Gå til innhold

Flere års Altinn-etterslep vekker bekymringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pengene som brukes på digital postkasse vil nok ikke rekke til mer enn å fikse noen bugs i Altinn desverre. Pluss stusser på hvorfor folk er så klare på å gi mer penger til en løsing som tydeligvis ikke klarer å fortløpende holde seg "moderne" og må heller spørre om å få noen hundre millioner en gang i blant (for å gjøre disse såkalte "løftene").

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pengene som brukes på digital postkasse vil nok ikke rekke til mer enn å fikse noen bugs i Altinn desverre. Pluss stusser på hvorfor folk er så klare på å gi mer penger til en løsing som tydeligvis ikke klarer å fortløpende holde seg "moderne" og må heller spørre om å få noen hundre millioner en gang i blant (for å gjøre disse såkalte "løftene").

Hvordan holder man seg moderne uten å oppgradere programvare da? 

Lenke til kommentar

 

Pengene som brukes på digital postkasse vil nok ikke rekke til mer enn å fikse noen bugs i Altinn desverre. Pluss stusser på hvorfor folk er så klare på å gi mer penger til en løsing som tydeligvis ikke klarer å fortløpende holde seg "moderne" og må heller spørre om å få noen hundre millioner en gang i blant (for å gjøre disse såkalte "løftene").

Hvordan holder man seg moderne uten å oppgradere programvare da? 

Poenget er man skal gjøre det fortløpende og ikke en gang i blant når det blir mye mer tidkrevende og dyrere. Selvfølgelig må man oppdatere (og gjøre andre tiltak slik at løsningen kan håndtere de endringene som man har ok tro på vil være nødvendig i fremtiden), men måten det tydeligvis gjøres i Altinn verden virker veldig umodent. For ikke å snakke om de faktiske summene som blir etterspurt -> 200 MNOK pluss! Et fornuftig forhold til teknisk gjeld bør være noe som kreves av Altinn miljøet, det bør ikke være ok at holde offentlig sektor gissel til en modernisering ved å "true" med fremtidige sikkerhetsproblemer. Det lukter vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Pengene som brukes på digital postkasse vil nok ikke rekke til mer enn å fikse noen bugs i Altinn desverre. Pluss stusser på hvorfor folk er så klare på å gi mer penger til en løsing som tydeligvis ikke klarer å fortløpende holde seg "moderne" og må heller spørre om å få noen hundre millioner en gang i blant (for å gjøre disse såkalte "løftene").

Hvordan holder man seg moderne uten å oppgradere programvare da? 

Poenget er man skal gjøre det fortløpende og ikke en gang i blant når det blir mye mer tidkrevende og dyrere. Selvfølgelig må man oppdatere (og gjøre andre tiltak slik at løsningen kan håndtere de endringene som man har ok tro på vil være nødvendig i fremtiden), men måten det tydeligvis gjøres i Altinn verden virker veldig umodent. For ikke å snakke om de faktiske summene som blir etterspurt -> 200 MNOK pluss! Et fornuftig forhold til teknisk gjeld bør være noe som kreves av Altinn miljøet, det bør ikke være ok at holde offentlig sektor gissel til en modernisering ved å "true" med fremtidige sikkerhetsproblemer. Det lukter vondt.

 

Og hadde du lest artikkelen så hadde du sett at det er nettopp det som er problemet - regjeringen har ikke gitt midler, så alt har stoppet opp. Dette er et godt gammelt IT-problem - ingen vil betale før det er blitt så dyrt at de ikke lenger har råd til å betale.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

 

 

 

Pengene som brukes på digital postkasse vil nok ikke rekke til mer enn å fikse noen bugs i Altinn desverre. Pluss stusser på hvorfor folk er så klare på å gi mer penger til en løsing som tydeligvis ikke klarer å fortløpende holde seg "moderne" og må heller spørre om å få noen hundre millioner en gang i blant (for å gjøre disse såkalte "løftene").

Hvordan holder man seg moderne uten å oppgradere programvare da? 
Poenget er man skal gjøre det fortløpende og ikke en gang i blant når det blir mye mer tidkrevende og dyrere. Selvfølgelig må man oppdatere (og gjøre andre tiltak slik at løsningen kan håndtere de endringene som man har ok tro på vil være nødvendig i fremtiden), men måten det tydeligvis gjøres i Altinn verden virker veldig umodent. For ikke å snakke om de faktiske summene som blir etterspurt -> 200 MNOK pluss! Et fornuftig forhold til teknisk gjeld bør være noe som kreves av Altinn miljøet, det bør ikke være ok at holde offentlig sektor gissel til en modernisering ved å "true" med fremtidige sikkerhetsproblemer. Det lukter vondt.

 

Og hadde du lest artikkelen så hadde du sett at det er nettopp det som er problemet - regjeringen har ikke gitt midler, så alt har stoppet opp. Dette er et godt gammelt IT-problem - ingen vil betale før det er blitt så dyrt at de ikke lenger har råd til å betale.

