Gå til innhold

Disk faller ut av RAID5

sergeitss

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et merkelig problem. Kjører 8x 4TB Seagate ES SAS disker på en HP p812 kontroller. 7 stk står i RAID5 og 1 spare.

Alt går som bare det helt til 1 disk begynner å falle ut. Da begynner kontrolleren å bygge opp, men uten å bytte disken som falt ut med den som står som spare. Den bygger bare opp data på den ene disken. Når det er gjort, begynner parity dill og dall ettersom disken får IO. Det går som regel ikke 1 dag før den samme disken faller ut IGJEN og hele greia begynner på nytt.

Jeg har byttet den ene disken som var "problematisk" med den som stod som spare. Men nå, etter ca 1 måned, en annen disk viser til samme oppførsel. Hvis jeg ikke tar feil så virker det som dette skjer med disker på samme port, men kan ikke si 100%. 

HP kontroller har ingen form for log for å vise årsak til gjenopprettings prosessen. I hvertfall ingen som jeg har klart å finne. Som sagt, selve disken blir ikke stemplet som "i ustand". Kontrolleren oppfatter den til å være i orden og bra nok til å kjøre videre. Jeg har gått gjennom en del disker via HP kontrollere i de siste årene og de er kresne og gjerne stempler disker som udugelig ved første småfeil. Jeg håper da at alle disker er fremdeles i god form.

Jeg har tenkt å kjøre alt i JBOD i en stund bare for å se om det kommer til skje uten noen RAID i bildet. Samt skal se om jeg kan bytte ut kabler. Ellers så er jeg ganske tom for ideer.

Bare til sammenligning, kontrolleren har hatt og kjører fremdeles 4x 3TB seagate ES disker i raid 0 og 4x 2TB WD disker i raid 0 i over et år og har ikke opplevd noen feil der.

ps. bytte ut kontroller til ARECA er ikke en mulighet, i hvertfall ikke enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...