Gå til innhold

HJElp:(

Trigger-Happy

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bytta ut min gamle vifte, en Glacial Tech Silenth breeze, med en Thermaltake Extreme Volcano 12. Et skikkelig monster, høres ut som en støvsuger.

Men til Problemet!!

Da jeg var ferdig med å innstallere den nye cpu-vifta og slo på dataen min, hadde Amd xp2600 prossesoren min gått fra å ha 2083mhz, til 1240 mhz bare!!!

Hvorfor skjedde det da!!!!!!!!!!??????? :scared::no:

Værsånill å hjelp meg :cry: Hadde ikke trodd at jeg måtte begynne med overklokking for å få den til normal igjen..

P.S. er den hvite kjøleveska som føger med cpu-vifta helt nødvendig? for jeg har ikke påført den. Men det første spørsmålet er viktigst!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

svar på spørmål en: du har fått biosen din resatt, når du slår på maskina, trykk på del knappen der maskina teller opp rammen (helt i starten), for å komme inn i bios, der velger du enten cpu til xp2800+ eller endrer fsb til 166

svar på spørmål to: den hvite greia som kalles kjølepasta er veldig viktig, det beste er å smøre et tynt lag på kjerna på cpu'en din, den er der for å overføre varmen bedre til kjøleren du har satt på, så den bør du absolutt bruke, eller så blir nok maskina for varm og ustabil ganske kjapt

og pass på at ribba står riktig vei, altså med det litte hakket over det det står socket a på cpu ramma på hk, hvis du skjønner min heller dårlige forklaring

ps, var akkurat på posten henta samme kjøler selv og gleder meg til jeg kommer hjem å får testa den :thumbs:

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Jeg ville aldri starta en maskin uten kjølepasta(den hvite "greia") på kjølern.

helt enig, med mindre det er en amd k6 200mhz da...

ps jeg satte sammen en 1600+ (palomino, kjent som varmeovn) for en kompis for et par år sia, jeg tok ikke med pasta der (kjente ikke til pasta på den tiden) og den lever den men den er ganske varm...

Lenke til kommentar
Ok takk skal dere ha!!

Men til den hvite greia som skal påføres: Hva skal jeg påføre den med? fingrene? :) Og det skal vel sitte på den lille plata oppå cpu'en? dekke hele den lille blanke metallplata? :ermm:

ja den skal bare på den lille blanke flata, og nei ikke bruk fingrene, noe plastikk, gjerne litt mykt, som et minibankkort f.eks, men vask både cpu'en og det du skal bruke til å smøre med rødsprit for å få vekk fett først, det er veldig viktig

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri starta en maskin uten kjølepasta(den hvite "greia") på kjølern.

Hvorfor ikke? Det skjer jo ingenting annet cpuen blir

0- 10 grader varmere. Det er jo ikke det største problemet.Men det KAN føre til at maskinen blir ustabil. Jeg kjørte uten kjølepasta når jeg ventet på Artic Silver 3 (det gjorde en venn av meg og) og det funket fett hos begge. Så jeg skjønner ikke helt hva som er problemet? Du vil vel ikke si at cpuen kan bli ødelagt uten kjølepasta? For det blir det 100% ikke. (Men det kommer seff ann på om kjøleren har god kontakt med cpu)

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

Legg et tynt lag med kjølepasta på den lille mørke firkanten.

Et annet tips angående kjøleribben er å påføre kjølepasta på den, og tørke den vekk igjen med en klut som ikke loer.

Da vil det legge seg kjølepasta i de mikroskopiske gropene i kjøleribben.

Husk å bare bruke et tynt lag.

Grunnen til at kjølepasta brukes er at man vil få områder der man ikke får kontakt mellom kjøleribbe og CPU.

Luft overfører varme svært dårlig, i alle fall sammelignet med kjølepastaen.

Å kjøre uten kjølepasta funker, du får bare litt høyere temperatur.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...