Du er nok inne på noe der, jeg skulle selvfølgelig lest artikkelen. Beklager. Jeg hoppet bare rett til kommentarene og skrev noe uten å lese artikkelen. Da hadde jeg jo flaks at jeg faktisk ikke kommenterte på en artikkel som ikke hadde noe med Altinn å gjøre i det hele tatt. Bra poeng! Takk!

 

Det er ikke min forståelse at "regjeringen har ikke gitt midler". Realiteten har vel heller vært at midler er blitt brukt på andre ting (eller jobber Altinn miljøet gratis kanskje - noen har jo faktisk den forståelsen). Jeg skjønner at Altinn kan sikkert fortelle en fin historie rundt at det er mye press på å implementere ny funksjonalitet og at forvaltning måtte bare nedprioriteres hele tiden. Og det er sikkert en grad av sannhet i det. Men jeg tror ikke det er bare det.

 

Husk også at det er mange organisasjoner som faktisk håndterer denne problemstillingen relativt godt. Jeg tror heller det er et symptom på hvordan utvikling gjøres i offentlig sektor og ikke at problemet i seg selv ikke kan håndteres (som som jeg tolker det du sier). Jeg har mer tro på at det er folk som ikke er på ballen og/eller har helt andre motivasjoner enn å lage best mulig løsning til lavest mulig penge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da må man åpne for at ikke kun det offentlige kan få bruke altinn...

 

Det må de for all del ikke gjøre, beste måten å hindre spam er å holde private utenfor.

 

Hvem private er det du mener det er så viktig å få inn i løsningen?

 

E-Boks og DigiPost er digitale postkasser. Første poster ville at Altinn skulle være en digital postkasse.

Altinn kunne ikke være med i konkuransen om digital postkasse fordi den er utviklet av offentligheten og skal kun være for offentligheten.

 

E-Boks og DigiPost er digital postkasse for alle som måtte finne på å sende deg digital post.

Lenke til kommentar
E-Boks og DigiPost er digitale postkasser. Første poster ville at Altinn skulle være en digital postkasse.

Altinn kunne ikke være med i konkuransen om digital postkasse fordi den er utviklet av offentligheten og skal kun være for offentligheten.

 

E-Boks og DigiPost er digital postkasse for alle som måtte finne på å sende deg digital post.

 

All reklame for "digital postkasse" går på en enkelt ting; "Her får du sikker digital post fra det offentlige". Det er en grunn til at de ikke snakker om post fra private, og det er fordi folk vet hva som kommer til å skje med plattformen så fort det begynner å bli stilt krav til fortjeneste blant leverandørene.

 

For andre enn det offentlige har alle allerede en digital postkasse, det heter epost, og hvem ønsker informasjon fra private i e-boks/digipost når de kan få det på epost som er langt mer tilgjengelig?(og gratis)

Banken sender sensitive opplysninger som må sikres sier du? Du mener den banken som har en egen digital postkasse integrert inn i nettbank løsningen sin?

 

Løsningen med digital postkasse feilet allerede i planleggingsstadiet, nei, påstanden står hvor den er, det hadde vært langt bedre om pengene fra digital postkasse prosjektet ble brukt til Altinn som tross alt er en god brukeropplevelse.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Pengene som brukes på digital postkasse vil nok ikke rekke til mer enn å fikse noen bugs i Altinn desverre. Pluss stusser på hvorfor folk er så klare på å gi mer penger til en løsing som tydeligvis ikke klarer å fortløpende holde seg "moderne" og må heller spørre om å få noen hundre millioner en gang i blant (for å gjøre disse såkalte "løftene").

Hvordan holder man seg moderne uten å oppgradere programvare da? 
Poenget er man skal gjøre det fortløpende og ikke en gang i blant når det blir mye mer tidkrevende og dyrere. Selvfølgelig må man oppdatere (og gjøre andre tiltak slik at løsningen kan håndtere de endringene som man har ok tro på vil være nødvendig i fremtiden), men måten det tydeligvis gjøres i Altinn verden virker veldig umodent. For ikke å snakke om de faktiske summene som blir etterspurt -> 200 MNOK pluss! Et fornuftig forhold til teknisk gjeld bør være noe som kreves av Altinn miljøet, det bør ikke være ok at holde offentlig sektor gissel til en modernisering ved å "true" med fremtidige sikkerhetsproblemer. Det lukter vondt.

 

Og hadde du lest artikkelen så hadde du sett at det er nettopp det som er problemet - regjeringen har ikke gitt midler, så alt har stoppet opp. Dette er et godt gammelt IT-problem - ingen vil betale før det er blitt så dyrt at de ikke lenger har råd til å betale.

Du er nok inne på noe der, jeg skulle selvfølgelig lest artikkelen. Beklager. Jeg hoppet bare rett til kommentarene og skrev noe uten å lese artikkelen. Da hadde jeg jo flaks at jeg faktisk ikke kommenterte på en artikkel som ikke hadde noe med Altinn å gjøre i det hele tatt. Bra poeng! Takk!

