Gå til innhold

Dette ser en Tesla med den nye selvkjøringsteknologien


Anbefalte innlegg

Ja men du vet hvordan det er med datautstyr er aldri billig i starten.

Jeg ville ikke blitt overrasket hvis i 2020 en nivå 5 bil som er uten ratt\pendal vil koster 1.5 milion kroner.

Men på en annen side kan det vel tenkes folk med behov for slik bil, kan få økonimisk støtte til slik bil.

 

 

Å ja så nå har prisen til fantasibilen din gått opp med 500 000 til summa summarum 1,5 millioner.

Fortell meg da, hva slags kvante-datamaskiner og quantum entanglement-apparater er det en slik personbil må inneholde for at prisen skal gå opp en hel million (!!!), hvis vi tar utgangspunkt i en "vanlig" elbil som koster ca 500 tusen.

 

Og nei, jeg vet ikke hvordan det er med nytt datautstyr. Det var kanskje tilfellet tilbake på 50-70 tallet da datamaskiner var virkelig noe som kun store bedrifter eller rike forretningsfolk hadde råd til, men det finnes knapt noe idag som ville kreve så mye regnekraft ifbm en bil som kan selv i villeste fantasien koste 1 million (eller halv million, jeg vet ikke hvilken av dine estimater man må ta høyde for her).

 

Så for at vi unngår misfortåelser eller spekulasjon basert på tall tatt fra løse luften, så foreslår jeg at du beskriver to ting, så detaljert som du ønsker det:

1) hvilke komponenter - selv i form av pakkeløsning og endelig pris på markedet - er det som kan i det hele tatt koste 1 million

2) hvilket selskap du tror ønsker å begå økonomisk selvmord ved å masseprodusere biler som nesten ingen har råd til, og for argumentens skyld så ser vi bort fra sjeiker i Quatar etc.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som vil koste er kompleksiteten og "originaliteten", altså at det faktisk må utvikles noe. Man kan ikke bare ta en maskin med Vista og hive innpå litt bildegjenkjenningsprogramvare og en servokontroller.

Jobbet en gang på en fabrikk som brettet flatt stål til fancy fasonger, og visstnok kostet styreprogramvaren for en av maskinene nær på trekvart million (ti-tolv år siden).

Lenke til kommentar

Det som vil koste er kompleksiteten og "originaliteten", altså at det faktisk må utvikles noe. Man kan ikke bare ta en maskin med Vista og hive innpå litt bildegjenkjenningsprogramvare og en servokontroller.

Jobbet en gang på en fabrikk som brettet flatt stål til fancy fasonger, og visstnok kostet styreprogramvaren for en av maskinene nær på trekvart million (ti-tolv år siden).

 

Klart det koster mye i R&D, men dette jobbes med nå og har enorme utgifter. Likevel "gir" de gratis HW og tar bare "usle" 70 000 for SW. Hvorfor dette plutselig skal øke i 20 gangen ser jeg ikke helt. 

Lenke til kommentar

Du tror Elon Musk gir deg noe gratis? Kom igjen da gutt, vær litt mer kritisk.

 

Så du disse, ""? Poenget er at det kommer med bilen, om en liker det eller ikke. Og av god grunn, Tesla kan bruke data fra bilene selv om folk ikke kjøper SW. Så nei, jeg tror ikke det er gratis, og ja jeg er kritisk. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Og nei, jeg vet ikke hvordan det er med nytt datautstyr. Det var kanskje tilfellet tilbake på 50-70 tallet da datamaskiner var virkelig noe som kun store bedrifter eller rike forretningsfolk hadde råd til, men det finnes knapt noe idag som ville kreve så mye regnekraft ifbm en bil som kan selv i villeste fantasien koste 1 million (eller halv million, jeg vet ikke hvilken av dine estimater man må ta høyde for her).

 

Så for at vi unngår misfortåelser eller spekulasjon basert på tall tatt fra løse luften, så foreslår jeg at du beskriver to ting, så detaljert som du ønsker det:

1) hvilke komponenter - selv i form av pakkeløsning og endelig pris på markedet - er det som kan i det hele tatt koste 1 million

2) hvilket selskap du tror ønsker å begå økonomisk selvmord ved å masseprodusere biler som nesten ingen har råd til, og for argumentens skyld så ser vi bort fra sjeiker i Quatar etc.

 

Nå er det ikke hemlighet apple eller andre tar veldig stiv pris i begynnelsen.

Men kanskje vi ikke kan sammenligne Koenigsegg CCXR eller Ferrari F12 Berlinettta, Mercedes SL 65 AMG Black Series, Aston Martin Vanquish med selvkjørte biler.

 

Er nok bedriftmarkedet som får mest glede av bilene.

Da de sparer mest penger på det.

Men kanskje de ikke melker privatpersoner like mye da det er mere konkuranse i så fall.

 

Men spørsmålet selv for bilmekanikere om de kan innstallere selvkjørt utstyr\computer etc eller om det er fysik umulig i en eldre bil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 
Nå er det ikke hemlighet apple eller andre tar veldig stiv pris i begynnelsen.
Men kanskje vi ikke kan sammenligne Koenigsegg CCXR eller Ferrari F12 Berlinettta, Mercedes SL 65 AMG Black Series, Aston Martin Vanquish med selvkjørte biler.
 
Er nok bedriftmarkedet som får mest glede av bilene.
Da de sparer mest penger på det.
Men kanskje de ikke melker privatpersoner like mye da det er mere konkuranse i så fall.
 
Men spørsmålet selv for bilmekanikere om de kan innstallere selvkjørt utstyr\computer etc eller om det er fysik umulig i en eldre bil.
 
INGEN luksusbilprodusenter har råd eller evne til å utvikle selvkjørende biler. Absolutt ingen. Akkurat som at ingen luksusklokke-produsenter har råd til å utvikle noe som kommer i nærheten av Apple Watch e.l., spesielt med tanke på at hvis det ikke var for disse elektronikkjempene (Apple, Samsung, Intel etc) så hadde ikke teknologien ikke kommet så langt heller, dermed en teknologisk felle uten like.
For at slik teknologi skal bli i det hele tatt tilgjengelig (avanserte mikroprocessorer, batterier, mobiltelefoner som yter bedre enn datamaskiner knappe 20 år siden etc) så må hva som lages selge, i store kvanta, for utviklingsprisen forbigår all økonomisk evne som de rikeste luksusvare-produsentene har på bok, og er dermed kun mulig for store selskaper som faktisk har mer penger... nettopp pga deres modus operandi er så å si "kvantitet over luksus".
 
Og siden du nektet å svare på de to veldig enkle punktene jeg spurte om, får jeg bare anta at dine påstander var virkelig tatt ut av løse luften, akkurat som all det andre du skriver.
Endret av nessuno
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...