Gå til innhold

KRONIKK: – Mitt privatliv er din business


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et bidrag i personverndebatten fra en aktør som har alt å tjene på å få tilgang til mest mulig brukerdata, og som avrunder med dette sitatet:

Vi kan ikke, og bør ikke, bekjempe innhenting og bruk av personopplysninger.

Jeg håper virkelig Digi følger opp med å be om et tilsvar eller en kommentar fra den andre siden av bordet, f.eks. Datatilsynet, Elektronisk Forpost Norge eller noen av de som var engasjert i Digitalt Personvern.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Det som er best for meg, er ikke å begrense kunnskapen om meg og hva jeg er interessert i - heller å sikre at bildet av meg blir så riktig og fullstendig som mulig.

 

Nei jeg vil ikke ha ett overvåkingssamfunn, spesielt ikke når det er snakk om at annonsører skal vite alt om meg.

Endret av Blåbær
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det bukken som skriver om hvor flink den er til å passe havresekken.

Det kalles propaganda.

Men det er klart: Hun lever av å kunne samle mest mulig informasjon om deg og meg, så det er jo en slags logikk i å publisere pjattet.

For dette handler om penger. Mye penger.

Her er det virkelig storkapitalen som rår.

Å naivisere det til å late som at det handler om at fr. Næss skal få bokanbefalinger på Amazon er uredelig.

Hun vet bedre - men underslår vesentlig informasjon og er ikke troverdig.

Lenke til kommentar

"Vi kan ikke, og bør ikke, bekjempe innhenting og bruk av personopplysninger."

 

WTF?!?

 

Jo, det både KAN og BØR vi gjøre!

 

I hvert fall helt til vi er sikre på at at alt det derre vissvasset om "dataportabilitet", "brukerkontroll" og "differential privacy" både er implementert og respektert av Facebook, Google og alle de andre som tjener penger på å vite alt om oss. Og jeg tviler på at disse selskapene noengang kommer dit...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi er definitivt i en ny tidsalder når det gjelder personvern. Vi kan ikke, og bør ikke, bekjempe innhenting og bruk av personopplysninger.

Sukk, grenseløs naivitet fremvises av dette  individet. Antagelig er teksten skapt av en facebook bot eller lignende, dette virker for fjernt til å kunne komme fra et tenkende menneske.

 

Innfør heller tvungen bruk av AdBlock, ghostery, DuckDuckGo, VPN +++

 

Sosiale medier i dagens form er fandens egen oppfinnelse. Jeg krever å være kunden til mine leverandører og ikke produktet deres. Jeg kommer aldri til å benytte tjenester jeg ikke betaler for såfremt det er mulig å la være.

 

Dessuten, jeg HATER reklame, all REKLAME. Uansett hvordan den måtte oppstå eller hvor "tilpasset" den måtte være til min person. Jeg unngår konsekvent alle produkter jeg ser en reklame for.

 

Ingvild Næss, personverndirektør i Schibsted Group

Jack The Ripper, Sikkerhetsansvarlig for fattige kvinner. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er nesten utrolig at man slipper til slikt vås som dette, men TU, som eier Digi, har jo lenge vært på jakt etter nye investorer, og dette er kanskje en måte å få med seg norges største mediehus, Schibstedt, på lasset?

 

Når en "personverndirektør" i Schibsted får slippe til å skrive propaganda som "Åpenhet er helt avgjørende" og "Vi kan ikke, og bør ikke, bekjempe innhenting og bruk av personopplysninger", så er noe rusk rivende galt hos Digi.

 

Det er jo forståelig at Schibsted ikke ønsker ny og strengere lovgivning velkommen.

Selskapet har brukt millioner, kanskje til og med milliarder av kroner på å utvikle egne innloggingsløsninger som sporer og aggregerer personlige data om omtrent hele norges befolkning.

Særlig gjennom Finn og de store nettavisene til Schibstedt, hvor selskapet følger med på hver eneste bevegelse brukerne gjør, og så snur seg rundt å benytter denne informasjonen på tvers av plattformer for å tjene mer penger på rettet reklame og andre fiffige løsninger som utnytter informasjonen de samler om brukernes handlemønster, artiklene de leser på nett osv.

 

Som "personverndirektør" i et selskap som Schibstedt, hadde det vært bedre om Ingvild Næss kom med en uforbeholden beklagelse til alle sine brukere, om måten deres personlige informasjon misbrukes på.

 

Etter at hun har beklaget, kan hun få selskapet hun jobber for til å åpne opp for at man faktisk kan benytte deres tjenester anonymt, noe man ikke kan i dag, ettersom man må logge inn med full bekreftet identitet for å se et eneste telefonnummer eller sende en melding, selv for å lese enkelte nyheter må man bekrefte identiteten sin, å ha "abonnement", alt så Schibstedt kan spore deg i størst mulig grad.

 

Skam deg Ingvild, Schibstedt kan umulig betale så godt at det er verdt å signere en propagandakronikk som dette, som går i mot alt som heter personvern og brukerrettigheter.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette virker i overkant naivt og ensidig, selv om jeg får ett inntrykk av at man her forsøker å belyse to sider.

Om hun er troverdig og forsøker å mele egen kake, kan sikkert diskuteres. Men jeg er også litt opptatt av det som ikke nevnes her.

Kronikk forfatteren virker å ha et bevisst forhold til sitt personvern. Og det er vel her skoen trykker for veldig mange; "ignorance is bliss" er vel dekkende nok for de fleste brukere. De hverken orker, gidder eller har kompetanse til å følge opp dette.

Å skilte med hvor høy kryptering man har på både dataoverføring og oppbevaring, sammen med en drøss ISO sertifiseringer ol, sier jo egentlig ingen ting.

Det forteller svært lite om de daglige rutiner og hva som faktisk gjøres, KUN hva man ønsker og mener selv at man gjør, ispedd noen stikkprøver her og der.

 

Da blir det dessverre ikke troverdig det som skrives her og jeg får også litt "bukken til havresekken" følelse.

Lenke til kommentar

"Vi kan ikke, og bør ikke, bekjempe innhenting og bruk av personopplysninger. "

 

Vi bør, og må, sette klare begrensninger på kjøp og salg av personopplysninger mellom juridiske enheter. Hvis jeg setter meg ned og googler på symptomer som kan være relatert til kreft, skal jeg ikke to dager senere motta oppsigelse på livsforsikringa fra If.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ønsker meg er :

Default i alle operativsystem et valg som gjør at jeg er 100 % anonym og som gjør at kun et absolutt minimum fra min maskin formidles til feks digi.no for at tekst og bilder skal kunne vises korrekt hos meg.

OG et regelverk som innebærer streng straff og blokkering av digi i feks 24 timer og en bot på 1 % av digis årsomstetning dersom digi forsøker eller lykkes med å plassere cookies, lagrer noe på min maskin, prøver å spore meg, identifisere meg eller finne ut noe som helst om meg osv.

Tilpasset reklame trenger jeg i grunnen ikke - jeg vet hvor jeg kan kjøpe mat, klær, bensin osv.

Nettebutikker hvor man kan kjøpe "alt" i en og samme butikk hadde derimot vært greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...