 

Det er ikke min forståelse at "regjeringen har ikke gitt midler". Realiteten har vel heller vært at midler er blitt brukt på andre ting (eller jobber Altinn miljøet gratis kanskje - noen har jo faktisk den forståelsen). Jeg skjønner at Altinn kan sikkert fortelle en fin historie rundt at det er mye press på å implementere ny funksjonalitet og at forvaltning måtte bare nedprioriteres hele tiden. Og det er sikkert en grad av sannhet i det. Men jeg tror ikke det er bare det.

 

Husk også at det er mange organisasjoner som faktisk håndterer denne problemstillingen relativt godt. Jeg tror heller det er et symptom på hvordan utvikling gjøres i offentlig sektor og ikke at problemet i seg selv ikke kan håndteres (som som jeg tolker det du sier). Jeg har mer tro på at det er folk som ikke er på ballen og/eller har helt andre motivasjoner enn å lage best mulig løsning til lavest mulig penge.

 

– Vi har bedt om penger til å fornye oss og bidra i regjeringens digitaliseringsstrategi, men uten at vi har nådd opp i prioriteringene i statsbudsjettene, sier hun.

 

Gee, jeg lurer på hvorfor jeg trodde du ikke hadde lest artikkelen?

Lenke til kommentar

 

 

 

Pengene som brukes på digital postkasse vil nok ikke rekke til mer enn å fikse noen bugs i Altinn desverre. Pluss stusser på hvorfor folk er så klare på å gi mer penger til en løsing som tydeligvis ikke klarer å fortløpende holde seg "moderne" og må heller spørre om å få noen hundre millioner en gang i blant (for å gjøre disse såkalte "løftene").

Hvordan holder man seg moderne uten å oppgradere programvare da? 
Poenget er man skal gjøre det fortløpende og ikke en gang i blant når det blir mye mer tidkrevende og dyrere. Selvfølgelig må man oppdatere (og gjøre andre tiltak slik at løsningen kan håndtere de endringene som man har ok tro på vil være nødvendig i fremtiden), men måten det tydeligvis gjøres i Altinn verden virker veldig umodent. For ikke å snakke om de faktiske summene som blir etterspurt -> 200 MNOK pluss! Et fornuftig forhold til teknisk gjeld bør være noe som kreves av Altinn miljøet, det bør ikke være ok at holde offentlig sektor gissel til en modernisering ved å "true" med fremtidige sikkerhetsproblemer. Det lukter vondt.

 

Og hadde du lest artikkelen så hadde du sett at det er nettopp det som er problemet - regjeringen har ikke gitt midler, så alt har stoppet opp. Dette er et godt gammelt IT-problem - ingen vil betale før det er blitt så dyrt at de ikke lenger har råd til å betale.

 

Tja, de burde vel klare å levere noen tjenester for 1 200 millioner?!? (som er kostnadsrammen på den nye registerplafformen)

 

I tillegg har Altinn ett budsjett på 285 millioner i år, så det burde være mulig å oppdatere noe programvare for de summene! Ufint å først sende prioritering til departementet og så gå til media når departementet følger anbefalingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pengene som brukes på digital postkasse vil nok ikke rekke til mer enn å fikse noen bugs i Altinn desverre. Pluss stusser på hvorfor folk er så klare på å gi mer penger til en løsing som tydeligvis ikke klarer å fortløpende holde seg "moderne" og må heller spørre om å få noen hundre millioner en gang i blant (for å gjøre disse såkalte "løftene").

 

Det er ikke gratis "å holde seg moderne". Det blir hverken festtaler eller hedersbevisninger av å holde på med vedlikehold. Med vårt person og medifokuserte politiske miljø prioriteres vedlikehold deretter. Dette er ille selv for eiendommer og annen infrastruktur med lang levetid. For teknologiløsninger med forholdsvis kort levetid og som ideelt bør være gjenstand for kontinuerlig oppdatering blir det helt krise.

Lenke til kommentar

Jeg tror folk misforstår litt poenget med elektronisk postkasse. AltInn er statens portal for SKJEMAER. Til forskjell fra NAVs portal for skjemaer, selvsagt, som er noe helt annet. 

Digital Postkasse er ikke for å levere noe som helst, men for å motta viktige beskjeder. Dette er ikke noe AltInn er laget for. Du tenker selvsagt "jovisst, hver eneste juni venter jeg på beskjed fra AltInn om at selvangivelsen er klar!", men det er ÅPENBART noe HELT annet!

Så vi trenger en ny nettjeneste for viktige meldinger! Som skal ha enerett på de meldingene! MEN! Hva om ikke den er god nok? Best vi ber næringslivet lage fire forskjellige som vi kan kjøre parallelt i 20-30 år for å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer. 

 

Vet du hva vi EGENTLIG trenger? En portal som kan sikre at vi bare har èn login for alle de beskjedtjenestene som vi trenger for å vite at vi trenger å logge inn på AltInn for å sjekke selvangivelsen en føkkings gang i året!!!

 

Fort, la oss ringe Visma og gi dem noen millarder!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...