Gå til innhold

må man barbere hode og skjegg i militæret?

Anbefalte innlegg

jeg er 17 år og fikk brev idag fra forsvaret om førstegangstjeneste. det står at jeg må svare på et par spørsmål som er sesjon del 1 som avgjør om jeg blir kalt inn til sesjon del 2. men uansett, jeg lurer på om jeg må barbere hode eller skjegg hvis jeg kommer inn? har enda ikke søkt fordi hvis man må barbere hode og skjegg, så gidder jeg ikke. derfor må jeg vite. så må man barbere hode/skjegg eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må ikke det, men skjegg må være velstelt. 3-dagers stubber funker altså dårlig.

Regler får hår:
 Langt hår skal enten være i en ball eller en flette. Mellomlangt hår skal være i strikk så langt det går og resten skal i spenner inntil hodebunnen. Kort hår som ikke rekker til skjortekragen kan være løst, men det er en fordel å ta luggen vekk fra ansiktet med en spenne eller to. Strikker og spenner skal være likest mulig håret i farge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er 17 år og fikk brev idag fra forsvaret om førstegangstjeneste. det står at jeg må svare på et par spørsmål som er sesjon del 1 som avgjør om jeg blir kalt inn til sesjon del 2. men uansett, jeg lurer på om jeg må barbere hode eller skjegg hvis jeg kommer inn? har enda ikke søkt fordi hvis man må barbere hode og skjegg, så gidder jeg ikke. derfor må jeg vite. så må man barbere hode/skjegg eller ikke?

Hadde jeg vært troppsjefen din hadde jeg dradd deg etter fletta ned til frisøren.

• Liker 3
Lenke til kommentar

hva skjer med vgs? har friår akkurat nå og hadde tenkt til å starte vg1 til høsten neste år. hva skjer her? skal jeg starte på vg1 etter jeg har vært med på førstegangstjenesten? og førstegangstjenesten varer i 1,5 år, ikkesant? den starter januar 2017 til juni 2018. og i august 2018 starter jeg vg1 som 19 åring, ikkesant? er dette jeg sier riktig??

Lenke til kommentar

Ikke hør på disse folka. Alle må barbere håret i militæret, også kvinner. Det er mye flatlus i leirene om dagen så folk må barbere underlivet også.

Dette er så klart ren løgn

Jepp, men det hadde vært en bra ting om det ikke var det. Bortsett fra flatlusdelen selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Tror ikke vi hadde noen som fikk beholde hår og skjegg, men det kan ha vært tilfeldig at alle skrellet frivillig.

Det er dog helt klare regler for det her, som du  følge, disse finner du på forsvarets sider.

Du blir fort tvingt til å trimme hår/skjegg mens de andre spiser frokost om de føler ditt er utenfor standarden.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

hva skjer med vgs? har friår akkurat nå og hadde tenkt til å starte vg1 til høsten neste år. hva skjer her? skal jeg starte på vg1 etter jeg har vært med på førstegangstjenesten? og førstegangstjenesten varer i 1,5 år, ikkesant? den starter januar 2017 til juni 2018. og i august 2018 starter jeg vg1 som 19 åring, ikkesant? er dette jeg sier riktig??

yo gutta. jeg trenger svar på dette spørsmålet

Lenke til kommentar

Førstegangstjenesten varer 1 år.

Du er kalt inn til sesjon del 1. Dette er bare et spørreskjema på nett.

Omtrent halvparten kalles inn til del 2, som er fysisk oppmøte med medisinske tester osv. Der avtaler man eventuell oppstart med en sesjonsoffiser.

Det er leeeenge fra del 1 til du faktisk skal starte førstegangstjenesten, og du kommer normalt ikke til å kalles inn før etter vgs. 

Dette snakker du om med sesjonsoffiseren på del 2 (hvis du blir kalt inn til del 2, da).

Lenke til kommentar

Tror ikke vi hadde noen som fikk beholde hår og skjegg, men det kan ha vært tilfeldig at alle gjorde det. Det er dog helt klare regler for det her, som du  følge. Du blir fort tvingt til å trimme hår/skjegg mens de andre spiser frokost om de føler for det.

Jaha ja? Nytter ikke å møte opp med dagsgamle skjeggstubber heller. Lettere å slippe unna med å ikke trimme skjegget enn å ikke ta stubbene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra uniformsreglementet @Inge Rognmo viste til:

Velpleid skjegg, kinnskjegg og bart som bæres ved frammøte til militærtjeneste kan fortsatt bæres. Anlegg av skjegg/bart under førstegangstjenesten kan tillates av avdelingssjef etter søknad. Den som har fått anledning til å anlegge skjegg/bart gis normalt ikke landlov/permisjon i uniform før skjegget/barten er utvokst. Tillatelse til å anlegge skjegg/bart gis ikke hvis særlige hensyn – f eks forestående parademessig eller annen tjeneste – taler mot det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+921324

Hah, Valkyria har et godt poeng. Dessuten er det tøft å ha kortklipt hår. Du trenger ikke snauklippe deg, man oppfordres faktisk til å ha en velfrisert, kort frisyre i Forsvaret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

For 10 år siden, da jeg var i Forsvaret i stormeskadronen på sætermoen, så måtte vi barbere hodet. De som ikke gjorde det ble sendt hjem. Kan godt hende det var av andre grunner, det var bare 2 som ikke barberte hodet.

Jeg slapp unna med 3 dagers, siden jeg ble så sår av glattbarbert. Er sikkert litt annerledes nå, etter hva jeg leser her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...