Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Komm.ansatte og personlige notater i barnehagesak

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et spørsmål her om bruk av personlige notater i en sak med barnehage og barnevern.

Kjernen her ligger i at barnehagen påstår ikke å ha noen journal, annet enn meldinger fra oss ang. barnet, noe som i dette tilfelle er irrelevant. Og i melding fra bhg til barnevernet som jeg har en kopi av; er det oppgitt tilfeller som er oss ukjent med sted og dato opptil et år tilbake. Dette faller meg litt vanskelig å svelge da tydeligvis bhg.ansatt har "dokumentasjon" i en sak hvor vi ikke får tilgang til dette da det er personlige notater.

I tillegg til disse notatene er det i denne saken kun en ansatt som har "bevitnet" disse tilfellene og fra vår side opplagt dratt de helt ut av proporsjoner, dvs. blåst de opp til det absurde. Et eksempel fra meldingen er at barnet (2år) har påstått å blitt slått av mor, på albuen, under et stell. I utgangspunktet en kommentar de burde forfølge, men også en farlig beskyldning å skrive i en slik melding; kommentarer ønskes.

Hva/Hvordan kan man verne seg mot slikt? at en person i en barnehage skal kunne fare med overdrivelser og delvis oppspinn for å svartmale noen slik. Det må også nevnes at ledelsen i denne bhg ikke har andre vitner i denne saken bortsett fra synsing, men har allikevel gått videre til barnevernet med dette.

Vi har bestemt at vi nå tar opp all samtale med bhg. og vil fremlegge dette for BV dersom noe dukker opp, Ønsker ikke at andre skal havne på feil fot med dette mennesket.

Anonymous poster hash: fc685...626
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting. Personlige observasjoner er ikke regulert av noe, ei heller personlige notater.

Dersom de blir arbeidsgivers (barnehagens) notater omfattes de av personopplysningsloven.

Så det betyr da at disse notatene kan inneholde hva enn hun har fantasert frem. og først når hun føler for det legges frem for bhg.ledelsen. Dette faller meg litt vanskelig å svelge fra en kommunal ansatt.

Jeg ville trodd at en kommunal tjeneste hadde krav om journalføring av observasjoner og kritiske forhold. Noe jeg har spurt ledelsen om direkte og fått svar at de ikke har noen journalføring. Men som nevnt har jeg i kopi av meldingen fra bhg. til bv. sett at ting er oppført med både tid, dato og sted, noe som for meg tilsier at dette burde være i en journal. For meg er et personlig notat et mellomlegg mellom faktisk hendelse og innføring i et system, ikke for at den enkelte ansatt skal kunne inneha opplysninger, over tid for benyttelse når det måtte passe. 

Dette er et spørsmål og ikke ment som en kritisering av svaret, ser det kanskje ble litt feil men håper å få tilbakemelding. :) 

Lenke til kommentar

Det er når kommunen velger å tro på dem / bruke dem til noe at man kommer inn i problemer.

Kommuner har ikke generelt sett noe krav om journalføring. Helsepersonell har krav om journalføring, og det ulovfestede kravet til forsvarlig saksbehandling kan også stille krav om at forvaltningsorganet som sådan skal nedtegne observasjoner.

Men de nedtegninger en ansatt gjør for seg selv, selv om de har både tid, dato, og sted, er uregulert. De nedtegninger en kommunalt ansatt gjør for sin arbeidsgiver er regulert av forvaltningsloven, personopplysningsloven, og (i visse tilfelle) barnehageloven.

Lenke til kommentar

Det er når kommunen velger å tro på dem / bruke dem til noe at man kommer inn i problemer.

Kommuner har ikke generelt sett noe krav om journalføring. Helsepersonell har krav om journalføring, og det ulovfestede kravet til forsvarlig saksbehandling kan også stille krav om at forvaltningsorganet som sådan skal nedtegne observasjoner.

Men de nedtegninger en ansatt gjør for seg selv, selv om de har både tid, dato, og sted, er uregulert. De nedtegninger en kommunalt ansatt gjør for sin arbeidsgiver er regulert av forvaltningsloven, personopplysningsloven, og (i visse tilfelle) barnehageloven.

Ok, takk for svar.

I det tilfellet kommunen da velger å tro på en ansatt og bruke dens personlige notater, vil disse da komme inn under personopplysningsloven? 

Jeg vil tro dette da jeg har/og får alle dokumenter BV nå innhenter på våre vegne i denne saken. 

Jeg vil tro at vi er heldige da vi er i god samtale med BV og vil føye oss etter deres rekommandasjoner, men allikevel følge nøye med kommentarer og meldinger mellom oss og bhg. for å da evt. senere kunne påpeke overdrivelser og oppspinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...