sammen med dama. TS har ikke fortalt noe om hvor mye han spiller. Spiller han 2-3 timer pr kveld ser jeg ikke store problemet, men hvis det er sånn at nesten all fritiden deres går til at han skal sitte foran pcen og spille så er det selvsagt ett problem i seg selv. 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 Leo, du har helt rett! Skulle ønske jeg kunne gi deg mer enn bare en +! Takker. Det burde egentlig være innlysende, men noen ganger trenger man faktisk å høre det - At det ikke er feil å ha andre interesser enn partneren. Det er lett å glemme dette om man opplever å få mye kritikk for å ha andre interesser enn det partneren mener man bør ha. Er det riktig ille begynner man faktisk å tro på det man blir fortalt, og man kan begynne en virkelig usunn selvforsakelse. Jeg vet hvordan deg føles og det setter spor. Da er det ekstra trivelig å oppdage at det ikke trenger å være sånn, selv i et forhold,men endring krever kommunikasjon og noen ganger vanskelige avgjørelser. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Litt farlig å være bastant her, uten å vite mer om dynamikken i forholdet ellers? Prøver meg med en liten historie, sett fra hennes side: Dama opplever at hun er den eneste som gjør ting hjemme og føler ikke at kjæresten ser alt hun gjør for dem. Tvert om, føler hun at gamle kjønnsrollemønstre har slått til; Hun steller hjemme mens han jobber. Og når han kommer hjem, får hun ikke kred og heller ikke noe særlig av hans oppmerksomhet. Så damen legger ut et spørsmål på KvinneGuiden: "Kjæresten min og jeg er samboere. Han jobber deltid, jeg er arbeidsledig. Greit nok men det har blitt til at jeg må gjøre alt husarbeid etc. hjemme. Når han kommer hjem, er han sliten og snakker nesten ikke med meg. Ikke ser han alt jeg gjør for å holde leiligheten og klærne nyvasket og i orden. Jeg må stå for all handling og matlaging i tillegg. Det virker nesten som at han mener at siden han jobber (og jeg ikke), skal ikke han måtte gjøre noe hjemme. Vet dere hva han sier når han har spist (og knapt nok ryddet bort etter seg)? Jeg må ha alenetid. Og så går han og setter seg foran PC-en. Hva synes dere at jeg bør gjøre?" - Hva tror du som leser dette at reaksjonen fra lesere på kg hadde vært? Hvor vil jeg med dette? TS: Tenk igjennom om det er noe du gjør (eller ikke gjør) ellers som kan være årsaken til at hun kicker på spillingen? Jeg sier ikke at det er som jeg skriver over, men likevel? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Viktig å få til både gaming og kos! Lykke til med balanseringa av det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. november 2016 Forfatter Del Skrevet 23. november 2016 @Nobo: TS her. Vi deler på å handle inn maten, og vi pleier oftest å lage maten sammen. Jeg ryddet av bordet og tar oppvasken etter at vi har spist, mens hun gjør andre ting. Jeg gir henne masse oppmerksomhet, og ser gjerne på seriene hennes mens jeg spiller (spillet krever ikke så mye respons). Men hun sier at det ikke blir det samme hvis jeg sitter foran pcen. Det er snakk om et par-tre timer på kvelden. Spiller ikke hver kveld. Anonymous poster hash: 4e469...1a6 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Spill-avhengighet og forhold går dårlig sammen, avhengigheten blir viktigere enn relasjonen og det er begrenset hvor lenge andre gidder å finne seg i det. Dama leser det som at hun ikke er viktig nok for deg, dataspillene er viktigere. Hver gang du prioriterer å sette deg ned foran en skjerm så gir du henne et sterkt signal om at hun er uviktig og erstattelig. Og det sårer. Hun reagerer fordi du sårer henne ved å velge skjermen. Jeg får neppe noen +rep for dette men det er ikke nødvendigvis henne som er vanskelig eller urimelig her, det virker mer som at du burde ta en runde med deg selv og spørre deg om du egentlig bør bruke så mye tid foran skjermen. Så, i et forhold skal man bruke absolutt all sin tid med partneren, uten unntak? Som det nevnes over her, hva med dobesøk? Dette du skriver her er rett og slett feil, men mindre det er snakk om at TS bruker enormt mye tid på PC i stedet for dama. Men slik han beskriver det er det en liten kosestund og alenetid foran skjermen etter jobb, og så tilbringe tid med dama etterpå. Dersom man er i et forhold der man blir manipulert til å få skyldfølelse for å ville ha litt tid alene innimellom er man ikke i et lykkelig forhold. Jeg håper inderlig at dersom du er i et forhold at du ikke praktiserer den mentaliteten du forfekter. @Nobo: TS her. Vi deler på å handle inn maten, og vi pleier oftest å lage maten sammen. Jeg ryddet av bordet og tar oppvasken etter at vi har spist, mens hun gjør andre ting. Jeg gir henne masse oppmerksomhet, og ser gjerne på seriene hennes mens jeg spiller (spillet krever ikke så mye respons). Men hun sier at det ikke blir det samme hvis jeg sitter foran pcen. Det er snakk om et par-tre timer på kvelden. Spiller ikke hver kveld. Anonymous poster hash: 4e469...1a6 Jeg vil si at du har et helt naturlig og sunt behov for å ville ha litt tid alene. Jeg foreslår å sette deg ned og ta en prat med henne, og heller finne ut hvorfor hun reagerer så kraftig på det. Gi henne dine synspunkt, og hvordan det belaster deg å føle at du er den store stygge ulven hver gang du vil ha littl alenetid. Kanskje sette opp en liten plan på dette, der begge får ha litt å si, der 1-2 timer hver dag er avsatt til egentid, så kan du og henne gjøre akkurat hva dere vil. Blir jo selvfølgelig litt "mekanisk", da vi har forskjellige behov fra dag til dag. Dersom du eller henne kjenner at i dag trenger dere mer/mindre alenetid så ta det opp og snakk om det. Endret 23. november 2016 av Larzen_91 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Det TS beskriver her har ingenting med avhengighet å gjøre. Svaret ditt her blir like saklig som om du skulle sagt at TS er avhengig av å sitte på do, fordi TS innimellom prioriterer å gå på do foran å være sammen med dama. Nei, å gå på do er et basalt behov og noe alle må gjøre. At du beskriver å sitte foran pcen som et basalt behov er veldig forståelig - om du er avhengig. Jeg forstår det godt, jeg har vært svært avhengig og klarer fremdeles ikke å kutte ned så mye jeg egentlig ønsker. Er jeg alene en fridag er det litt for sannsynlig at jeg bruker tiden på skjerm fremfor venner og andre hobbyer. Hvorfor kan han ikke stresse ned etter jobb med noe annet enn PC? Avhengighet. Jeg skjønner godt at damen lurer på om forholdet er verdt det når han konsekvent velger skjermen foran henne. Løsningen ligger i å balansere tidsbruken bedre, om trådstarter kutter ned en time eller mer i uken så går ikke det på helsen løs men det kan bedre forholdet og andre relasjoner. Spørsmålet er om damen eller venner er verdt å ofre pc-tid for. Hvis svaret er nei så er kanskje avhengigheten for dypt innarbeidet. Å snakke om avhengighet her inne er å kaste stein i glasshus, fornektelse overalt, ingen som innrømmer at de selv ikke er perfekt og kunne blitt en bedre kjæreste/kamerat/familiemedlem i morgen, dette er egentlig det siste stedet trådstarter burde spørre om hjelp til sin utfordring. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå